Pilihan raya presiden Singapura 1993

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Singaporean presidential election, 1993

August 28, 1993 1999 →
  Fail:OngTengCheong-1993.jpg
Calon Ong Teng Cheong Chua Kim Yeow
Parti None None
Undian popular 952,513 670,358
Peratusan 58.69% 41.31%

President sebelum pilihan raya

Wee Kim Wee
None

Terpilih

Ong Teng Cheong
None

Pilihan raya Presiden Singapura 1993 adalah pilihan raya Presiden Singapura yang pertama yang diadakan di Singapura. Hari mengundi pada 28 Ogos 1993. Bekas Timbalan Perdana Menteri Singapura ,Ong Teng Cheong pertama terpilih secara langsung menjadi Presiden Singapura . Beliau mengalahkan bekas Ketua Akauntan Chua Kim Yeow dengan perbezaan58,69% 41,31%.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Pindaan Perlembagaan[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Januari 1991, Perlembagaan Singapura telah dipinda bagi mengadakan peruntukan bagi pilihan raya Presiden yang popular . Pelantikan presiden yang dipilih adalah perubahan utama perlembagaan dan dalam sejarah politik Singapura.Presiden diberi kuasa dalam pelantikan perkhidmatan awam .Beliau juga boleh memeriksa penguatkuasaan Akta Keselamatan Dalam Negeri Singapura dan Akta Penyelenggaraan Harmoni Agama Harmony dan meneliti siasatan rasuah.

Hari penamaan calon[sunting | sunting sumber]

Calon mesti mendapatkan Sijil Kelayakan daripada Jawatankuasa Pilihan Raya Presiden dan membayar wang deposit pilihan raya sebanyak S $ 18,000 untuk memfailkan kertas pencalonan mereka. Ong sebelum ini meletak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri untuk bertanding dalam pilihan raya itu. Ong telah disokong oleh pemimpin-pemimpin yang berpengaruh seperti Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong dan Menteri Kanan Lee Kuan Yew . Walau bagaimanapun, beberapa anggota Kabinet dan Parti Tindakan Rakyat menyokong Chua, termasuk Menteri Kewangan Richard Hu dan Tony Keng Yam Tan . JB Jeyaretnam dan Tan Soo Phuan berminat menjadi calon tidak dianugerahkan Sijil Kelayakan.

Pada hari penamaan calon 18 Ogos 1993 dan Hari Mengundi 28 Ogos, 1993.

Kempen Chua[sunting | sunting sumber]

Kempen selama 10 hari sepatutnya bebas mengibarkan bendera dan bebas mengadakan ceramah dan perhimpunan . Tetapi Chua menggesa penyokong tidak berkempen.Beliau muncul di kaca TV hanya dua kali sahaja .Chua meraih 41,3 peratus undi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]