Pilihan raya presiden Singapura 2011

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pilihan Raya Presiden Singapura 2011

← 2005 27 Ogos 2011
 
Calon Tony Tan Tan Cheng Bock
Parti Calon bebas Calon bebas
Undian popular 744,397 737,128
Peratusan 35.19% 34.85%

 
Calon Tan Jee Say Tan Kin Lian
Parti Calon bebas Calon bebas
Undian popular 529,732 103,931
Peratusan 25.04% 4.91%

Presiden sebelum pilihan raya

S.R. Nathan
Calon bebas

Terpilih

Tony Tan
Calon bebas

Pilihan raya Presiden Singapura 2011 adalah pilihan raya memilih Presiden Singapura yang ke-4 yang diadakan pada 27 Ogos 2011 . Hari penamaan calon pada 17 Ogos 2011 . Penyandang Presiden SR Nathan berakhir pada 31 Ogos 2011 . Dia boleh memohon menyambung semula kerana tiada had tempoh tetapi enggan berbuat demikian.

Empat calon telah dicalonkan pada Hari Penamaan Calon.Ini adalah pilihan raya pertama yang dipertandingkan sejak Pilihan raya Presiden Singapura 1993.Seramai 2.153.014 pengundi akan menjalankan demokrasi terbesar dalam sejarah negara.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Presiden Singapura merupakan ketua negeri Singapura. Berikutan sistem Westminster , mempunyai beberapa kuasa rizab termasuk persetujuan presiden pada bil bekalan membatalkan perlantikan perkhidmatan awam .Sistem mengadakan pilihan raya untuk jawatan Presiden bermula pada Pilihan raya Presiden Singapura 1993 . Sebelum itu, Presiden telah dipilih oleh Parlimen .

Terdapat syarat-syarat yang ketat untuk bakal calon pilihan raya dan diputuskan oleh Jabatan Pilihan Raya .

Jawatan Presiden, dengan kaedah-kaedah perlembagaan, nonpartisan . Walau bagaimanapun, dalam pilihan raya ini, tiga daripada empat calon adalah ahli Parti Tindakan Rakyat.

Reformasi Parlimen[sunting | sunting sumber]

Pada 11 Mac 2010, pihak Pemerintah telah membentangkan tiga rang undang-undang di Parlimen untuk meminda Perlembagaan Singapura, Akta Pilihan Raya Presiden dan Akta Pilihan Raya Parlimen.Satu hari hari "bertenang" telah dilaksanakan, berkempen dilarang, dengan hanya siaran politik dibenarkan berkempen di internet juga secara rasmi di sisi undang-undang.Pada 26 April 2010, pindaan kepada Perlembagaan telah diluluskan oleh undi 74-1 selepas perdebatan tiga jam

Calon-calon[sunting | sunting sumber]

Bekas ahli parlimen dari Parti Tindakan Rakyat, Dr Tan Cheng Bock dari Ayer Rajah SMC (1980-2006) mengumumkan bertanding pada 27 Mei 2011.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif NUTC dan bekas Setiausaha Cawangan PAP ,Tan Kin Lian mengesahkan bertanding pada 7 Jun 2011. Bekas Timbalan Perdana Menteri dan Pengarah Eksekutif Pemerintah Singapore Investment Corporation Tony Tan Keng Yam mengisytiharkan pencalonannya pada 23 Jun 2011, selepas beberapa spekulasi.Tan turut mengumumkan meletakkan jawatan di GIC dan Singapore Press Holdings untuk mengurangkan kebimbangan mengenai konflik kepentingan .

Pembangkang SDP ,Tan Jee turut bertanbding.Ramai rakyat Singapura mahu seorang Presiden bukan dari PAP adalah jelas dan tidak boleh ragu-ragu.

Calon tidak layak[sunting | sunting sumber]

Ketua pegawai kewangan JTC, Andrew Kuan , cuba untuk bertanding tetapi tidak layak kerana kedudukannya sebagai CFO JTC Corporation tidak setanding dengan CEO.

Bekas pemimpin Parti Demokratik Rakyat , Ooi Boon Ewe didapati tidak layak kerana beliau telah meminta untuk dikecualikan daripada keperluan tertentu yang ditetapkan oleh perlembagaan, Jabatan Pilihan Raya mendakwa ia tidak mempunyai kuasa untuk melakukan .

Calon ditolak[sunting | sunting sumber]

Presiden S. R. Nathan tidak akan bertanding untuk dipilih semula.

Di sebalik spekulasi bahawa bekas Menteri Kanan, S. Jayakumar sedang menimbang untuk bertanding.

Bekas MP Potong Pasir SMC , Chiam See Tong mengumumkan bahawa beliau tidak akan bertanding untuk jawatan presiden walaupun ada spekulasi awal bahawa beliau mempertimbangkan untuk bertanding bagi jawatan presiden.

Bekas Menteri Luar Negeri dan Aljunied GRC ,MP George Yeo pada mulanya menolak .Beliau kemudian mengumumkan di Facebook bahawa beliau menimbang dengan serius bagi jawatan Presiden.Pada 5 Jun 2011, Yeo mengumumkan bahawa tidak akan bertanding untuk jawatan Presiden.

Bekas wakil kawasan Aljunied GRC ,Zainul Abidin bin Mohamed Rasheed secara mutlak menolak kerana mahu berehat.

Ahli perniagaan Mark Lee mendapati bahawa dia tidak memenuhi kehendak sebagai Ketua Pegawai Eksekutif syarikat swasta selama 3 tahun. Beliau meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Global Ariel pada bulan Julai 2007.

Bekas pemilik gerai makanan Mohamed Raffi Bashir Ahmed di bawah penyiasatan keranakelakuan tidak senonoh .

Penganalisis mendapati George Yeo masih ahli PAP sedangkan Perlembagaan Singapura melarang Presiden daripada mempunyai keahlian parti. George Yeo mengumumkan niatnya untuk tidak bertanding .Ekoran itu, Tony Tan dianggap calon lebih sesuai, walaupun Tan sendiri masih belum mengisytiharkan pencalonan pada masa itu.

Reaksi[sunting | sunting sumber]

Akhir bulan Jun, Menteri Undang-Undang ,K. Shanmugam melahirkan kebimbangan bahawa pengundi akan keliru.Presiden mestilah seseorang yang dihormati .

Perdana Menteri Lee Hsien Loong memuji prestasi Tony Tan dan secara terang-terangan menyokong Tony Tan sebagai Presiden baru dan dapat menyatukan rakyat Singapura, dan membawa penghormatan kepada negara .

Pada 7 Ogos, Lianhe Zaobao melaporkan bahawa Tan Cheng Bock telah melawat sekurang-kurangnya 10 kawasan-kawasan perumahan di Singapura, dan merancang untuk melawat lebih banyak . Terdapat had perbelanjaan bagi semua pilihan raya Singapura. Calon presiden tidak boleh membelanjakan lebih daripada SG $ 600,000, atau 30 sen bagi setiap pemilih. Jika berbelanja lebih $ 2,000 akan didenda dan hilang kelayakan dalam mana-mana pilihan raya selama 3 tahun .

Pada 8 Julai, PM Lee Kuan Yew menyatakan bahawa setiap calon akan diberikan dua blok 10 minit di televisyen.Siaran pada malam sebelum hari mengundi. MediaCorp akan menghasilkan satu siri program tentang calon-calon.

Pengundian[sunting | sunting sumber]

Sejumlah 2,27 juta pengundi dijangka keluar mengundi. Kertas undi mempunyai gambar setiap calon presiden serta imej grafik agar pengundi mengenali calon-calon presiden mereka.

Untuk pertama kalinya, para pengundi boleh mencetak kad mengundi mereka dari laman web Jabatan Pilihan Raya .

Sejumlah 140,000 rakyat Singapura telah dihapuskan dari senarai mengundi kerana tidak mengundi semasa Pilihan raya umum Singapura 2011.Sementara 71.000 nama telah dihidupkan semula.Mengundi adalah wajib di Singapura. Nama dihapuskan dari senarai mengundi akan menjadi tidak layak untuk mengundi dalam pilihan raya Presiden atau Parlimen masa depan.Pengundi boleh memohon untuk dikembalikan semula ke dalam Daftar Pemilih, tetapi didenda $ 50 jika tiada sebab yang sah.

Keputusan[sunting | sunting sumber]

Pada jam 8.00 petang, pusat pengundian ditutup dan peti undi dimeteraikan, dan dihantar ke pusat pengiraan. Calon pertama mengakui kekalahan adalah Tan Kin Lian selepas pengundian ditutup.

Pada 1.19 pagi pada 28 Ogos,Jabatan Pilihanraya (SPR) mengumumkan bahawa satu pengiraan semula undi antara Tony Tan dan undi Tan Cheng Bock kerana perbezaan hanya 2 peratus.


s • b [1][2]
Candidate Symbol & Party Results
Votes Percentage
Tony Tan Keng Yam Fail:Spectacles-SG2001.svg Nonpartisan 744,397 35.19
Tan Cheng Bock Fail:Palm Tree-SG2001.svg Nonpartisan 737,128 34.85
Tan Jee Say Nonpartisan 529,732 25.04
Tan Kin Lian Fail:Bubble Hand-SG2001.svg Nonpartisan 103,931 4.91
Valid votes 2,115,188 98.24
Invalid or blank votes 37,826 1.76
Totals 2,153,014 100.00
Registered voters/turnout 2,274,773 94.65

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Presidential Elections Results. Singapore Elections Department. 28 August 2011.
  2. ^ Polling Day Voter Turnout. Singapore Elections Department. 28 August 2011.