Pusat Penyelidikan Ames

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pusat Penyelidikan Ames
Ames Research Center

Pemandangan udara dari Moffett Field dan Pusat Penyelidikan Ames
Intisari agensi
Dibentuk20 Disember 1939; 84 tahun yang lalu (1939-12-20)
Bidang kuasa
Kerajaan persekutuan Amerika Syarikat
Ibu pejabatMountain View, California, A.S.
Eksekutif Agensi
  • Eugene Tu, pengarah
Agensi induk
NASA
Laman sesawang
www.nasa.gov/ames
Peta
Peta Pusat Penyeldikan Ames NASA

Pusat Penyelidikan Ames (ARC), juga dikenali sebagai NASA Ames, merupakan pusat penyelidikan NASA utama di Moffett Federal Airfield di Silicon Valley, California. Ia diasaskan sebagai makmal Penasihat Kebangsaan Kedua bagi makmal Aeronautik (NACA). Agensi itu dibubarkan dan aset dan kakitangannya dipindahkan ke Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (NASA) yang baru dibuat pada 1 Oktober 1958. NASA Ames dinamakan sebagai penghormatan kepada Joseph Sweetman Ames, ahli fizik dan salah seorang ahli pengasas NACA. Pada anggaran terakhir NASA Ames mempunyai lebih dari AS $ 3.0 bilion dalam peralatan modal, 2,300 personel penyelidikan dan anggaran tahunan AS$ 860 juta.

Ames diasaskan untuk menjalankan penyelidikan terowong angin mengenai aerodinamik pesawat yang didorong oleh kipas; Walau bagaimanapun, peranannya telah berkembang untuk merangkumi kapal angkasa dan teknologi maklumat. Ames memainkan peranan dalam banyak misi NASA. Ia menyediakan kepimpinan dalam astrobiologi; satelit kecil; penerokaan bulan robotik; mencari planet yang boleh dihuni; superkomputer; sistem pinta /penyesuaian; perlindungan haba termaju; dan astronomi bawaan udara. Ames juga mengembangkan alat untuk ruang udara nasional yang lebih selamat, lebih cekap. Pengarah semasa ialah Eugene Tu.[1]

Tapak ini merupakan pusat misi untuk beberapa misi semasa utama (Kepler, Misi Pengamatan Lunar dan Satelit Penderia (LCROSS), Pencerapan Stratosferik Astronomi Inframerah (SOFIA), Spektrograf Pengimejan Kawasan Antaramuka (IRIS) dan penyumbang utama kepada "fokus penjelajahan baru"[2] sebagai peserta dalam kenderaan penerokaan kru Orion.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Pusat Penjelajahan Ames NASA[sunting | sunting sumber]

Pusat Penjelajahan Ames NASA

Pusat Penjelajahan Ames NASA adalah muzium sains dan pusat pendidikan NASA. Terdapat paparan interaktif dan pameran mengenai teknologi, misi dan penjelajahan angkasa NASA. Muzium ini menunjukkan batu bulan, meteorit, dan sampel geologi lain. Terdapat teater yang memainkan filem-filem penjelajahan NASA ke Marikh dan planet-planet lain, dan sumbangan ahli sains Ames. Kemudahan ini adalah percuma dan terbuka untuk umum dari hari Selasa hingga Jumaat dari 10 pagi hingga 4 petang dan Sabtu-Ahad dari tengah hari hingga 4 petang.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Clemens, Jay (5 May 2015). "Eugene Tu Named Director of NASA Ames Research Center; Charles Bolden Comments". Dicapai pada 15 March 2016.
  2. ^ Showstack, Randy (February 3, 2004). "New exploration focus will not diminish Earth science agenda, NASA says". Eos. American Geophysical Union. 85 (5): 46. Bibcode:2004EOSTr..85S..46S. doi:10.1029/2004EO050003.
  3. ^ "NASA Ames Exploration Center". Nasa.gov. 2 April 2013. Dicapai pada 22 Mei 2014.
Buku lengkap dalam talian

Pautan luar[sunting | sunting sumber]