Plat Amerika Utara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Plat Amerika Utara
TPlat Amerika Utara
JenisUtama
Perkiraan luas wilayah75,900,000 km2 (29,300,000 bt2)[1]
Pergerakan1barat
Kecepatan115–25 mm (0.59–0.98 in)/tahun
WilayahAmerika Utara, Greenland, Laut Bering, Lautan Atlantik, Lautan Artik
1Relatif dengan Plat Afrika

Plat Amerika Utara adalah plat tektonik yang merangkumi kebanyakan Amerika Utara, Greenland, Cuba, Bahamas, Asia timur laut yang melampau, dan sebahagian Iceland dan Azores. Ia memanjang ke timur ke Rabung Tengah Atlantik dan ke arah barat ke Chersky Range di timur Siberia. Plat ini termasuk kerak benua dan laut. Bahagian utama daratan benua utama termasuk teras granit yang luas dipanggil kraton. Di sepanjang hujung kraton ini terdapat serpihan bahan kerak dipanggil terran, ditumbuk ke kraton oleh tindakan tektonik selama jangka waktu yang panjang. Adalah difikirkan bahawa kebanyakan Amerika Utara barat Pergunungan Rocky terdiri daripada terran tersebut.

Sempadan[sunting | sunting sumber]

Batas selatan dengan Plat Cocos di barat dan Plat Caribbean di timur adalah kesalahan transform, yang diwakili oleh Cayman Trench di bawah Laut Caribbean dan Kerosakan Motagua melalui Guatemala. Kesalahan Septentrional dan Enriquillo-Plantain Garden yang selari, yang berjalan melalui pulau Hispaniola dan mengikat Gonâve Microplate, juga merupakan sebahagian daripada sempadan. Selebihnya margin selatan yang menjangkau timur ke Mid Atlantic Ridge dan menandakan sempadan antara Plat Amerika Utara dan Plat Amerika Selatan adalah samar tetapi terletak berhampiran Zon Lima Belas-Dua Puluh Patah sekitar 16 ° N.

Di perbatasan utara adalah kesinambungan rabung Mid-Atlantic yang dikenali sebagai Gakkel Ridge. Selebihnya sempadan di bahagian barat laut dari pinggir itu meluas ke Siberia. Batas ini berterusan dari penghujung Gakkel Ridge sebagai Laptev Sea Rift, ke zon ubah bentuk peralihan di Chersky Range, maka Kerosakan Ulakhan di antaranya dan Plot Okhotsk, dan akhirnya Aleutian Trench hingga akhir sistem sesar Queen Charlotte.

Batasan barat adalah Queen Charlotte Fault yang berjalan di pesisir di sepanjang pantai Alaska dan zon subduksi Cascadia di utara, San Andreas Fault melalui California, Pasifik Timur Meningkat di Teluk California, dan Trench Amerika Tengah di selatan.

Di pinggir baratnya, Plat Farallon telah subducting di bawah Plat Amerika Utara sejak Tempoh Jurassic. The Farallon Plate telah hampir sepenuhnya subdest di bawah bahagian barat Plate Amerika Utara meninggalkan bahagian Amerika Utara Plate yang bersentuhan dengan Plat Pasifik sebagai San Andreas Fault. Plat Juan de Fuca, Explorer, Gorda, Rivera, Cocos dan Nazca adalah sisa-sisa Plat Farallon.

Batasan di sepanjang Teluk California adalah kompleks. Teluk itu berada di bawah Teluk Rift Zone California, satu siri lembangan rift dan mengubah segmen kesalahan antara hujung utara Pasifik Terbit Rise di mulut jurang ke sistem San Andreas Fault di sekitar salton Trough rift / Zon seismik Brawley.[2][3]

Secara amnya diterima bahawa sepotong Plat Utara Amerika dipecahkan dan diangkut ke utara ketika Rising Pasifik Timur naik ke utara, mewujudkan Teluk California. Walau bagaimanapun, masih belum jelas sama ada kerangka lautan di timur Rise dan barat pantai daratan Mexico sebenarnya adalah plat baru yang mula berkumpul dengan Plat Amerika Utara, selaras dengan model standard pusat penyebaran zon rift secara amnya.

Titik panas[sunting | sunting sumber]

Beberapa titik panas dianggap wujud di bawah Plat Amerika Utara. Tempat paling menarik adalah titk panas Yellowstone (Wyoming), Raton (New Mexico), dan Anahim (British Columbia). Ini dianggap disebabkan oleh aliran mantel panas sempit yang menaikkan dari sempadan teras mantel bumi yang disebut bulu mantel[4] walaupun sesetengah ahli geologi berpendapat bahawa perolakan mantel atas adalah kemungkinan yang lebih besar.[5][6] Titik panas Yellowstone dan Anahim dianggap telah tiba pada zaman Miocene dan masih aktif secara geologi, mencipta gempa bumi dan gunung berapi. Hotspot Yellowstone adalah yang paling ketara untuk Yellowstone Caldera dan banyak kaldera yang terletak di Dataran Ular Sungai Snake manakala hotspot Anahim adalah yang paling ketara untuk Anahim Volcanic Belt, yang kini terdapat di kawasan Nazko Cone.

Pergerakan plat[sunting | sunting sumber]

Untuk sebahagian besar, Plate Amerika Utara bergerak di arah barat daya jauh dari Rabung Tengah Atlantik.

Gerakan plat tidak boleh didorong oleh subduksi kerana tidak ada bahagian dari Plate Utara Amerika yang sedang subduksi, kecuali bahagian kecil yang terdiri daripada sebahagian daripada Trench Puerto Rico; sehingga mekanisme lain terus diselidiki.

Satu kajian baru-baru ini mencadangkan bahawa arus perolakan mantel menggerakkan plat.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sizes of Tectonic or Lithospheric Plates". Geology.about.com. 2014-03-05. Dicapai pada 2016-01-11.
  2. ^ USGS Professional Paper 1515
  3. ^ USGS Farallon Plate maps
  4. ^ "Hotspots": Mantle thermal plumes
  5. ^ Earth's interior: Raising hot spots
  6. ^ Upper-mantle origin of the Yellowstone hotspot
  7. ^ Seismic evidence for convection-driven motion of the North American plate, David W. Eaton & Andrew Frederiksen, Nature, March 22, 2007