Strategi tentera laut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Strategi tentera laut adalah perancangan dan pengendalian peperangan di laut , ia bersamaan dengan strategi ketenteraan di darat.

Strategi laut, dan konsep strategi maritim yang berkaitan, merangkumi keseluruhan strategi untuk mencapai kemenangan di laut, termasuk perancangan dan pengendalian kempen, pergerakan dan aturan angkatan laut yang mana komander cuba mendapatkan kelebihan pertempuran di tempat yang memberi kelebihan pada pihaknya, dan tipu muslihat musuh. Taktik tentera laut berkait dengan pelaksanaan rancangan dan pergerakan kapal atau armada dalam pertempuran.

Prinsip[sunting | sunting sumber]

Matlamat utama armada dalam peperangan adalah untuk menjaga pantai negara sendiri bebas dari serangan, untuk menjamin kebebasan perdagangannya, dan untuk menghancurkan armada musuh atau membatasinya di pelabuhan. Matlamat yang pertama dan kedua ini dapat dicapai dengan kejayaan pencapaian yang ketiga - kemusnahan atau kelumpuhan armada musuh. Sebuah armada yang menjamin kebebasan komunikasi sendiri dari serangan dikatakan mempunyai kawalan laut .

Strategi tentera laut pada asasnya berbeza dari strategi ketenteraan. Di laut tidak ada wilayah untuk diduduki. Selain daripada perikanan dan, lebih baru-baru ini, medan minyak di luar pesisir, tidak ada aset ekonomi yang boleh dinafikan pada musuh dan tidak ada sumber yang dapat dimanfaatkan oleh armada. Ketika tentera boleh hidup dari sumber sekitar, satu armada perlu bergantung kepada apa sahaja bekalan yang dibawa atau boleh dibawa ke sana.

Kesan Perang Dunia[sunting | sunting sumber]

Kapal selam, yang diperkenalkan semasa Perang Dunia I, membawa kepada pembangunan senjata dan taktik baru. Dalam kedua-dua peperangan dunia kapal selam digunakan. terutamanya sebagai pemusnah kapal dagang dan, oleh itu, tidak dapat dengan sendirinya mendapat kawalan laut. Tetapi guerre de course gerakan gerila dalam bentuk kempen kapal selam hampir mengalahkan pihak British pada tahun 1917, sehingga pengenalan semula lewat sistem konvoi. Strategi yang sama, yang digunakan oleh Amerika, melemahkan Jepun di Pasifik dari tahun 1943 dan seterusnya. Usaha Jerman yang sama untuk mengganggu perdagangan pihak sekutu dengan kapal perang permukaan dan pembantu yang beroperasi sebagai penghancur perdagangan di laluan perdagangan menyebabkan gangguan dan kelewatan yang hebat, tetapi tidak pernah benar-benar berjaya untuk mengancam komunikasi pihak Bersekutu dalam kedua perang.

Perkembangan kuasa udara membawa kepada perubahan taktikal yang lebih lanjut, termasuk kemunculan pesawat udara dan armada udara laut. Disebalik menyerang setiap pulau yang dipegang pihak Jepun di Pasifik, pihak Amerika mengembangkan strategi melangkau pulau untuk meneutralkan dan kemudian memintas pangkalan Jepun utama, hanya mengambil pulau-pulau yang diperlukan sebagai persediaan pangkalan untuk angkatan darat atau angkatan udara. Menjelang akhir Perang Dunia Kedua, jelas bahawa kawalan laut itu tidak hanya mengawal permukaan laut, tetapi juga udara di atasnya dan perairan di bawahnya.

Sumber & rujukan[sunting | sunting sumber]


Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Adams, John A. If Mahan Ran the Great Pacific War: An Analysis of World War II Naval Strategy (2008) excerpt and text search
  • Dewan, Sandeep China's Maritime Ambitions and the PLA Navy Vij Books, ISBN 9789382573227
  • Hattendorf, John B. Naval Strategy and Policy in the Mediterranean: Past, Present and Future (2000) excerpt and text search
  • Padfield, Peter, 'Maritime Supremacy and the Opening of the Western Mind: Naval Campaigns That Shaped the Modern World, 1588-1782 (1999) excerpt and text search; Maritime Power and Struggle For Freedom: Naval Campaigns that Shaped the Modern World 1788-1851 (2005)
  • Paret, Peter, ed. Makers of Modern Strategy from Machiavelli to the Nuclear Age (1986)
  • Rose, Lisle A. Power at Sea, Volume 1: The Age of Navalism, 1890-1918 (2006) excerpt and text search vol 1; Power at Sea, Volume 2: The Breaking Storm, 1919-1945 (2006) excerpt and text search vol 2; Power at Sea, Volume 3: A Violent Peace, 1946-2006 (2006) excerpt and text search vol 3
  • Shulman, Mark Russell. "The Influence of Mahan upon Sea Power." Reviews in American History 1991 19(4): 522–527. in Jstor

Lihat juga[sunting | sunting sumber]