Paribatra Sukhumbhand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paribatra Sukhumbhand
บริพัตรสุขุมพันธุ์
Prince of Siam
Prince of Nakorn Sawan
Pemerintahan24 August 1926 – 31 March 1928
Keputeraan29 June 1881
Tempat keputeraanBangkok, Siam
Mangkat18 Januari 1944(1944-01-18) (umur 62)
Tempat mangkatBandung, Dutch East Indies
PendahuluYaem na Nakorn
PenggantiBoworadet
Pasangan
  • Princess Prasongsom Jayanta
  • Sombandh Palakawong na Ayudhaya
Anakanda10 sons and daughters
Kerabat dirajaChakri Dynasty
AyahandaChulalongkorn (Rama V)
BondaSukhumala Marasri


marshal laksamana Paribatra Sukhumbhand, pemimpin Nakhon Sawan (RTGSBoriphat Sukhumphan; Bahasa Thai: สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้า บริพัตรสุขุมพันธุ์ กรมพระนครสวรรค์วรพินิต) adalah seorang Thai tentera pegawai dan kerajaan menteri yang sangat berpengaruh di abad ke-20 awal semasa tahun terakhir pemerintahan beraja mutlak. Beliau berkhidmat sebagai Ketua Turus Tentera Diraja Thai, Amirul Tentera Laut Diraja Thai, Menteri Laut, Menteri Tentera, Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri, dan sebagai Kaunselor mengambil bahagian dengan kedua-dua Raja Vajiravudh dan Raja Prajadhipok.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Putera Paribatra merupakan anak ke-33 (dan anak ke-13) Raja Chulalongkorn (Rama V) oleh Permaisuri Sukhumala Marasri. Beliau menyertai bapanya untuk perjalanan ke Eropah pada tahun 1897, berikut yang ia masuk ke dalam Cadet Corps Prussian untuk belajar di akademi tentera Prusia di Groß-Lichterfelde.

Mengikuti kembali ke Siam, separuh saudaranya Raja Vajiravudh (Rama VI) melantik beliau Amirul Tentera Laut Diraja Thai, Menteri Kelautan dan Menteri Tentera Darat.

Selepas tahun 1932 rampasan kuasa yang berakhir monarki mutlak dalam Siam, beliau telah dibuang dari kerajaan ke Bandung, Indonesia, yang ketika itu di bawah pentadbiran Belanda. Beliau meninggal dunia pada tahun 1944 ketika dalam buangan, dalam bahasa Jepun yang dikuasai Indonesia. jenazahnya telah dihantar pulang oleh suruhanjaya diraja (ahli yang adalah Putera Arjuna Suasti) pada tahun 1948.

setengah-saudara kepada kedua raja Thai, Putera Paribatra bapa kepada lapan anak oleh isteri kemegahan-Nya, Mom Chao (HSH Puteri) Prasongsom Paribatra (Chaiyan). Dua anak-anak lelaki, tetapi hanya satu, Chombhot Paribatra, hidup ke alam dewasa. Prince Paribatra juga mempunyai seorang anak dengan isteri orang biasa, Ibu Somphan Paribatra na Ayudhaya (Palakawong), Putera Sukhumabhinanda - bapa Mom Ratchawong Sukhumbhand Paribatra, Gabenor semasa Bangkok.

Rujukan[sunting | sunting sumber]