Prince of Persia: The Lost Crown

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Prince of Persia: The Lost Crown
PembangunUbisoft Montpellier Sunting ini di Wikidata
PenerbitUbisoft Sunting ini di Wikidata
PengeluarAbdelhak Elguess
KomposerMentrix
Gareth Coker
SiriPrince of Persia Sunting ini di Wikidata
EnjinUnity
Platform
GenrePermainan video aksi-pengembaraan, metroidvania
ModPemain tunggal Sunting ini di Wikidata

Prince of Persia: The Lost Crown ialah permainan aksi-pengembaraan yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Ubisoft. Siri ini ialah tajuk utama dalam francais Prince of Persia. Ia dikeluarkan bagi platform Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One dan Xbox Series X/S pada tarikh 18 Januari 2024, dan menerima ulasan positif daripada ahli kritik dan komuniti penyokong.

Gaya Permainan[sunting | sunting sumber]

Prince of Persia: The Lost Crown ialah permainan video aksi-pengembaraan, sama seperti pendahulunya tetapi berbeza dari siri trilogi buatan semula, ia mengguna perspektif tampilan 2D berbanding 3D. Protagonis dalam permainan yaitu Sargon, boleh melompat, menggelangsar, dan menghempaskan diri bagi mengembara dari satu tempat ke tempat lain.[1] Gaya bertarungnya ialah memakai kedua pedang, apabila pemain mampu menangkis serangan musuh pada masa yang tepat, maka Athra Sargon akan bercahaya, jika kuasa itu diguna maka kombo khas akan akan tampal. Selain berpedang Sargon memiliki beberapa kepiatuan dalam memanipulasi masa, kuasa itu dapat digalakkan semasa pertarungan atau melewati sebuah zon yang mempunyai banyak perangkap.

Kepiatuan Rush of the Simurgh membolehkan Sargon untuk menghempaskan diri melawati maaa, Shadow of the Simurgh mempunyai kuasa bagi membuat dirinya mampu melakarkan sebuah tempat sebagau "shadow marker". Ia mempunyai fungsi sebagai tempat titik pemeriksaan, hal ini memudahkan pemain ketika mengembara dan Sargon boleh mempunyai azimat yang menguatkan kemampuannya.[2]

The Lost Crown mempunyai unsur genre Metroidvania, dunia dalam permainan saling bersambung di setiap petanya dan mempunyai jalan jalan pintas dan bilik rahsia, pemain harus menamatkan teka-teki dahulu jika ingin mendapatkan sebuah kunci atau item penting dalam cerita.[2][3] Menuju pertengahan permainan, pemain boleh mengumpulkan Time crystal, yang dipakai untuk pembaharuan dan kenaikan kelayakan senjata. Pemain dapat memfoto syot layar dan peniti arah yang bertanda kedudukan di mana saat ini Sargon berada akan tampak dalam peta permainan. Hal ini memudahkan pemain jika ingin merayau melakukan misi sampingan atau kebingungan mencari jalan menuju level selanjutnya.[1]

Plot[sunting | sunting sumber]

Ikhtisar[sunting | sunting sumber]

Prince of Persia: The Lost Crown menampilkan seorang wira baharu bernama Sargon, dia merupakan prajurit muda dari puak kesatria bernama The Immortals. Sargon harus mengembara bandar terkutuk di Mount Qaf untuk membebaskan Pengiran Ghassan yang ditawan.[4]

Isi cerita[sunting | sunting sumber]

Pada suatu hari, tanah Persia mengalami malapetaka dan kebuluran yang merajalela selama 30 tahun lamanya. Musuh mereka, Empayar Kushan yang mengetahui negeri saingannya dalam keadaan payah menggalakan serangan secara tiba-tiba. Serangan Kushan mampu dihentikan oleh Persia dan mereka mula berundur kerana sokongan dari the Immortals, Sargon sendiri yang secara peribadi telah membunuh Jeneral musuhnya. Atas khidmatan ketika berperang, ia dan puaknya akan segera diberi kerunia dalam festival raya oleh Maharani Thomyris and Pengiran Ghassan, tetapi pengiran itu disekap ketika hari festival raya oleh guru Sargon sendiri, Panglima Anahita. Sargon dan puaknya mengejar Anahita sampai kepada Mount Qaf, yang dahulu merupakan bandar raya sebelum binasa sebab kutukan. The Immortals mensyaki bahawa Anahita hendak mengguna darah diraja dari Ghassan untuk mrmasuki Simurgh dan mendapat kuasa yang membuatnya boleh menghancurkan kerajaan milik Thomyris.

Sesampainya di Kubu Kota, Sargon dan puaknya terjebak dalam distorsi masa. Pencariaan Anahita tetap digalakkan, Sargon bersemuka dengan pelbagai monster. Pada pengembaraannya itu, Sargon mendapat kepiatuan dari dewa dengan mengumpulkan bulu burung Simurgh. Pada akhirnya Sargon mampu menewaskan Anahita dan boleh membebaskan Ghassan, tetapi kepala puaknya menghujam pengiran dari belakang. Vahram pun berkata kepada anggota puak-puaknya bahawa sebenarnya ia yang berkongsi dengan Empayar Kushan agar dirinya menjadi maharaja Persia yang baharu. Sargon mencuba menahan serangan-serangan Vahram agar Anahita yang terluka dengan pertempuran mereka tadi boleh melarikan diri, tetapi Sargon hampir dikalahkan oleh Vahram dan tercampakkan ke dalam tebing. Sargon disembuhkan oleh seorang pria tua meragukan bernama Alkara. Rasa syak di dalam dirinya menghilang ketika pria tua itu meyakinkan Sargon dan memberitahunya cara memusingkan semula waktu agar mampu menyelamatkan Ghassan, tetapi ia harus membuat perjanjian dengan dewa jahat berbentuk ular bernama Azhdaha. Azhdaha memerintahkan Sargon untuk mencari kepiatuan dari empat Celestial Guardians.

Pada pengembaraannya, Sargon bertemu dengan Anahita yang mendakwa bahawa dirinya terpaksa menyekap Ghassan atas perintah dari Thomyris sendiri. Hal yang tak pernah terbayangkan dalak benak Sargon, pada masa yang sama Vahram berbohong kepada prajurit Persia bahawa pembunuh Ghassan ialah Sargon dan menjemput mereka semua agar berpakat untuk mendapatkan tahta Tomyris. Sargon terpaksa harus menggempur prajurit negerinya sendiri dalam pencariannya.

Sargon memusingkan masa ke masa lampau selepas mendapat kepiatuan dari Celestial Guardians. Sargon mencuba menghalau Vahram tetapi Anahita dibunuh dalam pertarungan. Pertarungan duel antara keduanya tak mungkin dielakan lagi, semasa bertarung Sargon mendapat beberapa bahagian memori Vahram dan tidak menyangka kalau lawannya ini ialah putera kepada Darius, maharaja yang sebelumnya dan ia pun dibunuh Thomyris, seorang pembangkang dari kumpulan bangsawan.

Perkara itu yang menjadi sebab malapetaka dalam 30 tahun. Ghassan yang menyokong Sargon memberitahu bahawa Vahram menginginkan kekuatab sepenuhnya Simurgh. Sargon memburu Vahram yang melarikan tetapi tidak mampu menghalanginya berubah bentuk. Pertarungan di antara keduanya berlanjut dengan Vahram yang lebih kuat tetapi sekali lagi Sargon ialah pemenangnya. Vahram menyerah dan berkata bahawa perbuatannya hampa, ia membunuh dirinya sendiri.

Mereka berdua pulang ke bandar kerajaan sebagai wira, tetapi selepas mengetahui perbuatan ibunya Ghassan bersara sebagai pengiran dan ingin hidup seperti rakyat awam. Sargon mengkongsikan perkara yang ia tahu kepada pihak diraja, bahawa Thomyris pembunuh Darius yang sebenar dan penyebab malapetaka selama ini. Sargon duduk termangu di bawah jambatan memandangi dirinya, salah satu anggota puaknya mengatakan bahawa dia tidak perlu merasa bersalah kerana Vahram masih hidup tetapi versi yang lebih belia. Ia mengatakan bahawa Vahram muda melarikan diri bersama mereka dari Mount Qaf.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Castle, Katharine (June 12, 2023). "Prince Of Persia: The Lost Crown is so much better than it looks in the reveal trailer". Rock, Paper, Shotgun. Dicapai pada June 13, 2023.
  2. ^ a b Purslow, Matt (June 13, 2023). "Prince of Persia: The Lost Crown Hands-On Preview". IGN. Dicapai pada June 13, 2023.
  3. ^ Peters, Jay (June 9, 2023). "Ubisoft is making a new side-scrolling Prince of Persia game". The Verge. Dicapai pada June 9, 2023.
  4. ^ Hilliard, Kyle (8 June 2023). "Ubisoft Announces New 2D Prince Of Persia Called The Lost Crown". Game Informer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 June 2023.