Politik Slovenia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Presiden Slovenia merupakan Ketua Negara di mana dilantik oleh rakyat melalui pilihan raya untuk setiap lima tahun.

Cabang Eksekutif diketuai oleh Perdana Menteri Slovenia dan Majlis Kabinet Slovenia yang dianggotai Menteri-Menteri Slovenia yang dilantik oleh Parlimen Slovenia.

Parlimen Slovenia dibahagikan kepada dua tingkat iaitu Perhimpunan Nasional (Državni zbor) dan Majlis Nasional (Državni svet). Pilihanraya Parlimen Slovenia diadakan untuk setiap empat tahun.

Perhimpunan Nasional mempunyai 90 kerusi, di mana sebahagiannya diisi secara langsung menerusi proses pilihanraya, dan sebahagian lagi oleh kerusi-kerusi yang dikhaskan untuk golongan-golongan tertentu (dua kerusi dikhaskan untuk golongan minoriti di kalangan Bangsa Hungary dan Bangsa Itali)

Majlis Nasional pula mempunyai 40 kerusi, yang diwakili perwakilan-perwakilan daripada kumpulan-kumpulan sosial, ekonomi, profesional dan lain-lain.

Pada pilihan raya umum 2004, Parti Demokratik Slovenia (Slovenska demokratska stranka - SDS) telah memperolehi 29.1% undi dan diikuti Demokrasi Liberal Slovenia (Liberalna demokracija Slovenije) sebanyak 22.8% undi.

Berikut adalah parti-parti politik yang terdapat di Slovenia:-