My Son

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mỹ Sơn

Nama: Mỹ Sơn
Tarikh pembinaan: Abad ke-4 M
Dewa-dewi utama: Śiva, Bhadresvara
Seni bina: Cham
Lokasi: Wilayah Quảng Nam, Vietnam

Mỹ Sơn (sebutan Vietnam: [mǐˀ səːn]) adalah sekumpulan kuil Hindu ditinggalkan dan separa hancur yang dibina antara dan abad ke-4 dan ke-14 M oleh raja-raja Champa (Chiêm Thành dalam bahasa Vietnam). Kuil ini didedikasikan untuk penyembahan dewa Siva yang dikenali dengan pelbagai nama tempatan, yang paling penting ialah "Bhadresvara".

My Son terletak berdekatan desa Duy Phu, di daerah pentadbiran Duy Xuyên di wilayah Quang Nam di Vietnam Tengah, 69 km barat daya Da Nang, dan sekitar 10 km dari bandar bersejarah Tra kieu. Candi berada di sebuah lembah sekitar dua kilometer lebar yang dikelilingi oleh rentang dua gunung.

Dari 4 hingga abad ke-14 Masihi, di lembah My Son adalah sebuah halaman upacara keagamaan bagi raja-raja dari dinasti yang memerintah di Champa, serta sebagai tempat pemakaman untuk royalti Cham dan pahlawan nasional. Ini sangat erat berkaitan dengan bandar-bandar Cham berhampiran Indrapura (Dong Duong) dan Simhapura (Tra kieu). Pada suatu masa, laman web ini merangkumi dari 70 kuil serta bantalan pelbagai prasasti prasasti sejarah yang penting dalam Bahasa Sanskrit dan Cham. [1]

Tempat Suci Mỹ Sơn
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Maklumat am
Nama asliMỹ Sơn
Inskripsi1999 (sesi ke-23)
Keluasan142, 920 he (15,300,000, 99,000,000 ka2)
Maklumat lokasi
LokasiDa Nang, Vietnam Sunting ini di Wikidata
Koordinat15°45′48″N 108°07′28″E / 15.76324°N 108.124446°E / 15.76324; 108.124446
My Son is located in Bumi
My Son
My Son (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kompleks candi My Son dianggap salah satu kompleks candi Hindu yang terkemuka di Asia Tenggara dan merupakan laman web warisan utama sejenis ini di Vietnam. Hal ini sering dibandingkan dengan kompleks candi lain bersejarah di Asia Tenggara, seperti Borobudur Jawa di Indonesia, Angkor Wat di Kemboja, Bagan di Myanmar dan Ayutthaya di Thailand. Pada tahun 1999, My Son telah diakui oleh UNESCO sebagai tapak Warisan Dunia. Pada pertemuan 23 tersebut, UNESCO My Son diberikan pengiktirafan ini sesuai dengan yang kriteria C (II), sebagai contoh evolusi dan perubahan budaya, dan sesuai dengan kriteria yang C (III), sebagai bukti adanya peradaban Asia yang sudah punah.