Return of the Killer Tomatoes

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Return of the Killer Tomatoes!
Fail:Returnofthekillertomatoes.jpeg
Poster terbitan teater
PengarahJohn De Bello
Penulis
Dihasilkan olehStephen Peace
Dibintangi
SinematografiStephen Kent Welch
Disunting olehJohn De Bello
Muzik oleh
  • Neal Fox
  • Rick Patterson
Diedarkan olehNew World Pictures
Tarikh tayangan
  • 22 April 1988 (1988-04-22)
Masa tayangan
98 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$1 juta
Pecah panggung$5 juta[1]

Return of the Killer Tomatoes! ialah sebuah filem parodi[2] arahan John De Bello. Sekuel pertama filem 1978 Attack of the Killer Tomatoes,[3] filem itu dibintangi oleh Anthony Starke, Karen Mistal, dan John Astin, serta George Clooney dalam peranan awal. Filem ini telah membangunkan pengikut kultus.[4]

Plot[sunting | sunting sumber]

Ditetapkan sepuluh tahun selepas peristiwa Attack of the Killer Tomatoes (dirujuk sebagai "Perang Tomato Besar" (Great Tomato War)), Amerika Syarikat sekali lagi selamat, dan tomato telah diharamkan (walaupun pihak berkuasa masih berurusan dengan "penyeludup tomato" yang menjual kepada orang yang tidak boleh hidup tanpa tomato biasa). Wilbur Finletter (Steve Peace) telah dipuji sebagai wira Perang Tomato Besar dan mempamerkan kemasyhurannya dengan membuka Pizzeria Finletter, yang menyajikan piza tanpa tomato. Bekerja untuk Wilbur ialah anak saudaranya Chad Finletter (Anthony Starke) yang merupakan seorang budak hantaran. Turut bersama Chad ialah rakan sebiliknya Matt Stevens (George Clooney), seorang lelaki wanita yang peramah.

Walau bagaimanapun, masalah kembali dengan penjahat antisosial, Profesor Mortimer Gangreen (lakonan John Astin) dan pembantunya Igor (Steve Lundquist - juga pemenang pingat emas renang Olimpik) berusaha untuk melepaskan satu lagi gelombang keganasan tomato. Profesor Gangreen bingung kerana dikalahkan oleh "Puberty Love", lagu terburuk yang pernah dicipta, dan mengatakan bahawa kali ini muzik akan membantu, bukannya menghalangnya. Gangreen telah mencipta ruang transformasi tomato di mana dia boleh menukar tomato biasa menjadi replika lelaki dan wanita. Dengan mencelup tomato biasa ke dalam tong sisa toksik dan kemudian meletakkannya ke dalam ruang, Gangreen menggunakan muzik untuk kelebihannya, kerana kotak juke yang disambungkan ke ruang disegerakkan dengan ruang transformasi tomato, membolehkan dia mencipta hampir apa sahaja dengan penggunaan apa sahaja lagu yang dipilihnya (muzik Michael Jackson seolah-olah menjadikan tomato sebagai klon Jackson, tema Miami Vice seolah-olah membuat replika Don Johnson dan muzik yang menggoda rupanya mengubah tomato menjadi wanita cantik). Muzik pilihan Gangreen ialah rock yang membolehkan mencipta askar. Profesor Gangreen dengan komando tomatonya berusaha untuk menyerang penjara berdekatan di mana dia akan melepaskan sekutunya yang dipenjarakan Jim Richardson (Rick Rockwell), kemudian mengambil alih Amerika Syarikat di bawah penaklukan tomato pembunuhnya dan melantik Richardson sebagai Presiden Amerika Syarikat. . Gangreen juga telah menggunakan perantinya untuk mencipta replika wanita yang menarik bernama Tara (Karen Mistal), yang melayani Gangreen (sambil terus memberitahu pengunjung: "Saya kekasihnya. Saya juga memasak dan membersihkan.") sehingga dia menyedari sikap kesatnya terhadap tomato bermutasi yang salah di mana digelarnya sebagai FT, atau Fuzzy Tomato. Tara membelot Finletter's Pizza di mana dia mula bercinta dengan Chad.

Plot yang unik sebahagiannya memecahkan "dinding keempat" kerana watak-watak berkaitan dengan penonton bahawa pengeluaran telah kehabisan wang. Matt mencadangkan "penempatan produk" – pada masa itu amalan yang muncul dalam filem dan televisyen – sebagai penyelesaian untuk masalah kewangan. Sejak itu, watak-watak filem itu secara berseloroh mempamerkan dan mempromosikan pelbagai produk sambil plot filem itu diteruskan.[5]

Chad dan Tara mempunyai percintaan angin puyuh di mana segala-galanya seolah-olah berlaku secara ajaib kecuali kelakuan Tara yang pelik dan kebencian melampau terhadap sebarang bentuk muzik. Ketidaksukaan Chad terhadap tomato akhirnya menyebabkan perpecahan antara dirinya dan Tara dan selepas kenyataan yang sangat pedas pada makan malam romantis Tara membuang minuman di pangkuan Chad sebagai membalas dendam. Semasa Chad berada di bilik mandi membersihkan pemain biola dan mula bermain untuk Tara yang berubah kembali menjadi tomato. Panik berlaku dan restoran itu kosong apabila pengunjung lain melarikan diri dalam ketakutan apabila melihat tomato itu. Bunyi jam datuk yang berbunyi menjadikan dia kembali menjadi manusia apabila Chad kembali ke restoran yang kini lengang dan mereka pergi.

Tara terus melindungi FT semasa tinggal bersama Chad (dan Matt). Chad perasan trak sampah yang dipandu Igor manakala Igor cuba mencari Tara dan mengikutnya ke tempat pembuangan (tempat Igor memungut lebih banyak sisa toksik) dan kembali ke rumah Dr. Gangreen tempat Chad memerhatikan mereka mengubah tomato menjadi manusia.

Pulang ke rumah, Chad mendapati Tara memakan makanan tumbuhan-mereka berdua menjerit dan dia melarikan diri, hanya untuk diculik oleh Igor dan kembali kepada Dr. Gangreen. Chad, yang telah menemui tomato di kedai runcit yang dipercayainya sebagai Tara, kembali bersama Matt untuk menggunakan peralatan Dr. Gangreen untuk memulihkan wanita yang dicintainya. Mereka mendapati mesin itu boleh mencipta pelbagai orang bergantung pada muzik yang digunakan, termasuk lebih ramai wanita cantik (menarik perhatian Matt) tetapi mereka tidak mendapatkan Tara kembali. Mereka ditangkap oleh Dr. Gangreen yang memerah tomato dan menyuruh Igor melemparkan Chad dan Matt ke dalam penjara bawah tanah.

Di sana mereka mendapati Tara tidak rosak dan dalam bentuk manusia lalu dia dan Chad berdamai. Di luar pintu terkunci mereka mendengar FT, kepada siapa mereka menyampaikan mesej yang FT akan sampaikan kepada Wilbur yang mengumpulkan pasukan wira dari filem pertama untuk menyelamatkan tawanan. Tetapi semasa mereka dalam perjalanan Dr. Gangreen memaksa Chad dan Matt ke dalam ruang transformasi dan memulakan kira detik yang pada akhirnya akan mengubah kedua-duanya menjadi tomato. Dia dan Igor kemudian pergi dengan Tara yang ditawan untuk menyerbu penjara dan memulakan rancangan Dr. Gangreen untuk menguasai dunia tetapi Wilbur dan pasukannya menyelamatkan mereka tepat pada masanya.

Di penjara Dr. Gangreene menukar beg tomato menjadi pasukan penyerang yang berotot dan bersenjata lengkap dan mereka menyerbu penjara. Semasa berlawan Tara melarikan diri dan Gangreen dan Igor mengejarnya, yang seterusnya dikejar oleh Chad, Matt, Wilbur dan yang lain. Mereka mendapati Gangreen dan Igor telah memenjarakan Tara di dalam bilik gas dan mengancam untuk menyapunya jika pengejar tidak menyerah. Juga Igor mempunyai bom tangan. Dalam pertarungan berikutnya FT melemparkan dirinya pada bom tangan hidup sebelum ia meletup dan Gangreen berjaya mencetuskan gas. Semasa asap menyelubungi Tara di sebalik pintu, dia dan Chad mengucapkan selamat tinggal yang penuh sebak dan nampaknya Tara sudah selesai. Matt menekan butang untuk mengosongkan gas dari ruang.

Chad yang kecewa membuka pintu untuk mencari Tara yang tidak cedera; dia bukan manusia jadi gas itu tidak mencederakannya. Dr. Gangreen memainkan muzik dengan penuh kejayaan untuk mengubah Tara kembali menjadi tomato tetapi tiada apa yang berlaku; pendedahan kepada gas telah menjadikan Tara kekal sebagai manusia. Pekan ini meraikan wira sekali lagi, termasuk dan terutamanya FT, kerana orang ramai tertanya-tanya ke mana Matt pergi dan dikatakan bahawa dia kembali ke makmal Gangreen untuk memusnahkannya tetapi dia sebaliknya menggunakan peralatan untuk menghasilkan wanita cantik. Peranan kredit dan kami mendengar melalui runut bunyi, hos membenci filem itu dan sekumpulan lobak merah membunuh mereka dengan menembaknya.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Anthony Starke sebagai Chad Finletter
  • George Clooney sebagai Matt Stevens
  • Karen Mistal sebagai Tara Boumdeay
  • Steve Lundquist sebagai Igor
  • John Astin sebagai Profesor Mortimer Gangreen
  • J. Stephen Peace sebagai Wilbur Finletter
  • Michael Villani sebagai Bob Downs
  • Frank Davis sebagai Sam Smith
  • Harvey Weber sebagai Sid
  • Charlie Jones sebagai Penyiar Sukan
  • John De Bello sebagai Charles White
  • Ian Hutton sebagai Greg Colburn
  • Rick Rockwell sebagai Jim Richardson/Penjual Tomato

Ahli kongres AS masa depan Gary Condit juga mempunyai peranan yang tidak dikreditkan dan tidak diucapkan dalam filem itu. Rick Rockwell yang memainkan watak Jim Richardson, kemudiannya akan muncul dalam rancangan TV Who Wants to Marry a Multi-millionaire?.

Poster[sunting | sunting sumber]

Seni untuk poster, ditunjukkan di atas, telah dicipta oleh ilustrator yang kini pelukis potret, David R. Darrow, kini tinggal di San Jose, CA. Reka bentuk asal seperti yang diberikan oleh pereka Kevin Eaton dan disiapkan oleh Darrow, menggunakan reka bentuk tin Campbell's Soup, dan menggunakan muka pelakon John Astin di bahagian tengah jenama. Idea ini telah diketepikan atas kebimbangan hak cipta/penjenamaan, dan "tampalan" telah dibuat untuk mengubah kerja. Gubahan digital kelas atas adalah terlalu mahal pada masa itu, jadi Darrow selanjutnya ditugaskan untuk mencipta label gantian baharu yang dilekatkan secara fizikal pada ilustrasi asal, mengekalkan latar belakang asal dan watak tomato. Darrow masih mengekalkan karya seni 2 lapisan asal.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Menurut IMDb ia memperoleh $5 juta dalam jualan di AS.[6]

Daripada ulasan yang lebih kurang baik, TV Guide menyifatkan filem itu sebagai "sekuel yang tidak perlu"[3] dan Emanuel Levy memberi penarafan 2 daripada 5,[7] manakala ulasan lain lebih baik.

Pengulas JoBlo.com, Jason Adams menulis, "Gaya rujukan diri yang jenaka membawa kepada aliran lelucon yang tidak berkesudahan, dan secara keseluruhannya lebih banyak jenaka berfungsi daripada tidak."[8] Lee Hazell dari VultureHound menulis bahawa "Return of the Killer Tomatoes mempunyai segala-galanya yang diperlukan oleh komedi seperti ini. Sikap tidak hormat terhadap konvensyen pembikinan filem, jangkaan genre dan kesopanan yang jelas. Tenaga gila Marx Brothers. Kebodohan yang disengajakan oleh filem Zucker. Kegembiraan Mel Brooks. Satu-satunya perkara yang mereka tidak ada ialah adegan aksi dengan tomato pembunuh. Atas sebab tertentu, plot menentukan bahawa mereka semua bertukar menjadi Chippendales dengan mesingan. Jadi disebabkan itu, hilang satu mata." [9] Pengulas DVD Talk Adam Tyner menulis, "Seria humor hiper-metanya adalah bertahun-tahun (mungkin menghampiri beberapa dekad) sebelum masanya. Return of the Killer Tomatoes bukan sahaja memecahkan dinding keempat; ia mengisarnya menjadi serbuk halus, mencampurkannya dengan beberapa sungkupan kayu keras, dan membiarkan segala jenis komedi dan jenaka berkembang dari situ".[10]

Chris Coffel, menulis untuk Bloody Disgusting, dalam ulasan edisi Blu-ray filem itu, menulis, "Return of the Killer Tomatoes mempunyai banyak jenaka yang hebat dan butiran kecil yang anda tidak mungkin dapat menangkapnya dalam satu tontonan. Ia serupa dengan The Simpsons dalam bukan sahaja tahap jenaka yang disediakan tetapi ia adalah filem yang dibuat untuk generasi VHS."[11] Anthony Arrigo, menyemak edisi yang sama untuk Dread Central, menggelar filem itu sebagai "rusuhan zany. [...] Fikirkan output Zucker/Abrams kembali pada zaman kegemilangan mereka, tambahkan sedikit jenaka Mel Brooks, dan itulah arah untuk sekuel ini kepada Attack of the Killer Tomatoes (1978) yang sama tidak masuk akal. Ayat kelakar dan gag penglihatan berterusan diloontarkan dengan kekerapan sedemikian sehingga hampir mustahil untuk mendengar dan melihat setiap jenaka pada kali pertama. [...] beberapa filem pernah mengambil komedi meta ini. Pelakon tidak memecahkan dinding keempat; filem itu sendiri memecahkannya!"[12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Return of the Killer Tomatoes (1988)". IMDb. Dicapai pada 5 Jun 2018.
  2. ^ "Return Of The Killer Tomatoes! (1988): Surprisingly Tasty Sequel To The Cult Classic".
  3. ^ a b "Return Of The Killer Tomatoes". TV Guide. Dicapai pada 20 November 2017. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "KIT1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  4. ^ Aldwinckle, Nick (August 10, 2016). "The Bottom Shelf: Return Of The Killer Tomatoes, He Never Died". Den of Geek. Dicapai pada 6 June 2018. In this shabby, silly cult classic to help ease our current tomato-uous (tumultuous) situation.
  5. ^ Loughrey, Clarisse (23 February 2016). "The most hilarious product placements in cinema". UK Independent.
  6. ^ "Return of the Killer Tomatoes! (1988)". IMDb. Dicapai pada Sep 2, 2018.
  7. ^ "Return of the Killer Tomatoes! - Movie Reviews". Rotten Tomatoes.
  8. ^ "AWFULLY GOOD: RETURN OF THE KILLER TOMATOES WITH GEORGE CLOONEY". JoBlo.com.
  9. ^ "The Choice of a New Generation – Return of the Killer Tomatoes (DVD Review)". VultureHound.
  10. ^ "Return of the Killer Tomatoes (Blu-ray)". DVD Talk.
  11. ^ "'Return of the Killer Tomatoes' or How I Learned to Love Vegetables". Bloody Disgusting.
  12. ^ "RETURN OF THE KILLER TOMATOES (BLU-RAY)". Dread Central.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Killer Tomatoes