Mortal Kombat: Penipuan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mortal Kombat: Deception
PembangunMidway Games Sunting ini di Wikidata
PenerbitMidway Games Sunting ini di Wikidata
PengarahEd Boon Sunting ini di Wikidata
PengeluarJohn Podlasek
KomposerDan Forden
Chase Ashbaker
Rich Carle
Brian Chard
SiriMortal Kombat Sunting ini di Wikidata
EnjinRenderWare
Platform
GenreFighting
ModPemain tunggal
Permainan video multipemain Sunting ini di Wikidata

Mortal Kombat: Deception merupakan permainan pertempuran tahun 2004 yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Midway. Ia adalah angsuran utama keenam dalam siri Mortal Kombat dan sekuel kepada Mortal Kombat: Deadly Alliance tahun 2002. Permainan ini dikeluarkan untuk PlayStation 2 dan Xbox pada Oktober 2004, untuk GameCube pada Mac 2005, dan kemudian dialihkan ke PlayStation Portable dengan tajuk Mortal Kombat: Unchained pada November 2006. Mortal Kombat: Deception mengikuti alur cerita dari angsuran kelima, Deadly Alliance. Ceritanya menumpukan pada kebangkitan Raja Naga Onaga, yang berusaha menakluki alam yang ditunjukkan dalam siri ini setelah mengalahkan ahli sihir Quan Chi dan Shang Tsung, antagonis utama dalam permainan sebelumnya, serta Dewa Petir Raiden, pertahanan Earthrealm. Wira-wira yang masih hidup dari gelaran sebelumnya bersatu tenaga untuk menentang Onaga.

Dalam permainan ini, terdapat dua puluh enam watak yang boleh dimainkan, di mana sembilan di antaranya membuat penampilan pertama mereka dalam siri ini. Mortal Kombat: Deception membawa beberapa ciri baru, termasuk permainan catur dan teka-teki dengan watak Mortal Kombat, serta mod dalam talian. Mod Konquest kembali dari Deadly Alliance, tetapi fokus pada kehidupan Shujinko, seorang pahlawan yang diperdaya oleh Onaga untuk mencari artefak guna memberikan lebih banyak kuasa kepada Onaga. Mod Konquest dalam Deception sangat berbeza daripada Mod Konquest dalam Deadly Alliance, dengan mengandungi unsur-unsur penerokaan dunia terbuka di antara perkembangan cerita, berbeza dengan Menara Kombat dalam Deadly Alliance.

Ed Boon, pencipta bersama siri Mortal Kombat, merancang Deception dengan tujuan menjadikannya permainan pertarungan yang tidak dapat diramalkan. Mereka menyisipkan ciri-ciri baru seperti permainan mini sebagai kejutan. Beberapa elemen dari Deadly Alliance, seperti kombo dan arena, telah diubah suai untuk memberikan pengalaman yang lebih realistik dan interaktif. Deception mendapat sambutan baik dari para pengulas permainan video, yang memuji sistem pertarungan dan ciri-ciri baru yang ditawarkannya. Meskipun demikian, Mod Konquest menerima kritikan karena lakonan suara yang dianggap lemah. Walaupun begitu, beberapa penerbitan permainan menyebut Deception sebagai permainan pertarungan terbaik pada tahun 2004.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Mortal Kombat Deception gameplay.jpg
Tangkapan skrin pergaduhan antara Kenshi dan Mileena

Arena dalam permainan ini mirip dengan yang ditemukan dalam Mortal Kombat: Deadly Alliance, tetapi dengan penambahan ciri-ciri baru. Beberapa arena memiliki senjata yang dapat diambil dan digunakan oleh pemain. Sebahagian lain kini memiliki cabang, memungkinkan pemain untuk mendorong lawan keluar dari kawasan pertempuran ke lokasi baru dan melanjutkan pertarungan di sana. Sebagian besar tahap sekarang dilengkapi dengan perangkap mematikan yang dapat langsung membunuh pemain yang terperangkap di dalamnya. Permainan ini juga memperkenalkan "Combo Breaker," sistem yang memungkinkan pemain untuk menghentikan serangan kombo lawan hingga tiga kali setiap pertarungan.[1] Berbeda dengan Deadly Alliance, di mana setiap karakter hanya memiliki satu Fatality, karakter dalam Deception memiliki dua Fatalities dan gerakan bunuh diri yang disebut hara-kiri. Hara-kiri digunakan ketika frasa "Finish Him/Her" muncul di layar, dan pemain kalah dalam pertarungan.[2]

Deception memperkenalkan dua permainan mini yang menggunakan watak Mortal Kombat, iaitu "Chess Kombat" dan "Puzzle Kombat". Mod Konquest juga kembali, tetapi telah diperluaskan menjadi permainan pengembaraan perayauan dengan plotnya sendiri.

"Krypt" kembali dari Mortal Kombat: Deadly Alliance dan berfungsi sebagai antara muka untuk mengakses kandungan tambahan yang tersembunyi dalam "koffins" (kandang sebenarnya disebut dengan ejaan salah yang menjadi tanda dagangan dalam siri). Dalam Deception, saiz Krypt telah dikurangkan dari 676 koffins kepada 400 koffins. Beberapa koffins juga memerlukan kunci yang hanya boleh diperoleh melalui Mod Konquest. Krypt dalam Mortal Kombat: Deception merangkumi dua belas aksara bonus (yang dikurangkan menjadi enam aksara dalam versi GameCube).[3]

Mod penaklukan[sunting | sunting sumber]

Fail:Konquestexample.jpg
Shujinko muda bertemu Kabal dalam mod aksi-pengembaraan Konquest

Mod latihan gaya permainan aksi main peranan Deadly Alliance, yang dipanggil "Konquest," kembali dalam Deception dan diperluaskan dengan banyak elemen baru daripada versi sebelumnya. Berlatarkan pada peristiwa permainan utama, mod Konquest Deception menjelajahi sejarah Shujinko, dari latihannya dengan Bo' Rai Cho hingga akhir cerita utama Deception. Walaupun sebagian besar berfokus pada pengembaraan, mod pertempuran Deception juga mencakup elemen pertempuran biasa.

Misi dalam mod ini melibatkan menguasai setiap pergerakan karakter, dan tidak semua misi harus diselesaikan untuk menamatkan mod permainan. Dalam Konquest, Shujinko muda bertemu Damashi, makhluk yang meminta bantuannya untuk mengumpulkan enam benda berkuasa, Kamidogu, yang akan dikirim kepada Dewa-dewa Tua. Ketika Shujinko berhasil mengumpulkan keenam Kamidogu, dia telah menjadi seorang lelaki tua, menghabiskan empat puluh enam tahun dalam misinya. Namun, kemudian terungkap bahwa Damashi sebenarnya adalah Raja Naga Onaga, yang menipu Shujinko untuk mendapatkan keenam Kamidogu tersebut.

Pemain yang ingin membuka banyak kandungan bonus dalam Deception perlu memainkan mod Konquest. Setelah menyelesaikan mod ini, pemain dapat terus menjelajahi dunia untuk mendapatkan item tambahan dan membuka kunci konten tambahan.[4]

Catur Kombat[sunting | sunting sumber]

"Catur Kombat" merupakan permainan mini yang menyerupai catur klasik. Setiap jenis kepingan catur diwakili oleh watak pilihan pemain. Seperti catur biasa, kuantiti dan pergerakan setiap kepingan ditentukan oleh pangkatnya. Permainan hanya akan tamat apabila seorang pemain berhasil "mengambil" 'Juara' pasukan lawan (atau Raja dalam catur tradisional). Perbezaan utama ialah setiap percubaan untuk "mengambil" kepingan di petak yang sama akan dipertandingkan dengan pertarungan. Pemain akan terlibat dalam satu putaran pertempuran, dengan pemenang yang kemudian dapat mengambil petak tersebut.

Semua watak yang tidak terkunci boleh digunakan dalam permainan kecil ini. Kesihatan dan kekuatan serangan kepingan dalam situasi pertempuran ditentukan oleh pangkat mereka. Terdapat dua petak yang ditetapkan yang meningkatkan kemampuan seluruh pasukan apabila diduduki. Kedua-dua pasukan dapat mengubah satu petak menjadi perangkap mematikan, yang akan langsung membunuh mana-mana watak lawan yang menginjaknya. Kedua-dua pasukan memiliki dua 'Ahli Sihir' yang dapat melancarkan jampi, bukan bergerak. Mantera tersebut dapat membangkitkan, menggerakkan, atau membunuh watak yang memiliki pangkat lebih rendah. Setiap jampi hanya dapat digunakan sekali.[5]

Teka-teki Kombat[sunting | sunting sumber]

"Puzzle Kombat" adalah permainan teka-teki yang menyerupai Super Puzzle Fighter II Turbo. Permainan ini menampilkan versi watak Mortal Kombat yang super deformed (cacat) yang menyerang satu sama lain ketika pemain mendapatkan kelebihan dalam permainan. Pemain harus memenangkan dua pusingan untuk meraih kemenangan. Mod permainan pemain tunggal memiliki format tangga, mirip dengan mod Arcade.

Pemain mengawasi grid yang terus-menerus diisi dengan blok. Blok jatuh berpasangan dan dapat diputar serta digerakkan oleh pemain sebelum mendarat. Seorang pemain kalah jika blok mencapai bagian atas grid mereka. Jika blok berwarna bersentuhan dengan blok berwarna yang sama, maka semua blok yang terhubung dengan warna tersebut akan hilang. Bom akan menghapuskan semua blok dengan warna yang sama seperti yang disentuh. Mengalihkan keluar blok akan menyebabkan angka yang sama ditambahkan ke grid lawan, meskipun warnanya mungkin berbeda.

Terdapat 12 watak yang boleh dimainkan, masing-masing dengan pergerakan khas yang unik yang dapat digunakan ketika meter 'Special' mereka terisi. Pergerakan ini boleh memberikan kelebihan kepada pemain atau menghalang lawan. Sebagai contoh, "Blade" Baraka mampu mengeluarkan semua blok di tepi gridnya. Sementara itu, "Halimunan" Kenshi dapat membuat semua blok dalam grid lawan menjadi tidak terlihat untuk sementara waktu, menjadikan pemadanan lebih sulit.[6]

Plot[sunting | sunting sumber]

Tetapan[sunting | sunting sumber]

Latar belakangnya bermula segera setelah peristiwa Mortal Kombat: Deadly Alliance. Deadly Alliance (Shang Tsung dan Quan Chi) berjaya dalam rencana mereka. Pahlawan Raiden, yang bertujuan untuk melindungi enam alam fiksyen yang dikenali sebagai "alam," terbunuh semasa kejohanan mereka. Kematian Raiden berfungsi sebagai gangguan yang sempurna untuk mengalahkan musuh mereka sambil pada masa yang sama mengumpulkan jiwa yang mencukupi untuk membangkitkan Tentera Kebal. Sebagai yang selamat, Raiden cuba untuk melawan kedua-dua ahli sihir tetapi akhirnya dikalahkan. Persekutuan Maut segera terurai apabila kedua-dua ahli sihir menghidupkan satu sama lain untuk azimat Shinnok, membolehkan mereka mengawal tentera tersebut. Quan Chi tidak mempunyai masa untuk menikmati kemenangannya sebelum dia sedar bahawa Raja Naga Onaga, bekas maharaja dunia Outworld, juga telah dibangkitkan. Quan Chi, Shang Tsung, dan Raiden bergabung tenaga untuk menghentikan Onaga, walaupun Raiden akhirnya melepaskan semua kekuatannya dalam letupan besar yang, selain memusnahkan kedua-dua ahli Persekutuan Maut, istana di sekelilingnya, dan dirinya sendiri, hanya memberikan kesan yang kecil terhadap Onaga.

Onaga sekarang berusaha untuk menggunakan enam artifak yang dikenali sebagai Kamidogu (yang secara harfiah bermaksud "Alat Tuhan" atau "tanah liat ilahi"), yang memiliki kekuatan untuk menghancurkan alam. Pejuang-pejuang yang selamat dalam pertempuran melawan Persekutuan Maut sekarang bersatu untuk melawan Onaga dan pengikutnya. Kelompok terakhir termasuk pasukan Edenia, yang sekarang dipimpin oleh Mileena yang menyamar sebagai kakaknya, Puteri Kitana, dalam tema penipuan yang menjadi judul permainan ini. Musuh lain termasuk bekas pembela dari alam, yang dibangkitkan oleh Onaga dan kini berada di bawah kendalinya.

Penaklukan[sunting | sunting sumber]

Seorang lelaki muda bernama Shujinko diperdaya untuk menghabiskan seluruh hidupnya mengumpulkan Kamidogu untuk Onaga. Dia tertipu oleh makhluk yang menyamar sebagai utusan Dewa Tua, bernama Damashi. Setelah Shujinko berhasil mengumpulkan semua Kamidogu, Onaga mengungkapkan identitas dan niat sebenarnya. Shujinko, yang sebelumnya percaya bahwa dia berusaha untuk kebaikan yang lebih besar, memutuskan untuk melanjutkan latihannya untuk mengalahkan Onaga.

Watak[sunting | sunting sumber]

Terdapat sejumlah 26 watak yang muncul dalam permainan, dengan tujuh belas di antaranya membuat kembali penampilan dan sembilan lainnya membuat debut pertama kali dalam siri ini. Hanya satu watak, yakni bos Onaga, yang tidak dapat dimainkan.

Watak baharu:

  • Ashrah – syaitan Netherrealm yang mencari penebusan dan kebebasannya dari alam dengan cara membunuh syaitan dengan pedang ajaib.
  • Dairou – seorang Pengawal Seidan yang dihina menjadi tentera upahan yang dikontrak oleh Darrius untuk membunuh bekas atasannya Hotaru.
  • Darrius – Pemimpin Penentangan Seidan, sebuah gerakan yang memerangi rejim yang menindas Alam Perintah.
  • Havik – Ulama Chaosrealm dan musuh utama Hotaru yang ingin membangkitkan Shao Kahn dan memastikan pemerintahan huru-hara ke atas Outworld.
  • Hotaru – Pemimpin Pengawal Seidan yang menjanjikan khidmatnya kepada Onaga dengan harapan untuk mewujudkan ketenteraman secara paksa di Outworld yang dilanda perang.
  • Kira – bekas pengedar senjata yang direkrut ke dalam organisasi Naga Hitam Kabal yang telah diperbaharui.
  • Kobra – Artis-seniman-berubah-pembunuh yang direkrut bersama Kira ke dalam organisasi Naga Hitam yang diubah suai oleh Kabal.
  • Onaga – Raja Naga dan bekas maharaja Outworld yang berusaha untuk mendapatkan semula pemerintahannya yang mendominasi alam itu. Dia bertindak sebagai bos terakhir permainan.
  • Shujinko – Seorang pahlawan tua yang telah ditipu oleh Onaga ketika dia masih muda. Dia adalah watak utama mod latihan ("Konquest") permainan.

Watak yang kembali:

  • Baraka – Ahli perlumbaan pahlawan Tarkatan yang ganas yang menyerang Outworld untuk mengalih perhatian pembangkang Onaga. Dia juga membebaskan Mileena daripada pemenjaraan, membolehkan dia menganggap identiti Kitana yang diperhambakan.
  • Bo' Rai Cho – Orang Luar yang menyelamatkan Li Mei daripada cengkaman Perikatan Maut ( Shang Tsung dan Quan Chi ).
  • Ermac – Gabungan jiwa yang dibebaskan daripada kawalan Shao Kahn oleh Kenshi dan yang membantu semangat Liu Kang dalam menyelamatkan wira Earthrealm yang terbunuh yang dibangkitkan dan diperhambakan oleh Onaga.
  • Jade – Pahlawan Eden dan sekutu lama Kitana yang menyertai Ratu Sindel dalam membebaskan puteri, yang berada di bawah pengaruh Onaga dan berkhidmat sebagai pengawal peribadinya.
  • Kabal – Pemimpin Naga Hitam diselamatkan daripada hampir maut oleh Havik. Dia memperbaharui sindiket jenayah dengan ahli baru atas arahan ulama.
  • Kenshi – Pendekar pedang buta yang bergabung dengan Sub-Zero dalam usaha untuk menggagalkan rancangan Hotaru dan Onaga.
  • Li Mei – Orang luar dunia yang diselamatkan daripada Perikatan Maut oleh Bo' Rai Cho.
  • Liu Kang – juara Mortal Kombat yang telah meninggal dunia yang rohnya meminta Ermac membebaskan pejuang Earthrealm yang diperhambakan, tetapi mayatnya telah digali dan dihidupkan semula untuk tujuan jahat.
  • Mileena – Klon jahat Kitana yang menyamar sebagai puteri yang dipenjarakan dan mengelirukan pasukan tentera Edenia untuk meluangkan masa untuk Onaga menggubal matlamatnya.
  • Nightwolf – Bomoh asli Amerika yang rela merosakkan dirinya dengan dosa puaknya supaya dia boleh menyusup ke Netherrealm dan mengalahkan Onaga.
  • Noob Saibot – Bekas ahli Brotherhood of the Shadow yang mengaktifkan semula cyborg Smoke yang tidak berfungsi sebagai pelayan. Dia berkhidmat sebagai sub-bos gabungan permainan dengan Smoke ("Noob-Smoke"). [7]
  • Raiden – Dewa petir dan pelindung Earthrealm yang sebelum ini mengorbankan dirinya dalam percubaan sia-sia untuk memusnahkan Onaga. Dia telah melakukan pembaharuan di Bumi dan berasa marah atas kebangkitan Shujinko (tanpa disedari) Raja Naga.
  • Scorpion – Hantu yang melarikan diri dari penjara Netherrealm dan berkhidmat kepada Dewa Tua untuk menghalang Onaga daripada menggabungkan alam.
  • Sindel – Ratu Edenia yang bekerjasama dengan Jade untuk membebaskan Puteri Kitana daripada kawalan Onaga.
  • Asap – Cyborg Lin Kuei yang tidak berfungsi yang dihidupkan semula dan diprogramkan semula untuk berkhidmat kepada Noob Saibot. Dia adalah gabungan sub-bos permainan dengan Noob Saibot ("Noob-Smoke"). [7]
  • Sub-Zero – Ketua puak Lin Kuei yang mengetahui tentang warisan Cryomancernya sambil mengebumikan jenazah anak didiknya Frost di dalam kuil purba. Dia juga bekerjasama dengan Kenshi untuk menghentikan muslihat Hotaru dan Onaga.
  • Tanya - Pengkhianat Eden yang bersumpah setia kepada Onaga dalam misinya untuk menakluki alam.

Versi GameCube memasukkan dua watak tambahan yang boleh dimainkan: Goro, sub-bos dari Mortal Kombat asal, dan Shao Kahn, bos akhir dari judul Mortal Kombat sebelumnya yang sudah dimodelkan secara digital sebelumnya; keduanya sebelumnya dianggap telah terkorban dalam prolog Deadly Alliance.[8] Versi PlayStation Portable juga menyertakan watak dari versi GameCube dan memasukkan empat lagi watak — Blaze, Frost, Jax, dan Kitana - yang diambil langsung dari Deadly Alliance.

Beberapa watak yang kembali telah mengalami redesain dan diberikan gerakan baru, termasuk Liu Kang yang muncul kembali sebagai zombie. Secara umum, redesain watak diterima dengan baik, seperti dalam kasus Sub-Zero. Dalam penampilannya yang terakhir, Sub-Zero tampak lebih muda daripada gambarnya sebagai seorang tujuh puluhan dalam Deadly Alliance, dan dia memakai set perisai "grandmaster" yang sering dikaitkan dengan Shredder dari françois Teenage Mutant Ninja Turtles. Scorpion juga mengalami redesain untuk menyerupai rupa ninja yang lebih klasik, sementara watak seperti Ermac mengalami perubahan besar dari palet warna ninja standar, memberikan penampilan yang lebih ajaib.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pencipta bersama Mortal Kombat, Ed Boon, memiliki tujuan untuk membuat Mortal Kombat: Deception menjadi permainan pertarungan yang tidak dapat diramalkan, memberikan pemain ciri-ciri baharu "yang tidak dapat mereka bayangkan." Untuk mencapai ini, kakitangan Midway secara aktif mendengar pendapat peminat melalui papan buletin, mencari wawasan mengenai apa yang peminat ingin lihat dalam Deception, termasuk watak yang boleh dimainkan. Dengan niat untuk mengejutkan dan memberikan kedalaman tambahan kepada permainan, mereka memasukkan elemen teka-teki dan permainan mini catur (yang sebenarnya pertama kali dipertimbangkan untuk Mortal Kombat: Deadly Alliance, tetapi tidak terwujud karena pembangun kekurangan waktu untuk melaksanakannya).[9][10] Ed Boon dan John Podlasek mengawasi kakitangan, yang dibahagikan kepada pasukan untuk bekerja di kawasan yang berbeza dalam permainan. Salah satu kebimbangan utama mereka adalah untuk memastikan rasa tradisional siri Mortal Kombat tetap terjaga, meskipun mereka berusaha untuk meningkatkan realisme permainan tanpa mengubahnya menjadi "simulator pertempuran."[11]

Penampilan watak ditingkatkan untuk membuat pergerakan mereka "lebih responsif" terhadap input pemain dalam Mortal Kombat: Deception.[12] Mereka juga berusaha untuk membawa kembali beberapa watak yang mereka rasa tidak muncul dalam permainan terlalu lama, termasuk Sindel, Nightwolf, Baraka, dan Mileena. Arena-arena dengan senjata yang dapat digunakan pemain untuk bertarung juga diinginkan, tetapi akhirnya, ini diwujudkan dalam bentuk arena Makam Liu Kang. Redesain combo watak-watak dilakukan untuk memberi mereka peran tersendiri dan meningkatkan kepentingan mereka dalam pertempuran. Ed Boon menyatakan bahwa combo watak perlu menjadi elemen yang signifikan dalam memberikan kerusakan kepada lawan.[13] Fokus kakitangan Midway terutama pada reka bentuk dan fungsi latar belakang, dengan tujuan menjadikannya berpengaruh terhadap hasil pertempuran dan mengintegrasikan pertarungan antarawatak ke dalam latar belakang dengan lebih mendalam.[2]

Disebabkan permintaan popular dan penerimaan yang positif terhadap Deadly Alliance, jumlah gerakan penamat yang dikenali sebagai Fatalities meningkat kepada dua setiap watak dalam Mortal Kombat: Deception. Fatalities ini dikembangkan oleh sebuah kumpulan animator yang dipimpin oleh Carlos Pesina. Secara lucu, mereka menyifatkan Fatality Mileena yang melibatkan memakan leher lawan sebagai yang paling mengganggu, terutama karena "gerakan seksi"nya dimodelkan oleh Pesina sendiri. Selain Fatalities, gerakan Hara-Kiri diperkenalkan untuk memungkinkan pemain yang kalah melakukan gerakan penyudah juga, menciptakan sebuah perlumbaan antara kedua-dua pemain. Perangkap Maut, yang sebenarnya dimaksudkan untuk diperkenalkan dalam permainan sebelumnya, ditambahkan untuk memberikan lebih banyak strategi pertempuran dan memberi pemain lebih banyak peluang untuk memenangkan pertarungan jika mereka berada dalam situasi yang kurang menguntungkan. Pada awalnya, permainan ini juga dimaksudkan untuk memiliki gerakan penamat baru lainnya, seperti penyeksaan dan cara membunuh serupa dengan Fatalities.

Salah satu ciri utama Mortal Kombat: Deception adalah penekanan pada permainan dalam talian, yang pada masa itu belum umum dalam permainan pertempuran konsol. Sebuah pasukan jurutera menghabiskan hampir setahun untuk memutuskan apakah ciri ini layak untuk dimajukan. Pasukan Mortal Kombat memusatkan upaya mereka sepenuhnya pada platform yang menawarkan fungsi dalam talian yang kuat kepada pengguna akhir, terutama pada versi PlayStation 2 dan Xbox. Kerana permainan GameCube memerlukan beberapa penyesuaian teknikal lebih banyak semasa pengalihan, keputusan diambil untuk mengecualikan GameCube dari kerja pasukan sementara hambatan dalam talian diselesaikan.[14] Beberapa waktu setelah perilisan permainan, Ed Boon menyatakan rasa kecewanya kerana versi GameCube tidak menyertakan permainan dalam talian, menganggapnya sebagai kekurangan yang signifikan.[15]

Butiran mengenai permainan ini pertama kali diumumkan kepada orang awam dalam edisi Mei 2003 majalah PlayStation: The Official Magazine, di mana permainan tersebut disebut sebagai Mortal Kombat VI, dan mod dalam talian telah disahkan.[16] Pada 6 Februari 2004, Midway mendaftarkan nama domain mkdeception.com dan mortalkombatdeception.com. Ketika Midway Entertainment ditanya apakah Mortal Kombat: Deception adalah tajuk rasmi, pembangun tidak memberikan jawapan pada masa itu.[17] Pada bulan yang sama, Midway kemudian merilis treler pertama dari permainan, secara rasmi mengesahkan tajuk tersebut.[18]

Lepaskan[sunting | sunting sumber]

Mortal Kombat: Deception dirilis untuk PlayStation 2 (PS2) dan Xbox di Amerika Utara pada 4 Oktober 2004, dan di wilayah PAL pada 19 November 2004.[19][20] Walaupun permainan itu dikenal sebagai Mortal Kombat: Mystification di Perancis, negara-negara lain tetap menggunakan nama aslinya. Versi GameCube kemudian dirilis secara eksklusif di Amerika Utara pada 28 Februari 2005.[21]

Dua versi dirilis untuk kedua konsol PlayStation 2 dan Xbox: edisi standar untuk keduanya, Pek Premium untuk PS2, dan Edisi Kolektor untuk Xbox. Pek Premium dan Edisi Kolektor termasuk kartu dagangan logam dan cakera bonus yang berisi sejarah Mortal Kombat, beberapa video biografi karakter, dan versi "arcade perfect" dari Mortal Kombat asli. Seni sampul versi Xbox menampilkan Scorpion, Raiden, Baraka, atau Mileena, sementara versi PS2 menggunakan karakter Sub-Zero.[22] [23]

Pada Oktober 2005, permainan ini di-rerelease sebagai tajuk Platinum Hits di Xbox dan sebagai tajuk Greatest Hits di PS2, datang dalam kemasan baru dan dijual dengan harga diskaun.[24] Mortal Kombat: Deception juga dimasukkan bersama Mortal Kombat: Shaolin Monks dan Mortal Kombat: Armageddon dalam kompilasi Mortal Kombat Kollection, yang dirilis pada 29 September 2008 untuk PS2.[25]

Mortal Kombat: Tidak Dirantai[sunting | sunting sumber]

Mortal Kombat: Unchained adalah versi PlayStation Portable dari Mortal Kombat: Deception, yang dikembangkan oleh Just Games Interactive. Unchained menandakan portabilitas bebas kabel. Permainan ini dirilis pada 13 November 2006 di Amerika Utara, 24 November 2006 di Eropa, dan 9 Desember 2006 di Australia.[26]

Unchained mencakup semua karakter dari versi GameCube, dan empat karakter tambahan — Blaze, Frost, Jax, dan Kitana — dari Mortal Kombat: Deadly Alliance yang eksklusif untuk versi PlayStation Portable. Tiga dari empat karakter tambahan ini hanya memiliki satu Fatality dan tidak memiliki Hara-kiri yang berbeda dari karakter lain, kemungkinan karena itulah satu-satunya yang mereka miliki dalam Deadly Alliance. Fitur eksklusif untuk versi Unchained termasuk mod Endurance, di mana pemain dapat bersaing dengan gelombang lawan yang berkelanjutan. Fungsi ad hoc wireless sistem digunakan untuk permainan multipemain. Karakter yang tetap tersembunyi dalam versi lain tampaknya tidak dikunci secara default dalam Unchained; penerbit Shaun Himmerick menjelaskan bahwa tim pengembang ingin menunjukkan karakter pemain yang sulit diperoleh dalam Deception, seperti Liu Kang.[27] Meskipun Midway tidak mengembangkan permainan itu, mereka membantu Just Games Interactive mengoptimalkan kode mereka dan fitur Wi-Fi, karena mereka ingin menjaga tingkat frame rate yang tinggi.[28]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pada minggu rilisnya, Mortal Kombat: Deception mengirim satu juta unit, melampaui penjualan judul Mortal Kombat sebelumnya, dan menjadi permainan tercepat dalam sejarah Midway. Setahun setelahnya, permainan ini telah mengirimkan 1.9 juta unit ke seluruh dunia.[24]

Sebelum peluncuran permainan, GameSpot menyebutnya sebagai permainan pertarungan terbaik E3 2004.[29] Ia juga meraih penghargaan Best Fighting Game dalam acara GameSpot TV Top Spike Video Game Awards 2004.[30] Dalam GameSpot's Best and Worst of 2004, Deception menerima penghargaan untuk permainan pertarungan terbaik.[31] Versi PlayStation 2 menjadi runner-up dalam IGN Best of 2004 Awards untuk kategori permainan pertarungan terbaik, dan juga memenangkan Pilihan Pembaca.[32] Pada 1 Februari 2005, Deception meraih penghargaan "Permainan Terbaik Tahun Ini" di Annual Interactive Achievement Awards ke-8 (sekarang dikenal sebagai DICE Awards).[33] Deception dinominasikan untuk penghargaan "Game...Sequel Fighting" oleh Academy of Interactive Arts & Sciences, tetapi kalah oleh Dead or Alive Ultimate.[34] Dalam Guinness World Records Gamer's Edition 2015, permainan ini diakui sebagai permainan pertarungan pertama yang dilengkapi dengan mode online.[35]

Ulasan[sunting | sunting sumber]

Metacritic memberikan skor 81 ulasan positif dari 100 untuk kedua-dua versi PlayStation 2 dan Xbox;[36] versi GameCube mendapat 77 ulasan positif. Permainan ini juga memenangi anugerah "Permainan Pertempuran Terbaik" dalam GameSpot 2004.[37]

Louis Bedigian dari GameZone memuji interaksi dengan peringkat sebagai salah satu bahagian terbaik permainan, mengulas bahawa ia menambah lebih banyak strategi kepada pertempuran. Dia memuji kepulangan "watak klasik", mengulas reka bentuk baharu mereka dan betapa berbezanya serangan mereka. Jeremy Dunham dari IGN menulis bahawa ia adalah permainan terbaik dalam siri Mortal Kombat . Beliau juga menyatakan bahawa penyingkiran butang gerakan khas, yang menyebabkan terlalu banyak kerosakan kepada pihak lawan, adalah salah satu keputusan terbaik pemaju. Dengan gerakan khas yang dikeluarkan daripada pertarungan, dan penambahan Breakers, pemain kini boleh menghentikan sebarang kombo.[6] Walau bagaimanapun, dia memanggil reka bentuk watak dalam Deception "robotik" berbanding dengan permainan pertempuran lain seperti siri Dead or Alive atau Virtua Fighter 4 . Runut bunyi itu juga dikritik kerana mempunyai "kesan bunyi asas".[38] Greg Kasavin dari GameSpot mengulas bahawa pergaduhan telah ditambah baik dengan penambahan gaya pertarungan baharu yang: "jelas diilhamkan oleh filem kung fu". Walaupun dia menyatakan pergaduhan itu tidak sempurna dan menyatakan bahawa ia boleh berakhir dalam beberapa saat kerana interaksi dengan arena, dia suka betapa menyakitkan dan lucunya beberapa gerakan yang kelihatan. Dale Nardozzi dari TeamXbox memuji animasi dan pergerakan watak-watak itu, sambil menambah bahawa runut bunyi: "menetapkan nada dengan sempurna untuk asas, pembuangan perut, pemenggalan kepala dan impalan anda."

Mod Konquest menerima pelbagai pendapat. Dunham menyukai cara Mod Konquest menerangkan jalan cerita dari permainan itu. Sebaliknya, Kasavin mengulas bahawa Mod Konquest "adalah titik lemah dari permainan" dan menyifatkannya sebagai "hodoh", tidak mempunyai lakonan suara dan grafik yang baik. Bagaimanapun, dia menyatakan bahawa salah satu daripada "sedikit sentuhan yang bagus" dalam Konquest ialah "memukul sesiapa sahaja yang anda mahukan". Dia menambah bahawa mod itu perlu dilengkapkan jika dia ingin membuka kunci aksara.[39] Bedigian mengadu bahawa Konquest adalah kelemahan terbesar permainan, mengkritik jalan cerita, latihan, dan lakonan suara. Bagaimanapun, Nardozzi mendapati permainan mini itu sangat menghiburkan jika dimainkan dalam talian.

Berbeza dengan versi Xbox dan PS2, port GameCube menerima markah yang lebih rendah daripada penerbitan. Ia telah dikritik kerana kekurangan mod dalam talian dan kualiti gambar piksel pada video & cutscenes yang boleh dibuka kunci, walaupun 1UP.com masih memujinya.[40] Walaupun penambahan Goro dan Shao Kahn diterima dengan baik, GameSpot berpendapat bahawa pelabuhan lain adalah lebih baik, sambil turut mengulas tentang penampilan Goro, yang kelihatan "anemia".[41] Dalam ulasannya, Miguel Lopez dari GameSpy menulis versi GameCube "jauh daripada versi permainan terbaik" dan menasihatkan pemain untuk menggunakan port lain untuk bermain.[42]

Mortal Kombat: Unchained menerima purata 70 daripada 14 ulasan daripada Metacritic.[43] Jeff Haynes dari IGN menyebut masalah dengan kawalan dan mengkritik masa pemuatan yang panjang.[44]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kombat tips". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  2. ^ a b "Mortal Kombat: Deception Video Tour". GameSpot. July 22, 2004. Dicapai pada February 17, 2009.[pautan mati]
  3. ^ "Krypt guide". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 2, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  4. ^ "Konquest guide". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  5. ^ "Kombat Chess guide". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  6. ^ a b Dunham, Jeremy (October 1, 2004). "Mortal Kombat: Deception, page 3". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 30, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  7. ^ a b Porter, Jason (November 12, 2004). "GameChronicles: Mortal Kombat: Deception". GameChronicles. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2004. Dicapai pada February 16, 2009.
  8. ^ Sid, Vivious (February 28, 2005). "Mortal Kombat: Deception". GamePro. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-04. Dicapai pada March 4, 2009.
  9. ^ "Ed Boon on Twitter: "@Young_Deezy92 We actually had the idea during Deadly Alliance, but didn't have time to do it. So we held on to it for Deception."". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 2014-03-19.
  10. ^ Semsey, Rob (May 1, 2004). "Mortal Kombat Deception: Ed Boon & John Podlasek Interview". TeamXbox. Diarkibkan daripada yang asal pada October 6, 2008. Dicapai pada February 15, 2009.
  11. ^ Semsey, Rob (May 1, 2004). "Mortal Kombat Deception: Ed Boon & John Podlasek Interview, page 2". TeamXbox. Diarkibkan daripada yang asal pada June 7, 2008. Dicapai pada February 15, 2009.
  12. ^ "Mortal Kombat: Deception Developer Interview". GameSpot. May 12, 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2013. Dicapai pada February 15, 2009.
  13. ^ "Mortal Kombat: Deception Developer Interview". GameSpot. May 7, 2004. Dicapai pada February 15, 2009.
  14. ^ "Mortal Kombat: Deception Interview". IGN. August 20, 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2010. Dicapai pada February 15, 2009.
  15. ^ "Mortal Kombat: Ed Boon Interview". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2007. Dicapai pada August 2, 2009.
  16. ^ "Mortal Kombat VI Confirmed". IGN. April 24, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2008. Dicapai pada February 15, 2009.
  17. ^ "MK6 Image Leak". IGN. February 11, 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada February 17, 2007. Dicapai pada February 15, 2009.
  18. ^ "MGD 2004: Mortal Kombat Deception". IGN. February 27, 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2007. Dicapai pada February 15, 2009.
  19. ^ "Mortal Kombat: Deception Release dates (PS2)". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada April 24, 2011. Dicapai pada February 15, 2009.
  20. ^ "Mortal Kombat: Deception Release dates (Xbox)". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2011. Dicapai pada February 15, 2009.
  21. ^ "Midway Press Release: PR 2005-02-28 B". 2006-11-09. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-11-09. Dicapai pada 2023-03-19.
  22. ^ "Mortal Kombat: Deception (Premium Pack)". Amazon. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2016. Dicapai pada February 16, 2009.
  23. ^ "Mortal Kombat: Deception - Kollector's Edition". Amazon. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2016. Dicapai pada February 16, 2009.
  24. ^ a b Surette, Tim (October 14, 2005). "MK: Deception slashes price". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada October 28, 2020. Dicapai pada February 22, 2021. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "release" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  25. ^ "Mortal Kombat Kollection". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2022. Dicapai pada February 16, 2009.
  26. ^ "Mortal Kombat: Unchained Release dates". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada February 12, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  27. ^ Hayness, Jeff (September 10, 2006). "Mortal Kombat: Deception Unchained Producer Interview". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 23, 2012. Dicapai pada February 16, 2009.
  28. ^ Berghammer, Billy (March 14, 2006). "Komplete Kombat: The Ed Boon Interview". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada February 28, 2008. Dicapai pada February 17, 2009.
  29. ^ "Best Fighting Game of E3 2004". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 19, 2009. Dicapai pada March 7, 2009.
  30. ^ Surette, Tim (December 15, 2004). "Halo 2, Burnout 3, GTA, and GameSpot top Spike TV Video Game Awards". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2022. Dicapai pada February 18, 2009.
  31. ^ "Best Fighting Game". GameSpot. January 5, 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada August 6, 2009. Dicapai pada September 21, 2009.
  32. ^ "IGN PS2 Best of 2004 Awards". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2012. Dicapai pada March 7, 2009.
  33. ^ "By Game Title". Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2016. Dicapai pada June 2, 2016.
  34. ^ "2004 Awards". National Academy of Video Game Testers and Reviewers. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2014. Dicapai pada November 27, 2013.
  35. ^ Not mentioned (November 6, 2014). Guinness World Records Gamer's Edition 2015 Ebook. Guinness World Records. ISBN 9781908843715. Dicapai pada March 7, 2009.
  36. ^ "Metacritic:Mortal Kombat: Deception". Metacritic. Dicapai pada February 16, 2009.
  37. ^ The GameSpot Editors (January 5, 2005). "Best and Worst of 2004". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 7, 2005.
  38. ^ Dunham, Jeremy (October 1, 2004). "IGN: Mortal Kombat: Deception, page 5". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada December 31, 2009. Dicapai pada February 16, 2009.
  39. ^ Kasavin, Greg (October 4, 2004). "GameSpot: Mortal Kombat: Deception Review, page 2". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2022. Dicapai pada February 16, 2009.
  40. ^ Leonne, Matt (February 3, 2005). "1UP: Mortal Kombat Deception review (GC)". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2016. Dicapai pada December 17, 2009.
  41. ^ Kasavin, Greg (March 2, 2005). "GameSpot: Mortal Kombat Deception review (GC)". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2010. Dicapai pada December 13, 2009.
  42. ^ Lopez, Miguel (March 7, 2005). "GameSpy Mortal Kombat: Deception review (GC)". GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2016. Dicapai pada December 13, 2009.
  43. ^ "Metacritic: Mortal Kombat: Unchained". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2009. Dicapai pada March 5, 2009.
  44. ^ Haynes, Jeff (December 8, 2006). "IGN: Mortal Kombat: Unchained Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 22, 2009. Dicapai pada March 5, 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]