Murabitun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

:Rencana adalah mengenai gerakan moden

Untuk dinasti al-Murabitun zaman pertengahan di Maghribi dan Sepanyol, lihat dinasti Almoravid.
Untuk gerakan politik Lubnan, lihat Al-Murabitun.

Murabitun merupakan gerakan Islam sedunia diasaskan oleh Shaykh Dr. Abdalqadir as-Sufi, pemimpin Darqawi-Shadhili-Qadiri Tariqa, dengan komuniti-komuniti dalam lebih kurang 20 negara berlainan.

Tujuan-tujuan prinsipnya termasuk pengembalian zakat, dakwah, amalan Bayat (kesetiaan) pada sebuah Amir, pengenalan semula mata wang Islam Dinar Emas dan Dirham Perak, dan penubuhan ‘Amal Ahl al-Madinah.

Menara Masjid Besar Granada, masjid pertama ditubuhkan oleh orang Islam Sepanyol lebih daripada 500 tahun.


Tariqa[sunting | sunting sumber]

Banyak tetapi tidak semua anggota Murabitun juga merupakan murid Sufi pengasasnya, Shaykh Dr. Abdalqadir as-Sufi, dan sebarang itu juga anggota-anggota Qadiri-Shadhili-Darqawi Tariqa.

Pengaruh politik[sunting | sunting sumber]

Murabitun telah mempunyai pengaruh politik banyak, terutamanya dalam sfera Dinar Emas Islam dan Dirham Perak. Dr. Mahathir Mohamad[1], bekas Perdana Menteri Malaysia, Dr Necmettin Erbakan, bekas Perdana Menteri Turki, dan Raja Hasan II dari Maghribi, sewaktu jangka pejabat atau pemerintahan mengisu penyataan awam dengan menggemari Dinar Emas sebagai mata wang untuk negara-negara Islam. Dr Mahathir dan Raja Hasan II juga memulakan acara dan aktiviti terhadap penguatkuasaan matawang, yang kedua merupakan suatu tujuan untuk membetulkan Zakat.

Pendirian Berkontroversi[sunting | sunting sumber]

Pertubuhan Murabitun telah dibangkang dari sesetengah umat Islam oleh kerana penolakan amat sebagai taktik (lihat bahagian di atas). Miripnya, pendirian mereka terhadap “Islamisasi” perbankan, yang mereka mendakwa adalah pengguguran amalan Islam[2], telah membawa pembangkang, khususnya di kalangan sekolah Modernist, yang sama menerima wang kerta sebagai bahagian tidak dapat dicegah status-quo (darurah), atau mencegah keisuan Dinar Emas dan Dirham Perak sama sekali.

Catatan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Dr Mahathir Mohamed Speaking at the Gold Dinar Convention in Kuala Lumpur in 2003". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-11-27. Dicapai pada 2011-02-03.
  2. ^ Vadillo, Umar Ibrahim, Fatwa on Banking, Madinah Press 2007
  • Website of Shaykh Abdalqadir as-Sufi
  • The Noble Qur'an: a rendering of its meaning in English. Abdalhaqq and Aisha Bewley, (Bookwork, Norwich, UK, ISBN 1-874216-36-3)
  • The Way of Muhammad (Diwan Press, 1975, ASIN: B0000D74TC)
  • The Muwatta of Imam Malik translated by Aisha Bewley and Ya'qub Johnson, (Bookwork, Norwich, UK, 2001, ISBN 0906512174, ISBN 0710303610)
  • The Letters of Shaykh Moulay Muhammad al-Arabi al-Darqawi (published as The Darqawi Way) translated by Aisha Bewley (Diwan Press Norwich, UK, 1980, ISBN 0906512069)
  • Root Islamic Education, written on the school of the people of Madinah under the leadership of Imam Malik (Madina Press, June 1993, ISBN 1874216053)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]