The Embodiment of Scarlet Devil

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Penjelmaan Syaitan Merah
Embodiment of Scarlet Devil
PembangunTeam Shanghai Alice
ZUN Edit this on Wikidata
PenerbitTeam Shanghai Alice Edit this on Wikidata
SiriTouhou Project Edit this on Wikidata
PlatformMicrosoft Windows Edit this on Wikidata
GenrePenembak tatal danmaku menegak
ModPemain tunggal Edit this on Wikidata

Touhou Koumakyou ~ the Embodiment of Scarlet Devil. (東方紅魔郷 ~ Penjelmaan Syaitan Merah., Tanah Timur Syaitan Merah.(maksud sebenar) adalah sebuah permainan penembak tatal menegak dan permainan keenam yang rasmi dalam siri Touhou Project. Permainan ini adalah yang pertama yang dikeluarkan khususnya untuk sistem operasi Windows dan yang pertama oleh Team Shanghai Alice. Semua permainan sebelum Jelmaan Syaitan Merah adalah dibuat untuk siri komputer PC-98 dan dikeluarkan oleh Amusement Makers.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Embodiment of Scarlet Devil, atau akronimnya EoSD, mempunyai dua karakter yang boleh dimainkan, masing-masing mempunyai dua jenis serangan yang berbeza. Reimu Hakurei meliputi kawasan luas skrin dengan serangan yang lebih lemah, sedangkan Marisa Kirisame bergantung pada kepantasan dan kekuatannya untuk menebus keluasan serangannya yang lebih tipis. Bom ("Kad Jampi[Spell Cards]") juga menunjukkan tingkah laku dan kerosakan yang berbeza bergantung pada watak dan jenis yang dipilih.

Beberapa ciri permainan penting yang diperkenalkan oleh Embodiment of Scarlet Devil di atas pendahulunya Mystic Square adalah koleksi item automatik, yang membolehkan pemain mengumpulkan semua item di skrin dengan bergerak ke bahagian atas skrin dengan kuasa penuh; dan sistem balas-bom, yang membolehkan pemain menidakkan serangan musuh dengan menekan butang bom sebaik sahaja bersentuhan dengan peluru musuh. Juga, permainan ini adalah permainan Touhou pertama yang menampilkan sistem "Kad Jampi(Spell Card)" ikonik Touhou. Setiap Kad Jampi adalah corak peluru tertentu dan diberi nama. Bonus boleh diperoleh sekiranya pemain tidak menggunakan bom atau mati semasa corak tertentu.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada musim panas musim ke-118, terjadi kejadian yang disebut sebagai Insiden Kabus Merah (紅霧 異 変). Gensokyo sepenuhnya ditutupi kabus ini, dan sejak matahari terhalang, musim panas menjadi suram dan sejuk. Oleh kerana kabus pelik ini sampai di kampung manusia Gensokyo, dan oleh kerana manusia biasanya tidak tahan 30 minit kabus pelik itu, manusia-manusia kampung tersebut tidak dapat keluar dari rumah mereka selama beberapa hari sehingga kejadian itu dapat diselesaikan. Reimu Hakurei, seorang gadis kuil yang bekerja di Kuil Hakurei, merasa bahawa adalah tugasnya sebagai gadis kuil untuk mencari punca cuaca tidak wajar ini. Marisa Kirisame, seorang penyihir berpakaian hitam, berharap agar orang yang bertanggungjawab terhadap kabus itu mempunyai beberapa barang menarik untuk dikumpulkan.

Heroin-heroin tersebut berjaya menuju ke Rumah Agam Syaitan Merah (紅魔 館) di tengah-tengah Tasik Kabus (霧 の 湖), di mana penghuninya cuba menghalang penceroboh daripada sampai ke tuan rumah agam tersebut. Punca kabus dinyatakan sebagai bos terakhir Remilia Scarlet, seorang vampir. Remilia mengungkapkan bahawa kabus merah itu diciptakan untuk menyekat sinar matahari supaya dia boleh  merasa nyaman pada siang hari (kerana vampir lemah terhadap sinar matahari). Selepas pertempuran sengit, Remilia dikalahkan dan keadaan kembali normal seperti biasa di Gensokyo. Insiden Kabus Merah adalah kali yang pertama peraturan kad jampi digunakan, yang mempopularkan penggunaannya di seluruh Gensokyo, dan pertempuran sejak saat itu juga menggunakan peraturan kad jampi.

Dalam Mod Ekstra, heroin-heroin kembali ke Rumah Agam Syaitan Merah semasa ketiadaan Remilia dan mendapati seluruh kediaman dalam keadaan huru-hara. Adik Remilia, Flandre Scarlet, bebas, sementara Patchouli Knowledge, penyihir perpustakaan, berusaha mencegahnya melarikan diri. Bertemu dengan pahlawan wanita setelah 495 tahun dikurung di ruang bawah tanah, Flandre meminta agar mereka bermain dengannya, tetapi heroin-heroin mengalahkannya.

Tetapan[sunting | sunting sumber]

The Rumah Agam Syaitan Merah, yang tampil di tahap 3 dan seterusnya, serta di peringkat ekstra, adalah rumah agam barat yang terletak di dasar gunung yokai di tambak Tasik Kabus. Berwarna merah sepenuhnya, dan jalan yang menuju ke sana juga berwarna merah. Ia mempunyai menara jam, yang hanya berdering pada pukul 12 tengah malam. Ketua rumah ini adalah bos terakhir Remilia Scarlet, tetapi sejak dia masih kecil, ketua pembantu rumah dan ketua peringkat kelima, Sakuya Izayoi bertugas di tempat ini. Penjaga pintu adalah bos tahap ketiga Hong Meiling, yang memintas pari-pari yang berasal dari tasik. Bos ekstra Flandre Scarlet juga ada di sini, serta sejumlah besar pembantu rumah pari-pari yang tampil sebagai musuh peringkat biasa. Sakuya memanipulasi ruang di dalamnya dan menjadikannya kelihatan lebih besar dalam penampilan.