Pembinasa Jenis 052C

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lanzhou (170) dengan berlatarbelakang menara Jambatan Teluk Hangzhou
Gambaran keseluruhan kelas
Pembina:Limbungan Jiangnan
Pengguna:Bendera tentera laut Republik Rakyat China Angkatan Laut Tentera Pembebasan Rakyat
Sebelumnya:Jenis 052B
Selepasnya:Pembinasa Jenis 052D
Dalam pembinaan:4
Jumlah disiapkan:2
Jumlah aktif:*Lanzhou
Ciri-ciri umum
Sesaran: 7,000 tan[1], 6,200 berdasarkan laporan CCTV
Panjang: 154 m
Lunas: 17 m
Draught: 6 m
Jana kuasa:
Halaju: 30 knot
Anak kapal: 280
Persenjataan:
Pesawat yang dibawa: 1x helikopter: Kamov Ka-27 atau Harbin Z-9C ASW/SAR
Kemudahan penerbangan:
  • Hangar belakang
  • Pelantar pendaratan helikopter

Pembinasa Jenis 052C (nama kod NATO kelas Luyang II, seringkali dirujuk sebagai kelas Lanzhou bersempena nama kapal pertama) adalah sebuah kelas pembinasa yang dibina oleh Republik Rakyat China. Pembinasa ini dilengkapi dengan sistem radar jujukan fasa aktif dengan empat antena yang dipasang statik yang menyediakan liputan berterusan 360 darjah dan keupayaan peluru pengarahan peluru berpandu untuk peluru berpandu permukaan ke udara jarak jauh pelancaran menegak HHQ-9. Kelas ini mewakili keupayaan sebenar pertahanan udara jarak jauh China dan menyamai sistem pertahanan udara AEGIS milik Amerika Syarikat.

Program[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk jenis 052C diluluskan pada September 2001. Ketua perekanya dipercayai ialah Zhu Yingfu (朱英富). Beliau merupakan pengarah Institut Penyelidikan ke-701 untuk Kumpulan Pembinaan Kapal Industri Berat Akademi China ke-7. Pan Jingfu (潘镜芙), pereka tiga kelas sebelumnya, telah bersara sebelum pelulusannya.

Dua kapal, Lanzhou and Haikou, dibina oleh Limbungan Jiangnan di Shanghai mulai tahun 2002 dan mula berkhidmat pada tahun 2005. Pengeluaran disambung di Limbungan Hudong-Zhonghua, Shanghai pada akhir dekad. Empat lagi dilancarkan pada 2012. Enam kapal lagi telah dipelan selepas Lanzhou dan Haikou. Walau bagaimanapun, badan untuk salah satu kapal yang dipelan telah diubahsuai menjadi jenis terbaru, 052D.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]