Pergi ke kandungan

Oncoba spinosa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Oncoba spinosa
Oncoba spinosa menunjukkan buah dan dedaunan
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Malpighiales
Keluarga: Salicaceae
Genus: Oncoba
Spesies:
O. spinosa
Nama binomial
Oncoba spinosa

Oncoba spinosa, atau dikenali sebagai pokok kotak snuff, pokok telur goreng atau bunga telur goreng, adalah spesies tumbuhan dalam genus Oncoba.

Bunga Oncoba spinosa

Ia adalah pokok sederhana hingga kecil (biasanya tidak lebih dari 5m tinggi) yang mempunyai daun yang sederhana. Bunga-bunganya berwarna putih dan menarik dengan pusat berwarna kuning disebabkan oleh stamen, menyerupai telur goreng. Bunga ini muncul pada pokok dari sebelum atau sekitar masa daun baru dihasilkan dan pokok ini berbunga selama sehingga tiga bulan. Buahnya berkulit keras, globular dan mempunyai hujung yang tajam. Ia berukuran sehingga 80mm diameter dan berwarna kuning hingga coklat kemerahan.[1] Di Afrika selatan, ia berbunga dari September hingga Disember. Pokok ini tersebar luas di sepanjang sebelah timur Afrika sehingga Afrika Selatan, terutamanya di hutan kering atau savana terbuka di pelbagai tempat dari lembah sungai hingga bukit berbatu. Had utaranya dicapai di sebelah timur Laut Merah di Arab.[2]

  1. ^ van Wyk and van Wyk, Braam and Piet (1997). Field guide to the trees of Southern Africa. [Struik Publishers]. ISBN 1 86825 922 6.
  2. ^ "Flora of Zimbabwe: Home page". www.zimbabweflora.co.zw (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-08-01.

Pautan luaran

[sunting | sunting sumber]

Templat:WestAfricanPlants