Phaseolus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Phaseolus
P. vulgaris
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Subtribus:
Phaseolinae
Genus:
Phaseolus

Species

see text

Phaseolus (bean, kacang liar)[1] adalah genus dalam keluarga Fabaceae yang mengandungi kira-kira 70 spesies tumbuhan, semua berasal dari Amerika, terutamanya Mexico.[2]

Sekurang-kurangnya empat daripada spesies telah didomestikkan sejak zaman pra-Columbia.[3] Yang paling menonjol di kalangan ini adalah kacang biasa, P. vulgaris, yang pada hari ini ditanam di seluruh dunia dalam iklim tropika, separa tropika, dan sederhana.

Klasifikasi sebelumnya yang diletakkan di dalam genus ini beberapa spesies lain yang terkenal yang kini telah dipindahkan ke genus Vigna, kadang kala memerlukan pertukaran nama spesies. For example, older literature refers to the mung bean as Phaseolus aureus, manakala sumber lebih moden mengklasifikasikannya sebagai Vigna radiata. Begitu juga, kacang siput Vigna caracalla telah ditemui pada tahun 1753 dan pada tahun 1970 dialihkan daripada Phaseolus ke Vigna. Pemahaman moden tentang Phaseolus menunjukkan genus endemik kepada Dunia Baru sahaja.

Spesies phaseolus digunakan sebagai tumbuhan makanan oleh larva beberapa spesies Lepidoptera, termasuk rama-rama hantu Hypercompe albicornis, H. icasia dan juga nutmeg.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama generik Phaseolus telah diperkenalkan oleh Linnaeus pada tahun 1753,[4] dipinjam daripada bahasa Latin phaseolus gabungan phasēlus dan akhiran pengecil -olus, seterusnya dipinjam daripada bahasa Yunani φάσηλος 'cowpea'[5] (sering salah diperkemaskan sebagai 'kacang buncis', tanaman Dunia Baharu), yang asal usul muktamad tidak diketahui.[6]

Spesies[sunting | sunting sumber]

Spesies termasuk:[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Phaseolus". Integrated Taxonomic Information System.
  2. ^ Delgado-Salinas, A.; Thulin, M.; Pasquet, R.; Weeden, N.; Lavin, M. (2011). "Vigna (Leguminosae) sensu lato: the names and identities of the American segregate genera". American Journal of Botany. 98 (10): 1694–715. doi:10.3732/ajb.1100069. PMID 21980163. Check date values in: |accessdate= (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  3. ^ Rosales-Serna, R.; Hernández-Delgado, S.; González-Paz, M.; Acosta-Gallegos, J. A.; Mayek-Pérez, N. (2005). "Genetic Relationships and Diversity Revealed by AFLP Markers in Mexican Common Bean Bred Cultivars". Crop Science. 45 (5): 1951. doi:10.2135/cropsci2004.0582.
  4. ^ Linnaeus, Species Plantarum 2:623, cited in Oxford English Dictionary s.v. 'phaseolin'
  5. ^ Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon s.v. φάσηλος
  6. ^ Oxford English Dictionary s.v. 'phaseolin'
  7. ^ ILDIS Version 6.05