Nilam (pokok)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Patchouli
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Asterid
Order: Lamiales
Keluarga: Lamiaceae
Genus: Pogostemon
Spesies:
P. cablin
Nama binomial
Pogostemon cablin
(Blanco) Benth.
Minyak nilam

Pokok Nilam atau patchouli[note 1] (Pogostemon cablin) adalah spesies tumbuhan daripada keluarga Lamiaceae, yang lazimnya dikenali sebagai "pudina". Tanaman itu tumbuh sebagai herba rimbun, dengan batang tegak mencapai ketinggian 75 sentimeter (2.5 kaki) dan mengeluarkan bunga pucat putih yang kecil dan kemerahan. Ia berasal dari rantau tropika Asia, dan kini ditanam secara meluas di China, Indonesia, Kemboja, Myanmar, India, Maldives, Malaysia, Mauritius, Seychelles, Madagascar, Taiwan, Philippines, Thailand, Vietnam, Amerika Selatan dan Caribbean.

Minyak wangi[sunting | sunting sumber]

Aroma nilam yang kuat telah digunakan selama berabad-abad dalam minyak wangi dan, lebih baru-baru ini, dalam kemenyan, penghalau serangga, dan ubat-ubatan alternatif. Perkataan patchouli berasal dari bahasa Tamil patchai (Tamil: பச்சை) (hijau), ellai (Tamil: இலை) (daun).[1]

Pogostemon cablin, P. commosum, P. hortensis, P. heyneasus and P. plectranthoides semuanya ditanam untuk minyak pati mereka, yang dikenali sebagai minyak nilam.

Penanaman[sunting | sunting sumber]

Patchouli tumbuh dengan baik di dalam iklim tropika. Ia tumbuh subur dalam cuaca panas tetapi tidak di bawah cahaya matahari langsung. Sekiranya tumbuhan melayu kerana kekurangan air, ia akan pulih dengan baik dan cepat selepas hujan atau disram. Bunga menghasilkan benih yang sangat wangi dan berkembang pada musim luruh. Biji kecil boleh dituai untuk penanaman, tetapi sangat halus dan mudah hancur. Keratan dari pokok induk juga boleh berakar di dalam air untuk menghasilkan tumbuhan baru.

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Wangian[sunting | sunting sumber]

Patchouli digunakan secara meluas dalam minyak wangi moden,[2] oleh individu yang mencipta aroma mereka sendiri,[3] dan dalam produk perindustrian wangi moden seperti tuala kertas, bahan pencuci pakaian, dan penyegar udara. Dua komponen penting minyak penting ialah patchoulol dan norpatchoulenol.[3]

Penghalau serangga[sunting | sunting sumber]

Satu kajian mencadangkan bahawa minyak nilam boleh berfungsi sebagai penghalau serangga.[4] Lebih khusus lagi, pokok nilam itu dikatakan sebagai penghalau yang kuat terhadap anai-anai bawah tanah Formosan.[5] Minyak ini turut berfaedah untuk mengusir nyamuk Aedes aegypti.

Setanggi[sunting | sunting sumber]

Patchouli adalah bahan penting dalam setanggi Asia Timur. Kedua-dua minyak nilam dan kemenyan melonjak popularitinya pada tahun 1960-an dan 1970-an di Amerika Syarikat dan Eropah, terutamanya akibat pergerakan hippie dalam dekad tersebut.[6]

Masak-memasak[sunting | sunting sumber]

Daun nilam telah digunakan untuk membuat teh herba. Dalam sesetengah budaya, daun nilam dimakan sebagai sayuran atau digunakan sebagai perasa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Patchouli". Online Etymology Dictionary. Dicapai pada 10 December 2011.
  2. ^ Ballentine, Sandra (5 November 2010). "Vain Glorious | Sex in a Bottle". Tmagazine.blogs.nytimes.com. Dicapai pada 10 December 2011.
  3. ^ a b "What is Patchouli?". wisegeek.com.
  4. ^ Trongtokit, Yuwadee; Rongsriyam, Yupha; Komalamisra, Narumon; Apiwathnasorn, Chamnarn (2005). "Comparative repellency of 38 essential oils against mosquito bites". Phytotherapy Research. 19 (4): 303–309. doi:10.1002/ptr.1637. PMID 16041723.
  5. ^ Zhu, Betty C.-R.; Henderson, Gregg; Yu, Ying; Laine, Roger A. (2003). "Toxicity and Repellency of Patchouli Oil and Patchouli Alcohol against Formosan Subterranean TermitesCoptotermes formosanusShiraki (Isoptera: Rhinotermitidae)". Journal of Agricultural and Food Chemistry. 51 (16): 4585–4588. doi:10.1021/jf0301495. ISSN 0021-8561. PMID 14705881.
  6. ^ Foster, Steven; Johnson, Rebecca L. (2006). Desk Reference to Nature's Medicine. Washington, D.C.: National Geographic Society. m/s. 282. ISBN 978-0-7922-3666-5.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ juga dieja "patchouly" atau "pachouli"