Teologi tubuh Katolik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Teologi mengenai tubuh adalah istilah yang luas untuk ajaran Katolik mengenai tubuh manusia .

Dogma Kenaikan of the Blessed Virgin Mary, yang ditakrifkan dalam perlembagaan apostolik Paus Pius XII 1950 Munificentissimus Deus, adalah salah satu perkembangan terkini dalam teologi badan Katolik.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Teologi badan mempunyai sejarah dan tradisi yang terpanjang dalam Gereja Katolik. Bapa-bapa Gereja awal menulis tentang peranan badan dan hubungannya dengan jiwa, selalunya mengangkat jiwa ke atas badan. Tetapi seperti jiwa, ia juga dicipta oleh Tuhan mengikut imejnya [gambaran] . Ini dianggap penting walaupun pada hari ini, kerana kewujudan jiwa adalah asas bagi banyak ajaran Gereja mengenai tubuh manusia, dalam bidang seperti pengguguran . Ambrose dari Milan dan Augustine dari Hippo menerapkan pandangan ini dalam ajaran mereka tentang tubuh manusia, keperawanan dan membujang . Thomas Aquinas mengembangkan pandangan sistematik, yang mendominasi ajaran Gereja dan majlis ekumenikal termasuk Vatikan II . Semua paus baru-baru ini menyumbang dari sudut yang berbeza kepada teologi badan. Isu semasa termasuk maruah badan berdasarkan asal usul dan destinasi ilahinya, kebangkitan dan akhirnya; keperawanan, sakramen perkahwinan Kristian, dan isu terbitan seperti kesetiaan dan kontraseptif . Ajaran rasmi Gereja mengenai subjek ini dinyatakan dalam ensiklik Deus caritas est ( Cinta dalam Kristian ) daripada Paus Benediktus XVI, yang diumumkan pada Krismas, 25 Disember 2005.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

  • Arthur Fridolin Utz, Joseph Fulko Groner, Aufbau und Entfaltung des Gesellschaflichen Lebens, Soziale Summe Pius XII, Freiburg, Schweiz, 1954, 1961
  • Boniface Ramsey, Mula Membaca Bapa, Paulist Press