Dead or Alive (siri permainan video)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dead or Alive
Logo siri sejak Dead or Alive 3
GenreSiri pertempuran, siri sukan, siri novel
Pembangun
  • Team Ninja
  • SEGA AM2 (2012–kini)
PenerbitTecmo (1996–2009)
Koei Tecmo (2009–kini)
PenciptaTomonobu Itagaki
Katsunori Ehara
PlatformArked, Sega Saturn, PlayStation, Dreamcast, PlayStation 2, Xbox, Xbox 360, PlayStation Portable, Nintendo 3DS, PlayStation 3, iOS, PlayStation Vita, Xbox One, Android, PlayStation 4, Microsoft Windows, Nintendo Switch, Xbox Series X/S
Keluaran pertamaDead or Alive
26 November 1996[1]
Keluaran terkiniDead or Alive 6
1 Mac 2019
Spin-offSiri Dead or Alive Xtreme

Dead or Alive (Bahasa Jepun: デッド オア アライブ, Romaji: Deddo oa Araibu) adalah francais media berdasarkan siri permainan video pertempuran yang dihasilkan oleh Tecmo dan dibangunkan oleh Team Ninja. Ia terutama terdiri daripada permainan pertempuran 3D yang pantas yang dimulakan dengan Dead or Alive yang pertama pada tahun 1996. Siri ini mendapat pujian sejagat dengan sekuel Dead or Alive 2 pada tahun 1999 dan Dead or Alive 3 pada tahun 2001, yang kedua-duanya dianggap sebagai tajuk penting dalam genre pertempuran dan permainan. Dead or Alive adalah karya pencipta permainan Jepun oleh Tomonobu Itagaki, yang membangunkan empat ansuran pertama tetapi sejak beliau meninggalkan syarikat itu dan tidak lagi mengusahakan, siri ini masih diteruskan tanpa beliau.

Siri ini berkisar mengenai acara Dead or Alive World Combat Championship, kejohanan seni mempertahankan diri antarabangsa di mana pejuang dari seluruh dunia mengambil bahagian untuk merebut gelaran juara dunia dan hadiah wang tunai yang besar. Kejohanan itu diadakan oleh Dead or Alive Tournament Executive Committee (DOATEC). Konflik antara pesaing ninja dan kakitangan DOATEC menjadi fokus utama siri ini.

Dead or Alive telah dipuji kerana sistem pertempuran, grafik, dan persekitaran interaktif yang mengagumkan. Sebagai tambahan kepada sistem permainan berasaskan balas cepat, francais ini juga terkenal dengan watak wanita. Aspek populariti siri ini membawa kepada penciptaan permainan spin-off Dead or Alive Xtreme Beach Volley dan susulanya, di mana wanita dan daya tarikan seks mereka memainkan lebih peranan daripada siri asal Dead or Alive. Sebuah adaptasi filem aksi langsung DOA: Dead or Alive dikeluarkan pada tahun 2006.

Plot[sunting | sunting sumber]

Siri Dead or Alive menggambarkan koleksi artis mempertahankan diri yang mahir dalam pertandingan di seluruh dunia yang dinamakan "Dead or Alive World Combat Championship", atau ringkasnya "the Dead or Alive tournament". DOATEC (Dead or Alive Tournament Executive Committee), sebuah syarikat besar dengan motif yang tidak diketahui, mengadakan pertandingan pertempuran di arena dari Kutub Utara hingga hutan hujan Amazon. Dead or Alive, permainan pertama dalam siri ini, memperkenalkan watak awal dan sebab mereka menyertai kejohanan. Contohnya, Zack menyertai keuntungan, manakala Kasumi, seorang gadis ninja yang melarikan diri dari Puak Ninja Mugen Tenshin dan merupakan sebagai protagonis dalam siri utama itu, dia menyertai kejohanan itu untuk membalas dendam terhadap Raidou yang melumpuhkan abangnya Hayate. Kasumi memenangi kejohanan DOA pertama dan membunuh Raidou, bagaimanapun, disebabkan statusnya sebagai pelarian, undang-undang ketat masyarakat ninja melarang Kasumi daripada pulang ke kampungnya, dan dia menjadi buruan yang diburu. Pejuang dalam permainan ini memperkenalkan Kasumi, Ayane, Ryu Hayabusa, Tina Armstrong, Bass Armstrong, Bayman, Gen Fu, Jann Lee, Leifang, Raidou dan Zack.

Dead or Alive 2 ditetapkan kurang daripada setahun kemudian, kerana Tengu (nama sebenar Bankotsubo) melarikan diri dari dunianya dan mengancam dunia manusia. Fame Douglas, pengasas dan ketua pegawai eksekutif DOATEC telah dibunuh sejurus selepas kejohanan pertama, menyebabkan DOATEC jatuh di bawah kepimpinan baharu. Kasumi telah diculik oleh DOATEC dan digunakan sebagai subjek dalam percubaan bio-senjata DOATEC iaitu Kasumi Alpha. Abang kandung Kasumi, Hayate yang sebelum ini dia disakiti oleh Raidou, juga dia diculik dan digunakan sebagai subjek dalam eksperimen bio-senjata DOATEC iaitu Epsilon. Pejuang baharu termasuk Ein, Helena Douglas, Kasumi Alpha, Leon dan Tengu. Akhirnya, Ryu Hayabusa menewaskan Tengu dan memenangi kejohanan kedua.

Dead or Alive 3, berlaku selepas kekalahan Tengu. Plot permainan ini melibatkan matlamat rahsia saintis jahat DOATEC bernama Victor Donovan, untuk menghasilkan pejuang muktamad, yang dipanggil Projek Omega. Melalui peringkat Epsilon dan Alpha, DOATEC menangkap dan menghapuskan ingatan ninja Genra Hajin Mon Mugen Tenshin, mengubahnya menjadi manusia super ganas yang dipanggil Omega; kejohanan ketiga kemudiannya diadakan untuk menguji kebolehan Omega. Akhirnya, adik tiri Kasumi, Ayane menewaskan bekas tuannya dan memenangi kejohanan ketiga. Permainan ini memperkenalkan lima lagi pejuang, penampilan pertama Hayate yang boleh dimainkan dan pejuang serba baharu iaitu Brad Wong, Christie, Hitomi dan Omega.

Dead or Alive 4 sekali lagi meneroka percubaan DOATEC untuk mencipta klon berkuasa Kasumi dengan Projek Alpha. Pelbagai pejuang menemui sifat sebenar DOATEC dan berusaha untuk menghentikannya. Helena mengambil alih DOATEC sebagai presiden dan ketua pegawai eksekutif baharunya, bertekad untuk memerangi rasuah dalam organisasi dan mengubah DOATEC menjadi lebih baik. Helena memenangi kejohanan keempat dan memutuskan untuk memberikan gelaran kepada Zack. Permainan ini memperkenalkan empat pejuang baharu, Alpha-152, Eliot, Kokoro dan La Mariposa (nama sebenar Lisa Hamilton).

Permainan kelima, Dead or Alive 5, ditetapkan dua tahun kemudian. DOATEC baru diubah suai dengan Helena masih dalam kawalan dan Zack kelihatan seperti seorang pekerja. Donovan membentuk organisasi baharu yang dipanggil MIST untuk meneruskan Projek Alpha. Jann Lee menewaskan Hitomi pada pusingan terakhir kejohanan kelima, sekaligus dia menang. Walau bagaimanapun, Jann Lee masih merasakan bahawa ada seorang yang mahu dikalahkan oleh Jann Lee agar dia menjadi pemenang sejati, Rig, yang pada mulanya mengalami amnesia, tetapi mungkin tipu daya, dan memanggil Donovan sebagai ayah. Sementara itu, Kasumi, Ryu, dan Ayane, dengan bantuan Helena, berjuang untuk memusnahkan projek Alpha dan menghentikan Donovan. Permainan ini memperkenalkan Marie Rose, Honoka, Nyotengu, Rig, Phase-4 dan Mila.

Meneruskan Dead or Alive 6, DOATEC dan Mugen Tenshin mendapati bahawa MIST adalah selepas peserta kelayakan kejohanan kelima, Honoka, kerana dia mempunyai tandatangan kuasa yang sama seperti Raidou, menyebabkan mereka memerhatikannya dengan cara yang berbeza. Lebih teruk lagi, apabila kejohanan keenam bermula, Rig didapati amnesia; dia secara tidak sedar telah ditanam dengan cadangan hipnosis oleh MIST yang akan mencuci otaknya untuk melayani mereka di bawah nama "Victor Donovan Jr.", menyebabkan Bass dan Jann Lee bimbang dan curiga dengan situasi semasa Rig. Untuk perlawanan akhir kejohanan, Jann Lee sekali lagi secara rasmi menjadi pemenang, tetapi dia secara tidak rasmi dikalahkan oleh pendatang baru iaitu Diego. Ayane dan Honoka tidak lama kemudian diculik oleh MIST dan dipaksa untuk menghidupkan semula Raidou, ayah kandung mereka, sebagai ninja siber mayat hidup yang jahat. Memandangkan kakaknya Honoka masih lemah, Ayane bekerjasama dengan Kasumi dan Hayate untuk membunuh Raidou yang dihidupkan semula sekali dan untuk semua, tanpa meninggalkan jejaknya. Helena yang tiba di salah satu makmal tersembunyi MIST untuk mendapatkan tempat itu, mendekati seorang saintis muda yang bertindak sebagai pengganti Lisa dan bertanggungjawab untuk kebangkitan Raidou adalah NiCO. Walaupun NiCO cuba menghidupkan semula ibu Helena bernama Maria, namun Helena menolak rancangannya apabila dia yang menyebabkan NiCO melarikan diri daripadanya.

Karakter[sunting | sunting sumber]

Karakter utama[sunting | sunting sumber]

Karakter Pelakon suara
Nama Penampilan Bangsa Jenis seni mempertahankan diri Jepun Jepun Inggeris Amerika Syarikat
Ayane DOA–kini Jepun Ninjutsu gaya Hajinmon Wakana Yamazaki Gina DeVettori (DOA2 Hardcore)
Janna Levenstein (DOAX2DOA Paradise)
Wendee Lee (DOA Dimensions)
Brittney Harvey (DOA5, DOA6 hanya suara bertempuran)
Janice Kawaye (DOA6–kini)
Bankotsubo (Tengu) DOA2, DOA Dimensions Jepun Tengu-do Osamu Saka Timothy Enos (DOA2 Hardcore)
Joel Swetow (DOA Dimensions)
Bass Armstrong DOA–kini Amerika Syarikat Gusti profesional Daisuke Gōri (DOADOA4)
Kenta Miyake (DOA Dimensions–kini)
Terry McGovern (DOA2 Hardcore)
Joe J. Thomas (DOA Dimensions)
Patrick Seitz (DOA5–kini)
Bayman DOA–kini Rusia Sambo Hisao Egawa (DOA)
Banjō Ginga (DOA2–kini)
Timothy Enos (DOA2 Hardcore)
Zach Hanks (DOA Dimensions)
Matthew Mercer (DOA5–kini)
Brad Wong DOA3–kini China Zui quan Yukimasa Kishino (DOA3DOA4)
Unshō Ishizuka (DOA DimensionsDOA6)
Grant George (DOA Dimensions–kini)
Christie DOA3–kini United Kingdom She quan Kotono Mitsuishi April Stewart (DOAX2DOA Dimensions)
Laura Bailey (DOA5)
Pelakon suara tidak diketahui (DOA6–kini)
Diego DOA6–kini Amerika Syarikat Pergaduhan jalanan Hiroki Yasumoto D.C. Douglas
Ein/Hayate DOA2DOA5 (sebagai Ein)
DOA3–kini (sebagai Hayate yang sebenar)
Jepun Ninjutsu gaya Hajinmon
Karate (sebagai Ein)
Hikaru Midorikawa Jeremy Hou (DOA2 Hardcore, sebagai Ein)
Yuri Lowenthal (DOA Dimensions–kini)
Eliot DOA4–kini United Kingdom Xingyi quan Junko Minagawa Rolland Lopez (DOA Dimensions)
David Vincent (DOA5–kini)
Gen Fu DOADOA5 China Xingyi liuhe quan Takeshi Aono (DOADOA4)
Chikao Ōtsuka (DOA DimensionsDOA5)
Roger L. Jackson (DOA2 Hardcore)
Paul Nakauchi (DOA Dimensions)
Kirk Thornton (DOA5)
Helena Douglas DOA2–kini Perancis Piguaquan Yuka Koyama Zoe Galvez (DOA2 Hardcore)
Julianne Buescher (DOA Dimensions)
Karen Strassman (DOAX2DOA Paradise, DOA5–kini)
Hitomi DOA3–kini Jerman Karate Yui Horie Hynden Walch (DOAX2DOA Paradise)
Eden Riegel (DOA Paradise–kini)
Honoka DOA5LR–kini Jepun Honoka Fu Ai Nonaka Kira Buckland
Jann Lee DOA–kini China Jeet Kune Do Toshio Furukawa (DOADOA4)
Nobutoshi Canna (DOA Dimensions–kini)
Brian Vouglas (DOA2 Hardcore)
Darren Criss (DOA Dimensions)
Kaiji Tang (DOA5–kini)
Kasumi (termasuk klon-klonnya Alpha-152, Kasumi Alpha dan Phase-4) DOA–kini (sebagai Kasumi yang sebenar)
DOA2DOA5 (sebagai klon Kasumi Alpha) DOA4DOA5 (sebagai klon Alpha-152)
DOA5U–kini (sebagai klon Phase-4)
Jepun Ninjutsu gaya Hajinmon Sakura Tange (DOADOA2, DOA Dimensions (Kasumi Alpha dan Alpha-152))
Kaori Takeda (DOA5, Kasumi Alpha dan Alpha-152)
Houko Kuwashima (DOA3–kini)
Lucy Kee (DOA2 Hardcore)
Kari Wahlgren (DOAX2DOA Dimensions)
Amanda Troop (DOA Dimensions, Alpha-152)
Lauren Landa (DOA5–kini)
Kokoro DOA4–kini Jepun Bajiquan Ayako Kawasumi Kathryn Feller (DOAX2DOA Dimensions)
Heather Hogan-Watson (DOA5–kini)
Lisa Hamilton/La Mariposa DOAXBV, DOA4–kini Amerika Syarikat Lucha libre (DOA4) Maaya Sakamoto Masasa Moyo (DOAX2DOA Dimensions)
Wendee Lee (DOA5–kini)
Leifang DOA–kini China Tai Chi Chuan Yumi Tōma Donna Mae Wong (DOA2 Hardcore)
Zinnia Su (DOAX2DOA Dimensions)
Cassandra Lee Morris (DOA5–kini)
Leon DOA2DOA5 Itali Sambo (DOA2DOA4)
Pertempuran jarak dekat (DOA5)
Koji Totani (DOA2DOA4)
Jouji Nakata (DOA DimensionsDOA5)
Timothy Enos (DOA2 Hardcore)
Richard Epcar (DOA DimensionsDOA5)
Marie Rose DOA5U–kini Sweden Systema Mai Aizawa Christine Marie Cabanos
Mila DOA5–kini Sepanyol Seni mempertahankan diri campuran (tinju dan Vale Tudo) Ryoko Shiraishi Pelakon suara tidak diketahui (DOA5)
Amber Connor (DOA6–kini)
NiCO DOA6–kini Finland Silat Sumire Uesaka Faye Mata
Nyotengu DOA5U–kini Jepun Tengu-do Akemi Satō Brina Palencia
Omega/Genra (ayah angkat kepada Ayane) DOA3DOA Dimensions Jepun Ninjutsu gaya Mugen Tenshin Osamu Saka Andrew Kishino (DOA Dimensions)
Raidou (ayah kepada Ayane dan Honoka) DOA, DOAU, DOA5LRDOA6 Jepun Ninjutsu gaya Hajinmon Koji Yada (DOA, DOAU)
Tetsu Inada (DOA DimensionsDOA6)
Michael McConnohie (DOA Dimensions, DOA5DOA6 sebagai suara pertempuran)
John Synder (DOA5, suara dialog sebelum dan selepas perlawanan)
Jamieson Price (DOA6, suara dialog baharu sahaja)
Rig DOA5–kini Tidak diketahui Taekwondo Hiroki Tōchi Liam O'Brien (DOA5)
Kyle Hebert (DOA6–kini)
Ryu Hayabusa (dari Ninja Gaiden) DOA–kini Jepun Ninjutsu gaya Hayabusa Hideyuki Hori John Parsons (DOA2 Hardcore)
Troy Baker (DOA DimensionsDOA5)
Dave B. Mitchell (DOA6–kini)
Shiden (ayah kepada Kasumi dan Hayate) DOAUDOA Dimensions Jepun Ninjutsu gaya Mugen Tenshin Yukitoshi Hori Lloyd Sherr (DOA Dimensions)
Tina Armstrong DOA–kini Amerika Syarikat Gusti professional Mami Koyama (DOA)
Yūko Nagashima (DOA2–kini)
Sally Dana (DOA2 Hardcore)
Kate Higgins (DOAX2–kini)
Zack DOA–kini Amerika Syarikat Muay Thai Bin Shimada Brian Vouglas (DOA2 Hardcore)
Dennis Rodman (DOAXBV)
Khary Payton (DOAX2DOA Dimensions)
Keith Silverstein (DOA5–kini)

Karakter tetamu[sunting | sunting sumber]

Karakter Pelakon suara
Nama Penampilan Bangsa Jenis seni mempertahankan diri Jepun Jepun Inggeris Amerika Syarikat
Akira Yuki (dari Virtua Fighter) DOA5 Jepun Baji quan Shinichiro Miki -
Jacky Bryant (dari Virtua Fighter) DOA5U Amerika Syarikat Jeet Kune Do - Eric Kelso
Kula Diamond (dari The King of Fighters) DOA6 Tidak diketahui Seni Anti-K Yumi Kakazu -
Mai Shiranui (dari Fatal Fury dan The King of Fighters) DOA5LR–kini Jepun Ninjutsu gaya Shiranui Ami Koshimizu -
Momiji (dari Ninja Gaiden) DOA5U–kini Jepun Daito-ryu Aiki-jujutsu Yūko Minaguchi Kate Higgins
Naotora Ii (dari Samurai Warriors) DOA5LR Jepun Ii gaya hentakan kaki Yuka Saitō Erica Mendez
Nicole/SPARTAN-458 (dari Halo) DOA4 Filipina Pertempuran jarak dekat - Lyssa Browne
Pai Chan (dari Virtua Fighter) DOA5 Hong Kong Mizongyi Minami Takayama -
Rachel (dari Ninja Gaiden) DOA5U–kini Empayar Vigoor Pertempuran melawan iblis Michie Tomizawa Erin Fitzgerald (DOA5)
Pelakon suara tidak diketahui (DOA6–kini)
Sarah Bryant (dari Virtua Fighter) DOA5 Amerika Syarikat Jeet Kune Do - Lisle Wilkerson
Tamaki (dari DOAXVV) DOA6–kini Jepun Aikido Saori Ōnishi -

Siri permainan[sunting | sunting sumber]

Utama[sunting | sunting sumber]

  • Dead or Alive, keluaran 26 November 1996
  • Dead or Alive 2, keluaran 29 Februari 2000
  • Dead or Alive 3, keluaran 15 November 2001
  • Dead or Alive 4, keluaran 29 Disember 2005
  • Dead or Alive 5, keluaran 25 September 2012
  • Dead or Alive 6, keluaran 1 Mac 2019

Versi dinaik taraf[sunting | sunting sumber]

  • Dead or Alive ++, keluaran 16 September 1998
  • Dead or Alive 2 Millennium, keluaran tahun 2000
  • DOA2 Hardcore, keluaran 25 Oktober 2000
  • Dead or Alive 5+, keluaran 19 Mac 2013
  • Dead or Alive 5 Ultimate, keluaran 3 September 2013
  • Dead or Alive 5 Last Round, keluaran 17 Februari 2015

Komplikasi[sunting | sunting sumber]

  • Dead or Alive Ultimate, keluaran 26 Oktober 2004
  • Dead or Alive Dimensions, keluaran 24 Mei 2011

Spin-off[sunting | sunting sumber]

  • Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball, keluaran 22 Januari 2003
  • Dead or Alive Xtreme 2, keluaran 13 November 2006
  • Dead or Alive Paradise, keluaran 30 Mac 2010
  • Dead or Alive Xtreme 3, keluaran 24 Mac 2016
  • Dead or Alive Xtreme Venus Vacation, keluaran 26 Mac 2019
  • Dead or Alive Xtreme 3 Scarlet, keluaran 20 Mac 2019

Permainan terkait[sunting | sunting sumber]

Beberapa karakter Dead or Alive telah muncul dan dirujuk dalam permainan lain.

  • Ayane dan Kasumi muncul sebagai karakter yang boleh dimainkan dalam permainan Ninja Gaiden.
  • Kasumi dan Ayane muncul sebagai karakter yang boleh dimainkan dalam permainan Monster Rancher.
  • Pakaian biru khas Kasumi muncul sebagai pakaian alternatif untuk karakter, Mio Amakura, dalam Fatal Frame II: Crimson Butterfly.
  • Pakaian untuk Kasumi, Ryu Hayabusa dan Ayane, muncul sebagai pakaian alternatif untuk karakter, Arin, Max dan Kooh, dalam permainan Super Swing Golf.
  • Perisai yang serupa dengan pakaian Ryu menjadi kameo dalam Halo 3 sebagai set perisai boleh buka kunci dipanggil Hayabusa.
  • Ryu, Ayane dan Kasumi membuat penampilan tetamu dalam Dynasty Warriors: Strikeforce versi PlayStation 3, di mana Ryu dan Ayane ialah karakter tidak dapat dimainkan yang menawarkan tiga pencarian berbeza kepada pemain.
  • Kasumi muncul sebagai karakter yang boleh dimainkan dalam Queen's Blade: Spiral Chaos.
  • Alat ganti pakaian Ryu dan Ayane tersedia sebagai kandungan eksklusif yang boleh dimuat turun semasa kempen promosi ulang tahun pertama untuk Dynasty Warriors Online.
  • Ryu, Kasumi dan Ayane ialah karakter yang boleh dimainkan dalam Warriors Orochi 3. Mereka muncul dalam dimensi lain di mana mereka membantu pahlawan lain.
  • Ayane muncul sebagai karakter yang boleh dimainkan dalam Fatal Frame: Maiden of Black Water semasa cerita selepas tamat permainan.
  • Ryu dan Ayane muncul sebagai karakter yang boleh dimainkan dalam Dynasty Warriors Vs hanya diedarkan di Jepun sahaja (sebelum ini ianya dikenali sebagai Dynasty Warriors 3DS).
  • Kasumi, Ryu, Ayane, Honoka dan Marie Rose muncul dalam Warriors All-Stars manakala Kasumi, Honoka dan Marie mewakili Dead or Alive manakala Ryu dan Ayane mewakili Ninja Gaiden.
  • Ryu muncul sebagai watak yang boleh dimainkan dalam Warriors Orochi 4 Ultimate.
  • Datuk moyang Ryu Hayabusa, Jin dan Ren Hayabusa, termasuk varian kuno Nyotengu, muncul dalam Nioh 2 sebagai bos rahsia.
  • Pakaian, gaya rambut dan aksesori untuk Kasumi, Ryu dan Ayane telah digunakan dalam Phantasy Star Online 2.
  • Ayane, Marie, Honoka, Kasumi dan Tamaki muncul dalam permainan Senran Kagura.
  • Kasumi, Marie Rose, Nyotengu dan Honoka muncul dalam The King of Fighters All Star.

Adaptasi filem[sunting | sunting sumber]

Filem aksi langsung bertajuk DOA: Dead or Alive, diarahkan oleh Corey Yuen dan dibintangi oleh Holly Valance, Devon Aoki, Jaime Pressly, Sarah Carter, dan Natassia Malthe, telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 15 Jun 2007. Dalam filem itu, empat pejuang wanita dijemput untuk pertandingan seni mempertahankan diri; mereka bermula sebagai pesaing, tetapi bekerjasama untuk membongkar rahsia yang cuba disembunyikan oleh Donovan, penganjur kejohanan itu.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Permainan Dead or Alive telah diterima dengan baik. Siri pertempuran telah mendapat ulasan positif, dengan Dead atau Alive 2 memiliki penilaian tertinggi sekali, dan Dead atau Alive 5 mempunyai yang terendah kecuali versi Plus untuk Vita.

Menjelang Julai 2013, siri DOA telah menghantar 8.6 juta salinan ke seluruh dunia.[2] Setakat Julai 2016, siri ini telah terjual sebanyak 9.7 juta salinan di seluruh dunia.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "デッド オア アライブ まとめ [アーケード] / ファミ通.com". Famitsu.com (dalam bahasa Jepun). 22 Februari 2014. Dicapai pada 6 Mac 2016.
  2. ^ "「DEAD OR ALIVE 5 Ultimate: Arcade」が2013年冬に稼働。DOAがゲームセンターに帰ってくる". www.4gamer.net (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 15 Februari 2019.
  3. ^ [1] Nikkan Sports, (dalam bahasa Jepun) 7-13-2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]