NKVD

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Komisariat Rakyat untuk Hal Ehwal Dalam Negeri
NKVD Emblem (Gradient).svg
Gambaran keseluruhan
Dibentuk10 Julai 1934; 87 tahun yang lalu (1934-07-10)
Dibubarkan15 Mac 1946
Agensi-agensi yang mengambil alih
JenisPolis rahsia
Agensi perisikan
Penguatkuasaan undang-undang Gendarmerie
Pengawal sempadan
Kuasa penjara
Di bawah bidang kuasa
Kerajaan Kesatuan Soviet
Ibu pejabat11-13 ulitsa Bol. Lubyanka, Moscow, RSPS Rusia, Kesatuan Soviet
Agensi induk
Majlis Komisaris Rakyat
Agensi-agensi anak
  • Direktorat Utama Keselamatan Negara (GUGB)
  • Direktorat Utama Kem (Gulag)
  • Direktorat Utama Militsiya (GURKM)
  • Direktorat Utama Keselamatan Sempadan dan Dalaman (GUPiVO)

Komisariat Rakyat untuk Hal Ehwal Dalam Negeri (Bahasa Rusia: Наро́дный комиссариа́т вну́тренних дел: Naródnyy komissariát vnútrennikh) merupakan agensi kementerian dalam negeri Kesatuan Soviet.

Ditubuhkan pada tahun 1917 sebagai NKVD dari Republik Sosialis Persekutuan Soviet Rusia, agensi ini pada mulanya ditugaskan untuk melakukan kerja polis biasa dan mengawasi penjara dan kem buruh negara. Ia dibubarkan pada tahun 1930, dengan fungsinya tersebar di antara agensi lain, hanya untuk dikembalikan sebagai komisariat serikat pekerja pada tahun 1934.

Fungsi OGPU (organisasi polis rahsia) dipindahkan ke NKVD pada tahun 1934, memberikannya monopoli terhadap aktiviti penguatkuasaan undang-undang yang berlangsung hingga akhir Perang Dunia II. Dalam tempoh ini, NKVD merangkumi kedua-dua aktiviti ketenteraman awam biasa, dan juga aktiviti polis rahsia. NKVD terkenal dengan peranannya dalam penindasan politik dan melakukan Pembersihan Besar di bawah Joseph Stalin. Ia dipimpin oleh Genrikh Yagoda, Nikolai Yezhov dan Lavrentiy Beria.

NKVD melakukan eksekusi secara besar-besaran terhadap sejumlah warga negara yang tidak terhitung jumlahnya, dan mengandung, menghuni dan menguruskan sistem kem buruh paksa Gulag. Ejen-ejen mereka bertanggung jawab atas penindasan kaum tani yang kaya, serta pengusiran besar-besaran seluruh negara ke wilayah-wilayah yang tidak berpenghuni. Mereka mengawasi perlindungan perbatasan dan pengintipan Soviet (yang termasuk pembunuhan politik), dan menerapkan kebijakan Soviet dalam gerakan komunis dan pemerintahan boneka di negara lain, terutama penindasan dan pembunuhan beramai-ramai di Poland.

Pada bulan Mac 1946, semua Komisaris Rakyat diganti menjadi Kementerian, dan NKVD menjadi Kementerian Dalam Negeri (MVD).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]