The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
The Chronicles of Narnia:
The Voyage of the Dawn Treader
PengarahMichael Apted
PenerbitAndrew Adamson
Mark Johnson
Perry Moore
Douglas Gresham
Philip Steuer
PenulisNovel:The Voyage of the Dawn Treader
C. S. Lewis
Cerita:
Andrew Adamson
Christopher Markus
Stephen McFeely
Dibintangi olehSkandar Keynes
Georgie Henley
Ben Barnes
Eddie Izzard (voice)
Will Poulter
Muzik olehDavid Arnold
SinematografiDante Spinotti
Disunting olehJim May
Rick Shaine
Pengedar20th Century Fox
Mula ditayangkan
10 Desember 2010 (Amerika Syarikat)
9 Desember 2010 (Australia)
10 Desember 2010 (Inggeris)
NegaraAmerika Syarikat / Inggeris
BahasaInggeris


The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader bakal menjadi filem fantasi yang diasaskan dari novel Pelayaran Pengembara Subuh, buku ketiga karangan C. S. Lewis dalam Riwayat Narnia. Filem ketiga yang menjadi milik 20th Century Fox dan Walden Media ini akan diarahkan oleh Michael Apted dan pelancaran filem tersebut telah dijadualkan pada 10 Dicember 2010 setelah dianjak daripada Mei tahun sebelumnya akibat mogok.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Plot[sunting | sunting sumber]

Satu tahun selepas peristiwa Putera Caspian, Lucy dan Edmund Pevensie tinggal dengan mereka sepupu Eustace Scrubb, sedangkan Susan di Amerika dan Peter tinggal dengan Profesor Kirke. Ketika air mengalir dari sebuah lukisan dari sebuah kapal di laut tergantung di bilik tidur Lucy, Lucy, Edmund dan Eustace diangkut ke dalam laut di Narnia.

Mereka diselamatkan oleh kapal dari lukisan. Awaknya termasuk Kaspia dan Reepicheep. Caspian memberitahu mereka bahawa mereka berada di Dawn Treader. Tiga tahun telah berlalu, dan Caspian mencari tujuh Lords of Narnia yang pamannya Miraz dibuang ketika dia merebut takhta Narnia.

Mereka melawat Lone Islands, sebuah tanah jajahan Narnia diserang oleh Calormen. Caspian dan Edmund ditangkap dan dipenjarakan sedangkan Lucy dan Eustace dijual sebagai budak. Caspian memenuhi salah satu daripada tuhan yang hilang, Tuhan Bern, yang mendedahkan bahawa mereka yang tidak dapat dijual adalah dikorbankan untuk kabut hijau misteri. Awak Dawn Treader rescuses mereka, dan mereka merebut kembali Kepulauan Lone dari Calormen. Bern memberikan satu Kaspia dari tujuh pedang awalnya diberikan kepada bangsawan.

Di pulau lain Lucy diculik oleh Dufflepuds tak kasat mata yang memaksanya untuk memasuki manor Coriakin membaca mantra keterlihatan dari Buku nya mantra. Lucy merobek sebuah laman yang mengandungi mantera kecantikan sebelum membaca mantra visibilitas, membuat Coriakin dan Dufflepuds terlihat. Coriakin menjelaskan bahawa ia melemparkan mantra tembus pandang untuk melindungi Dufflepuds dari kabut, dan memberitahu kru bahawa mereka harus mengalahkan kabut dengan meletakkan tujuh pedang dari Lords hilang pada Aslan Jadual Ramandu's Island, yang mereka dapat mencapai dengan mengikuti biru bintang.

Sementara Lucy perjalanan melemparkan mantera kecantikan, berubah menjadi Susan. Dia menemukan dirinya di sebuah pesta dengan Edmund dan Peter, yang mengakui dirinya sebagai Susan dan tidak tahu Lucy atau Narnia. Menyedari ia tidak ada lagi sebagai Lucy, ia terbangun dari visi parti itu kembali ke diri normal. Aslan menyatakan dirinya melalui cermin, mengingatkan Lucy tidak meragukan dirinya dan menjelaskan bahawa kedua-dua adiknya hanya tahu Narnia kerana dia.

Para kru melawat pulau gunung berapi. Edmund, Lucy dan Caspian menemukan sebuah kolam yang boleh mengubah apa-apa menjadi emas, termasuk Tuhan Restimar. Edmund dan Caspian memerangi satu sama lain tentang siapa yang harus memiliki kolam renang, tapi Lucy memberi amaran kepada mereka bahawa mereka sedang tergoda. Eustace menemukan sebuah harta karun yang dia mulai mencuri. Sedangkan Edmund dan Caspian mencari Eustace mereka menemui kerangka Tuhan Octesian's. naga Sebuah serangan Dawn Treader dan abducts Edmund. naga telah membuat api di tanah membentuk kata-kata "AKU Eustace". Anak-anak Pevensie, Caspian dan Reepicheep menghabiskan malam di pantai menemani Eustace. Reepicheep keselesaan Eustace, yang membantu setiap orang pada hari berikutnya, setelah Lucy bintik bintang biru.

Para kru tiba di Ramandu's Island dan mencari Aslan Jadual dengan tiga tuhan hilang tertidur di sekitarnya. Ketika mereka tempat pedang di meja mereka menyedari satu masih hilang. bintang turun dari langit dan berubah menjadi seorang wanita muda: Lilliandil, putri Ramandu. Dia panduan Lucy, Edmund dan Kaspia ke lokasi pedang terkini: Pulau Dark, sarang dari kabut. Para kru perjalanan ke pulau dan mencari Rhoop, Tuhan yang masih hidup terkini. Rhoop memberi amaran kepada mereka untuk tidak memikirkan ketakutan mereka, tetapi Edmund gagal, ketakutan mewujudkan sebagai ular laut yang menyerang kapal. Mengkhianati kumpulan, Rhoop melempar pedangnya di Eustace, di mana embeds sendiri. Eustace lalat pergi, mendarat di sebuah pulau berpasir dan bertemu Aslan, yang mengubah dia kembali ke anak laki-laki dan menghantar dia ke pulau Ramandu dengan pedang Rhoop's. Kabut cuba mengganggu Edmund dengan muncul sebagai Jadis, sang Penyihir Putih. Eustace mengatasi kabut seperti cuba untuk menahan dia, dan menempatkan pedang Rhoop di meja, sehingga menambah tiga tuhan tidur dan menghancurkan kabut, ular laut mati dan orang-orang dikorbankan muncul kembali.

Eustace bergabung kembali Lucy, Edmund, Caspian dan Reepicheep dan mereka belayar ke laut yang termasuk dalam lili, akhirnya menemukan pantai sebelum gelombang besar. Aslan muncul kepada mereka dan berkata kepada mereka bahawa negara-Nya berada di luar, walaupun jika mereka pergi mereka tidak akan pernah kembali. Reepicheep memutuskan untuk masuk, dan Aslan memberkati dia sebelum dia dayung sebuah coracle di atas gelombang. Aslan membuka portal dalam gelombang untuk menghantar Lucy, Edmund dan rumah Eustace, mengatakan kepada mereka bahawa Lucy dan Edmund tidak akan pernah kembali ke Narnia. Aslan mendorong mereka untuk mengenal-Nya di dunia mereka dengan nama lain, dan mengatakan bahawa ia mungkin Eustace kembali. Edmund dan Lucy mengucapkan selamat tinggal kepada Caspian dan Aslan sebelum memasuki portal dengan Eustace. Ketiganya adalah kembali ke bilik tidur di rumah Eustace. Eustace sedang dipanggil oleh ibunya sebagai Jill Kutub datang untuk melawat dan melihat tiga lukisan itu sebagai kapal menghilang di balik ombak.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]