Neuordnung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Neuordnung (dalam bahasa Jerman bermaksud "Perintah Baharu" atau "Orde Baharu", bahasa Inggeris: New Order) adalah dasar politik yang dikembangkan Jerman Nazi untuk ditetapkan ke atas kawasan-kawasan taklukan dan diperintah rejim tersebut. Pendirian ini telah lama dimulakan sebelum meletusnya Perang Dunia Kedua, namun rancangan ini mula diberi perhatian secara terbuka berikutan ucapan Adolf Hitler pada 1941:

Das Jahr 1941 wird, dessen bin ich überzeugt, das geschichtliche Jahr einer großen Neuordnung Europas sein![1]
("Tahun 1941 aku yakin akan menjadi tahun bersejarah suatu Eropah raya Berperintah Baru!"))[2]

Di sisi lain, orde tersebut menjunjung pembentukan pendirian kauman pan-Jerman yang disusun menurut fahaman Nazi untuk mewujudkan suatu fahaman ketuanan bangsa unggul Arya-Nordik, peluasan wilayah besar-besaran terhadap Eropah Timur melalui kolonisasinya dengan para pemukim berbangsa Jerman, pembasmian kaum-kaum Yahudi dan kaum lainnya yang dianggap "tak layak hidup". dan penghapusan, pengusiran atau perhambaan terhadap sebahagian besar orang-orang Slav dan kaum lainnya yang dianggap "bawahan".[3] Tujuan Jerman Nazi meluaskan wilayah secara agresif menjadi salah satu sebab Perang Dunia Kedua yang paling berpengaruh.

Para sejarawan masih berselisih soal tujuan mutlaknya, ada beberapa pihak yang yakini bahawa perintah tersebut hanya terbatas kepada penguasaan Jerman ke atas benua Eropah, sementara yang lainnya menyatakan bahwa orde tersebut merupakan sebuah wadah untuk penaklukan dunia berikutnya dan pendirian pemerintahan dunia di bawah kekuasaan Jerman.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Adolf Hitler speech at Berlin Sportpalast. [1]
  2. ^ Pidato Adolf Hitler di Berlin Sportpalast. [2]
  3. ^ Gumkowski, Janusz; Leszcynski, Kazimierz (1961). Poland Under Nazi Occupation. Polonia Pub. House. [3]
  4. ^ Lee, Stephen J. (1987). The European dictatorships, 1918-1945, p. 196. Cambridge University Press.

Bacaan tambahan[sunting | sunting sumber]

  • Evans, Richard J. The Third Reich at War (2009) pp 321–402
  • Förster, Jürgen (1998). "Operation Barbarossa as a War of Conquest and Annihilation". Dalam Boog, Horst; Förster, Jürgen; Hoffmann, Joachim; Klink, Ernst; Müller, Rolf-Dieter; Ueberschär, Gerd R. (penyunting). The Attack on the Soviet Union. Germany and the Second World War. IV. Diterjemahkan oleh McMurry, Dean S.; Osers, Ewald; Willmot, Louise. Militärgeschichtliches Forschungsamt (Military History Research Office (Germany) ). Oxford: Clarendon Press. m/s. 481–521. ISBN 0-19-822886-4. Unknown parameter |editorlink2= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • Fritz, Stephen G. Ostkrieg: Hitler's War of Extermination in the East (2011)
  • Longerich, Peter. Heinrich Himmler: A Life (2012)
  • Lund, Joachim. "Denmark and the 'European New Order', 1940-1942," Contemporary European History, (2004) 13#3 pp 305–321,
  • Mazower, Mark. Hitler's Empire: How the Nazis Ruled Europe (2009)
  • Mazower, Mark. "Hitler's New Order, 1939-45," Diplomacy and Statecraft (1996) 3#1 pp 29–53,
  • Snyder, Timothy. Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin (2010)