Komputer pelayan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Server)

Komputer pelayan, komputer pengkhidmat[1] atau pelayan pengurusan adalah satu sistem komputer yang menyediakan perkhidmatan menguruskan perkongsian fail penting merentasi satu rangkaian, untuk pengguna-pengguna persendirian yang setempat dalam sebuah organisasi besar atau untuk pengguna-pengguna awam dalam internet.[1]

Banyak pelayan telah berfungsi seperti pelayan web, pelayan percetakan, dan pelayan pangkalan data.

Pelayan perusahaan umumnya adalah sangat tahan lasak, jika berlaku kerosakan kecil boleh mengakibatkan kos lebih tinggi membeli dan memasang sistem itu dan boleh menyebabkan kerugian.

Perkakasan pelayan[sunting | sunting sumber]

Keperluan perkakasan bagi pelayan berbeza-beza, bergantung kepada aplikasi pelayan. Kelajuan CPU mutlak tidak biasanya sebagai kritikal ke pelayan kerana ia adalah untuk mesin desktop [perlu petikan]. Tugas pelayan untuk menyediakan perkhidmatan kepada ramai pengguna alih rangkaian untuk keperluan yang berbeza seperti sambungan rangkaian yang cepat dan tinggi I / O throughput. Sejak pelayan biasanya diakses melalui rangkaian, mereka boleh berjalan dalam mod berkepala tanpa monitor atau peranti input. Proses yang tidak diperlukan untuk fungsi pelayan tidak digunakan. Pelayan ramai yang tidak mempunyai antara muka pengguna grafik (GUI) kerana ia tidak diperlukan dan menggunakan sumber-sumber yang boleh diperuntukkan di tempat lain. Begitu juga, antara muka audio dan USB boleh digugurkan.

Pelayan yang sering dijalankan bagi tempoh yang lama tanpa gangguan dan ketersediaan sering mestilah sangat tinggi, membuat perkakasan kebolehpercayaan dan ketahanan amat penting. Walaupun pelayan boleh dibina dari bahagian-bahagian komputer komoditi, misi kritikal perusahaan pelayan ideal sangat bersalah bertoleransi dan menggunakan perkakasan khusus dengan rendah kadar kegagalan bagi memaksimumkan [uptime]], bahkan kegagalan jangka pendek boleh lebih mahal daripada membeli dan memasang sistem. Sebagai contoh, ia mungkin mengambil masa hanya beberapa minit masa turun di sebuah negara bursa saham untuk mewajarkan perbelanjaan sepenuhnya menggantikan sistem itu dengan sesuatu yang lebih dipercayai. Pelayan yang menggabungkan lebih cepat, lebih tinggi kapasiti cakera keras, lebih besar peminat komputer atau penyejukan air untuk membantu mengeluarkan haba, dan bekalan kuasa tidak terganggu yang memastikan pelayan terus berfungsi sekiranya berlaku kegagalan kuasa. Komponen ini menawarkan prestasi lebih tinggi dan kebolehpercayaan pada harga yang sepadan tinggi. Perkakasan pemberhentian memasang lebih daripada satu contoh modul seperti bekalan kuasa dan cakera keras disusun supaya jika salah satu tidak lain adalah secara automatik boleh didapati adalah digunakan secara meluas. memori ECC peranti bahawa detect dan kesilapan betul digunakan; memori bukan-ECC adalah lebih cenderung untuk menyebabkan kerosakan data.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b G. S. Rao, A. K. Rao, Ng Chee Aun & Cheng Yok San (1991). "pengkhidmat". Kamus Komputer Sekolah Menengah. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd. m/s. 60. ISBN 967-65-1306-7.CS1 maint: uses authors parameter (link)