Penyakit perkakasan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Magnet lembu yang dapat digunakan untuk mencegah penyakit perkakasan

Penyakit perkakasan (bahasa Inggeris: hardware disease) adalah istilah umum untuk reticulopericarditis traumatik bovin, biasanya disebabkan oleh pengambilan benda logam yang tajam. Kepingan-kepingan logam ini mendap di dalam retikulum dan boleh merengsa atau menembusi lapisan.[1] Penyakit ini paling kerap berlaku pada lembu tenusu, tetapi kadang-kadang juga menimpa lembu daging. Ia sangat jarang dilaporkan pada haiwan ruminan lain.[2] Ia sukar didiagnosis secara konklusif, tetapi dapat dicegah dengan memasukkan magnet oral ke dalam haiwan berkenaan yang mencapai usia satu tahun.

Punca[sunting | sunting sumber]

Lembu sering menelan benda asing kerana ia tidak menggunakan bibir untuk membezakan bahan, dan tidak mengunyah makanan sepenuhnya sebelum menelan. Umumnya, penyakit perkakasan dicetuskan oleh objek-objek logam yang tajam seperti paku atau dawai.[2] Objek berkenaan bergerak ke dalam rumen, kemudian didorong ke dalam retikulum bersama dengan sisa makanan.[3] Ada kalanya, kecutan retikulum dapat mendorong objek melalui bahagian dinding retikulum ke dalam rongga peritoneum, di mana ia menyebabkan keradangan parah. Dalam kes yang jarang berlaku, objek logam menembusi seluruh dinding retikulum lalu dapat menusuki pundi jantung, menyebabkan perikarditis.[1] Mampatan rahim di akhir kebuntingan, regangan semasa bersalin dan meningkat semasa estrus dapat memungkinkan lagi objek untuk menembusi dinding perut atau pundi jantung.

Diagnosis[sunting | sunting sumber]

Diagnosis biasanya diperoleh berdasarkan sejarah dan penemuan klinikal ketika doktor haiwan memeriksa lembu.[2] Gejala penyakit perkakasan berbeza-beza bergantung pada tempat yang ditembusi objek.[3] Pada lembu terdapat gejala punggung melengkung, keengganan untuk bergerak, dan langkah perlahan dan berhati-hati. Lembu mungkin mengerang ketika berbaring, bangun, meninja atau berkencing. Denyut jantung normal atau sedikit tinggi, dan pernafasannya lemah dan pantas. Bagi lembu tenusu pula sering terdapat penurunan dalam pengeluaran susu. Tidak semestinya dijalankan ujian makmal, tetapi peningkatan jumlah fibrinogen dan protein plasma sering disebabkan oleh penyakit perkakasan dan mungkin boleh didiagnosis melalui sampel darah. Alat pengesan logam elektronik boleh digunakan, tetapi tidak semua benda tajam berat adalah logam dan ia tidak membezakan antara benda-benda yang menembusi dan tidak menembusi. Radiografi juga digunakan dan menguntungkan kerana lokasi badan logam dapat dikenal pasti. Walau bagaimanapun, jika objek tajam bukan logam atau tidak cukup padat, radiografi tidak ada gunanya. Sekiranya terdapat keradangan di rongga peritoneum atau perikardium, ia dapat dikesan dengan menggunakan ultrasonograf.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Sekiranya disyaki terdapat penyakit perkakasan, magnet harus diberikan secara lisan melalui tiub ke dalam retikulum. Bergantung pada jenis magnet yang digunakan, memasukkan magnet kedua mungkin menyebabkan cubitan dalaman yang boleh menyebabkan komplikasi serius. Antibiotik spektrum luas juga harus diberikan untuk mengawal jangkitan. Lembu harus dikurung dan dibatasi pergerakannya untuk memudahkan retikulum memperbaiki lubang.[3] Ada kalanya, pembedahan diperlukan melibatkan rumen (rumenotomi) untuk menyingkirkan benda asing secara fizikal. Ada kalanya jika lembu tidak sembuh dari terapi perubatan atau pembedahan, penyembelihan sering dipertimbangkan dari sudut ekonomi. [2]

Pencegahan[sunting | sunting sumber]

Pengurusan makanan yang baik adalah penting; sesetengah petani kecil-kecilan melalukan pengesan logam atau magnet di atas makanan untuk mengesan atau menyingkirkan benda asing.[2]

Magnet lembu merupakan sejenis alat perubatan veterinar yang bertujuan merawat atau mencegah penyakit perkakasan pada lembu.[1] Pada asalnya, magnet lembu berupa sekeping magnet Alnico yang kuat berukuran sekitar 1 cm kali 8 cm dalam bentuk batang besi yang dilicinkan, tetapi dewasa ini ia didatangkan dalam bentuk rantaian magnet ferit berbentuk gelang yang dilekatkan pada inti keluli tahan karat atau plastik, dalam bentuk yang sama dengan kepingan tunggal yang asli. Reka bentuk lebih baharu untuk meningkatkan keberkesanan termasuklah reka bentuk sangkar, di mana magnet menahan objek logam di dalam rangka plastik pelindung. Malah reka bentuk yang lebih baru merangkumi susunan magnet nadir bumi yang lebih kuat di dalam badan keluli tahan karat yang menyerupai reka bentuk Alnico yang asal.

Magnet diberikan setelah lembu diberi berpuasa selama 18-24 jam. Ini paling berkesan jika dilakukan terhadap seluruh kawanan sebelum berumur satu tahun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Bonnard L. Moseley (1993). "Hardware Disease of Cattle" (PDF). University of Missouri Extension. Dicapai pada 2011-11-10.
  2. ^ a b c d e The Merck Veterinary Manual. "Traumatic Reticuloperitonitis". Dicapai pada 2018-06-15.
  3. ^ a b c Andrea M. Cavedo; Kenneth S. Latimer; Heather L. Tarpley; Perry J. Bain. "Traumatic Reticuloperitonitis (Hardware Disease) in Cattle". University of Georgia. Dicapai pada 2011-11-10.