Portal:Siti Nurhaliza/Album pilihan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Unplugged (juga dikenali sebagai Dato’ Siti Nurhaliza Unplugged) merupakan album secara langsung oleh penyanyi, Datuk Siti Nurhaliza. Ia dikeluarkan dalam format fizikal dan digital pada 30 Jun 2015. Trek utama yang semuanya diambil dari konsert beliau Dato' Siti Nurhaliza Unplugged 2015 di Istana Budaya pada 7 April 2015. CD, muat turun digital dan rakaman LP versi album telah didatangkan dengan tiga lagu baru bonus, "Menatap Dalam Mimpi", "Engkau" dan "Mikraj Cinta". Semuanya telah dirakamkan secara khusus untuk mengikuti tiga keluaran audio.

Pada 21 Jun 2015, "Mikraj Cinta", salah satu trek bonus yang dikeluarkan sebagai single sulung rasmi untuk album ini. Pada 25 Ogos 2015, satu lagi dua trek bonus Unplugged dicalonkan untuk Anugerah Planet Muzik 2015. "Menatap Dalam Mimpi" dicalonkan untuk kategori artis Terbaik (Wanita) sementara "Engkau" dicalonkan untuk Kolaborasi Terbaik (Lagu).

Pada 2016, Unplugged menerima empat anugerah daripada tujuh pencalonan di Anugerah Industri Muzik ke-22 termasuk bagi kategori Persembahan Vokal Terbaik di dalam Lagu (Wanita), Lagu Nasyid Terbaik untuk “Mikraj Cinta”. Susunan Muzik Terbaik di dalam Lagu untuk “Menatap Dalam Mimpi” dan Album Terbaik.

Maklumat lanjut....