Negeri autonomi Ust-Orda Buryat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.



Negeri autonomi Ust-Orda Buryat
Усть-Орды́нский Буря́тский автоно́мный о́круг (Rusia)

Lokasi negeri autonomi Ust-Orda Buryat
Jata Bendera

Jata

Bendera Negeri autonomi Ust-Orda Buryat
Lagu: Lagu kebangsaan Negeri autonomi ust-Orda Buryat
Pusat pentadbiran Ust-Ordynsky
Tahun diwujudkan 1937
Status politik
Daerah persekutuan
Rantau ekonomi
Negeri autonomi
Siberia
Siberia Timur
Kod tidak diketahui
Kawasan
Kawasan
- Tangga
22,400 km²
ke-73
Populasi (mengikut Bancian 2002)
Populasi
- Tangga
- Kepadatan
- Bandar
- Luar bandar
135,300 penduduk
tidak diketahui
6 penduduk  / km²
0%
100%
Bahasa kebangsaan Rusia
Kerajaan
Ketua tidak diketahui
Badan perundangan tidak diketahui
Asas undang-undang tidak diketahui
Laman web rasmi
tidak diketahui
Ust-Orda Buryatia,tasik yang kelihatan disebelah kanan kawasan ini ialah Tasik Baikal dan Sungai Angara yang melalui dipertengahan kawasan ini

Negeri autonomi Ust-Orda Buryat (Rusia: Усть-Орды́нский Буря́тский автоно́мный о́круг), atau Ust-Orda Buryatia, merupakan satu subjek persekutuan Rusia (sebuat negeri autonomi) Wilayah Irkutsk. Dengan mempunyai keluasan 22,138.1 km² dan berpopulasi sehingga (Bancian 2002). Ust-Ordynsky, merupakan pusat pentadbiran, dan ia merupakan kawasan yang paling luas dan padat dengan populasi iaitu sebanyak 14,335.

Didalam pungutan undian populasi yang dijalankan pada 16 April, 2006, majoriti penduduk didalam Wilayah Irkutsk dan Negeri autonomi Ust-Orda Buryat bersetuju untuk bersatu. Mengikut, surahanjaya pilihanraya, 68.92% penduduk Wilayah Irkutsk dan 99.45% penduduk Ust-Orda Buryatia mengamibl untuk mengunti, dan menjadikan salah satu kehadiran untuk mengundi yang terbaik sejak pilihanraya Rusia 2003. Pergabungan kedua kawasan ini tealh diluluskan oleh pungutan majoriti. Dengan, persetujuan tersebut, pergabungan ini akan dilangsungkan secara rasmi pada 1 Januari, 2008.

Bahasa Rusia merupakan bahasa rasmi di negeri autonomi ini, namun bahasa rasmi tempatan ialah Buryat. Kawasan Ust-Orda Buryat mempunyai 6 daerah pentadbiran dan 77 pentadbiran kecil atau luar bandar. Tiada bandar di negeri autonomi ini. [1]

Zon waktu[sunting | sunting sumber]

Ust-Orda Buryatia terletak di dalam zon waktu Zon waktu Irkutsk (IRKT/IRKST). UTC ditambahkan dengan +0800 (IRKT)/+0900 (IRKST). Manakala mengikut zon waktu Moscow ditambah dengan +0500.


Rujukan[sunting | sunting sumber]