The Towering Inferno

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Towering Inferno
Fail:Towering inferno movie poster.jpg
Poster pelepasan teater oleh John Berkey[1]
PengarahJohn Guillermin
Lakon layarStirling Silliphant
BerdasarkanThe Tower
oleh Richard Martin Stern
The Glass Inferno
oleh Thomas N. Scortia
Frank M. Robinson
Dihasilkan olehIrwin Allen
Dibintangi
Sinematografi
Disunting olehCarl Kress
Harold F. Kress
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
20th Century Fox
Warner Bros.
Irwin Allen Productions
Diedarkan oleh20th Century Fox
(Amerika Syarikat)
Warner Bros.
(Antarabangsa)
Tarikh tayangan
  • 14 Disember 1974 (1974-12-14)
Masa tayangan
165 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$14 juta[2]
Pecah panggung$116.4 million (AS dan Kanada)[3]

The Towering Inferno adalah filem bencana Amerika 1974 yang dihasilkan oleh Irwin Allen[4] menampilkan pelakon ensembel yang diketuai oleh Paul Newman[5][6][7] dan Steve McQueen.[8] Diarahkan oleh John Guillermin, [9] filem ini adalah produksi bersama antara 20th Century Fox dan Warner Bros., yang pertama menjadi usaha sama oleh dua studio utama Hollywood. Ia diadaptasi oleh Stirling Silliphant dari dua novel, The Tower oleh Richard Martin Stern[10][11][12][13][14] dan The Glass Inferno oleh Thomas N. Scortia dan Frank M. Robinson.[15][16][17][18][19]

Filem ini mendapat pencalonan untuk Anugerah Akademi untuk Filem Terbaik dan merupakan filem terlaris kedua yang dikeluarkan di Amerika Syarikat pada tahun 1974, hanya dikalahkan oleh Blazing Saddles, yang memperoleh lebih $3.2 juta. Filem itu dicalonkan untuk lapan Oscar, memenangi tiga. Selain McQueen dan Newman, pelakon lain termasuk William Holden, Faye Dunaway, Fred Astaire, Susan Blakely, Richard Chamberlain, OJ Simpson, Robert Vaughn, Robert Wagner, Susan Flannery, Gregory Sierra, Dabney Coleman dan, dalam peranan terakhirnya, Jennifer Jones.[9][15]

Plot[sunting | sunting sumber]

Arkitek Doug Roberts (Paul Newman) kembali ke San Francisco untuk penghormatan Glass Tower, yang dirancangnya untuk pemaju James Duncan (William Holden). The Tower yang berketinggian 1,688 kaki (515 m) dan 138 tingkat, adalah bangunan tertinggi di dunia. Semasa ujian, pintasan elektrik menyalakan api yang tidak dapat dikesan di tingkat 81. Semasa ujian di bilik utiliti, kejadian yang dikesan berlaku dengan Roberts mengesyaki bahawa Roger Simmons (Richard Chamberlain) subkontraktor elektrik dan menantu Duncan, mengambil jalan pintas. Roberts menghadapi Simmons yang berpura-pura tidak bersalah.

Semasa upacara penghormatan, ketua Perhubungan Awam Dan Bigelow (Robert Wagner) menyalakan semua lampu menara, tetapi Roberts memerintahkan mereka dimatikan untuk mengurangkan beban pada sistem elektrik. Asap dilihat di tingkat 81, dan Jabatan Bomba San Francisco dipanggil. Roberts dan jurutera Will Giddings (Norman Burton) pergi ke tingkat 81, di mana dia mati terbakar setelah menolak seorang penjaga menjauh dari api. Roberts melaporkan kebakaran itu kepada Duncan, yang meminta Senator Gary Parker (Robert Vaughn) untuk kontrak pembaharuan bandar dan enggan memerintahkan pemindahan.

Ketua SFFD Michael O'Hallorhan (Steve McQueen) tiba dan memaksa Duncan untuk mengusir para tetamu dari Promenade Room di tingkat 135. Simmons mengakui kepada Duncan bahawa dia berusaha keras, melakukannya untuk menjadikan projek itu kembali di bawah anggaran, dan menyarankan subkontraktor lain melakukan hal yang sama. Api mengatasi lif ekspres, membunuh kumpulan yang lifnya berhenti di tingkat 81 yang dimamah api. Bigelow dan gundiknya Lorrie (Susan Flannery) terbunuh ketika api memerangkap mereka di pejabat Duncan Enterprises di tingkat 65. Lisolette Mueller (Jennifer Jones) seorang tetamu yang dirayu oleh penipu Harlee Claiborne (Fred Astaire) bergegas ke tingkat 87 untuk memeriksa seorang ibu pekak dan dua anaknya. Ketua Keselamatan Jernigan (OJ Simpson) menyelamatkan ibu, tetapi saluran gas yang pecah meletup dan menghalang Doug dan yang lain mengikuti. Letupan itu merosakkan tangga kecemasan yang mesti mereka lalui untuk mencapai pintu keluar, menuju ke lif perkhidmatan yang boleh membawa mereka ke tingkat 134, di bawah Promenade Room. Mereka menunggu anggota bomba yang meletupkan simen keras yang menghalang akses ke sana.

Ketika anggota bomba mula mengawal api di tingkat 65 sistem elektrik gagal, mematikan lif penumpang; O'Hallorhan mesti menurun ke bawah aci lif untuk keselamatan.

Percubaan menyelamat menggunakan helikopter gagal apabila angin kencang menyebabkannya berpusing, terhempas dan terbakar di atas bumbung bangunan. Pasukan penyelamat Angkatan Laut memasang boya keselamatan antara Bilik Promenade dan bumbung Bangunan Peerless 102 tingkat yang bersebelahan, dan menyelamatkan sejumlah tetamu, termasuk Patty Simmons (Susan Blakely), anak perempuan Duncan. Roberts memasang brek graviti pada lif pemandangan yang membolehkan perjalanan turun untuk dua belas orang, termasuk tunangan Roberts Susan Franklin (Faye Dunaway), Lisolette dan anak-anak yang diselamatkan sebelumnya oleh dia dan usaha Robert di tangga. Letupan berhampiran tingkat 110 melemparkan Lisolette dari lif hingga mati dan meninggalkan lif tergantung dengan satu kabel, tetapi O'Hallorhan menyelamatkan lif dengan helikopter Tentera Laut.

Ketika api sampai di Bilik Promenade, sekumpulan lelaki yang diketuai oleh Simmons berusaha untuk memerintah boya keselamatan yang kemudiannya musnah dalam letupan, membunuh Simmons, Senator Parker dan beberapa lelaki lain. Dalam strategi terakhir, O'Hallorhan dan Roberts meletupkan tangki air di atas Menara dengan bahan letupan plastik. Sebilangan besar peserta yang tinggal nampaknya masih hidup ketika air mengalir melalui bangunan yang hancur, memadamkan api, walaupun jelas banyak yang tidak bernasib baik.

Jernigan memberikan kucingnya kepada Claiborne yang patah hati pada kematian Lisolette. Duncan menghibur puterinya yang sedang bersedih dan berjanji bahawa malapetaka yang begitu tragis tidak akan pernah terjadi lagi. Roberts menerima tawaran bimbingan O'Hallorhan mengenai cara membina pencakar langit yang selamat dari kebakaran. O'Hallorhan memandu pergi dengan keletihan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Buku[sunting | sunting sumber]

Warner Brothers mengalahkan Fox untuk mendapatkan hak untuk Stern's The Tower dengan harga $400,000. Fox, seterusnya, membelanjakan $300,000 [20] untuk mendapatkan hak untuk The Glass Inferno oleh Scortia. Irwin Allen menyedari bahawa dua filem mengenai bangunan tinggi yang terbakar akan saling mengikat (seperti yang sebenarnya berlaku beberapa dekad kemudian dalam kes kedua filem mengenai gunung berapi aktif, yang dilancarkan hampir serentak, Volcano (dikeluarkan oleh Fox) dan Dante's Peak (dilancarkan oleh Universal)[21]), eksekutif kedua studio yakin untuk bergabung untuk membuat satu filem mengenai perkara ini. Studio ini mengeluarkan siaran akhbar bersama yang mengumumkan kolaborasi filem tunggal pada bulan Oktober 1973.[22]

Jumlah kos untuk filem ini adalah AS$14,300,000. Kedua-dua studio tersebut bersetuju untuk membagi pendapatan pecah panggung, Fox mendapat semua penerimaan AS dengan Warner Brothers mendapat semua pendapatan asing.[23]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Beberapa pelakon yang muncul dalam peranan kecil, termasuk John Crawford, Erik Nelson, Elizabeth Rogers, Ernie Orsatti, dan Sheila Matthews, sebelumnya pernah muncul di The Poseidon Adventure, yang juga dihasilkan oleh Irwin Allen. (Allen dan Matthews adalah suami isteri. ) Anak lelaki Paul Newman, Scott, bermain sebagai ahli bomba akrofobik yang takut untuk menuruni batang lif.

McQueen dan Newman[sunting | sunting sumber]

McQueen, Newman, dan William Holden semuanya mahukan penagihan teratas. Holden ditolak, kedudukannya yang lama sebagai undian pecah panggung telah diketepikan oleh McQueen dan Newman. Untuk memberikan penagihan atas mereka, kredit disusun secara menyerong dengan McQueen kiri bawah dan Newman kanan atas. Oleh itu, masing-masing nampaknya mempunyai penagihan "pertama" bergantung pada sama ada kredit itu dibaca dari kiri ke kanan atau dari atas ke bawah.[24] Ini adalah pertama kalinya penagihan "berperingkat tetapi sama" ini digunakan dalam filem walaupun telah dipertimbangkan lebih awal untuk dua pelakon yang sama mengenai Butch Cassidy and Sundance Kid sehingga McQueen menolak peranan Sundance Kid. McQueen disebut pertama dalam treler filem ini. Dalam senarai pemeran yang bergulir dari atas ke bawah di akhir filem, bagaimanapun, nama McQueen dan Newman disusun secara menyerong pada awalnya; akibatnya, nama Newman dapat dilihat sepenuhnya mula-mula di sana.

Fred Astaire[sunting | sunting sumber]

Walaupun terkenal dengan tarian dan nyanyiannya dalam filem muzikal, Fred Astaire mendapat satu-satunya pencalonan Oscar untuk filem ini.[25] Dia juga memenangi Anugerah BAFTA dan Golden Globe Award untuk persembahannya.[26]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Skor ini disusun dan dikendalikan oleh John Williams, diatur oleh Herbert W. Spencer dan Al Woodbury, dan direkodkan dia pentas muzik di 20th Century Fox pada 31 Oktober dan 4, 7 dan 11 November 1974. Jurutera rakaman asal adalah Ted Keep.

Muzik sumber dalam bahagian filem merangkumi versi instrumental "Again" oleh Lionel Newman dan Dorcas Cochran, "You Make Me Feel So Young" oleh Josef Myrow dan Mack Gordon, dan "The More I See You" oleh Harry Warren dan Mack Gordon.[27]

Coretan isyarat dari skor Williams terhadap Cinderella Liberty yang berjudul 'Maggie Shoots Pool' terdengar dalam adegan ketika watak William Holden bercakap di telefon dengan watak Paul Newman. Ini bukan rakaman pada album runut bunyi tetapi susunan yang lebih baru yang dirakam untuk The Towering Inferno. Versi lanjutan didengar, seolah-olah sebagai muzik sumber dalam adegan teater yang dihapus kadang-kadang ditunjukkan sebagai sebahagian daripada pemandangan yang lebih lama dari versi siaran TV.

Salah satu petunjuk muzik yang belum pernah dikeluarkan yang paling dicari dari filem ini adalah di mana Williams menyediakan muzik ruang santai semasa pesta sebelum pengumuman kebakaran. O'Hallorhan memerintahkan Duncan untuk mengasingkan pesta itu; muzik menjadi lebih kuat apabila Lisolette dan Harlee dilihat menari dan Duncan berleter kepada menantunya Roger. Dengan judul "The Promenade Room" pada lembaran petunjuk konduktor, trek ini menampilkan akhir yang compang-camping ketika Duncan meminta kumpulan pemuzik untuk berhenti bermain. Oleh kerana itu, Film Score Monthly tidak menambahkan bahagian ini ke album runut bunyi yang panjang.

Lagu pemenang Anugerah Akademi "We May Never Love Like This Again" digubah oleh Al Kasha dan Joel Hirschhorn dan dipersembahkan oleh Maureen McGovern, seorang kameo sebagai penyanyi bilik istirehat dan dalam skor runut bunyi album yang menampilkan rakaman filem ditambah dengan versi tunggal yang dikeluarkan secara komersial. Selain itu, lagu tema disisipkan skor bawah filem oleh Williams. Penulis lagu ini berkolaborasi dalam "The Morning After" dari The Poseidon Adventure, sebuah lagu yang memenangi Oscar yang juga dirakam oleh McGovern, walaupun lagu itu bukan vokal yang digunakan dalam filem itu.

Pelepasan pertama skor dari The Towering Inferno dilakukan oleh Warner Bros. Records awal tahun 1975 (No. Katalog BS-2840)

  1. "Main Title" (5:00)
  2. "An Architect's Dream" (3:28)
  3. "Lisolette And Harlee" (2:34)
  4. "Something For Susan" (2:42)
  5. "Trapped Lovers" (4:28)
  6. "We May Never Love Like This Again" – Kasha/Hirschhorn, dipersembahkan oleh Maureen McGovern (2:11)
  7. "Susan And Doug" (2:30)
  8. "The Helicopter Explosion" (2:50)
  9. "Planting The Charges – And Finale" (10:17)

Pelepasan hampir lengkap muncul di label Film Score Monthly (FSM) pada 1 April 2001 dan dihasilkan oleh Lukas Kendall dan Nick Redman. FSM adalah versi yang hampir diperluas yang dicampurkan semula dari master album di arkib Warner Bros. dan filem magnetik 35mm multi-trek berada di 20th Century Fox. Dengan susunan kronologi dan memulihkan bahagian lagu itu, ia menjadi salah satu penjualan terbesar syarikat; hanya 4000 naskhah yang dicetak dan kini tidak lagi dicetak.

Laporan bahawa runut bunyi ini dan filem Earthquake (juga disusun oleh Williams) meminjam bahagian lagu antara satu sama lain adalah tidak tepat. Versi "Main Title" pada cakera FSM adalah versi filem. Ia berbeza dengan versi album runut bunyi asal. Terdapat keseimbangan instrumen yang berbeza di dua tempat, dan khususnya dram getar lebih menonjol daripada versi album yang juga menampilkan bunyi simbal tambahan. Walaupun album ini bukan rakaman semula, trek LP asli direkodkan pada sesi yang sama dan beberapa petunjuk digabungkan. Bunyi versi filem dilaporkan lebih baik daripada master album dua trek WB seperempat inci. Walaupun beberapa bahagian lagu kecil hilang, beberapa bahagian 'rosak' secara sonik – dikatakan sebegitu kerana kemerosotan elemen audio yang masih ada – diletakkan di akhir waktu program cakera mengikuti trek "In Architect's Dream" yang digunakan dalam urutan kredit akhir.[28]

  1. "Main Title" (5:01)
  2. "Something For Susan" (2:42)
  3. "Lisolette and Harlee" (2:35)
  4. "The Flame Ignites" (1:01)
  5. "More For Susan" (1:55)
  6. "Harlee Dressing" (1:37)
  7. "Let There Be Light" (:37)
  8. "Alone At Last" (:51)
  9. "We May Never Love Like This Again (Versi Filem)" – Maureen McGovern (2:04)
  10. "The First Victims" (3:24)
  11. "Not A Cigarette" (1:18)
  12. "Trapped Lovers" (4:44)
  13. "Doug's Fall/Piggy Back Ride" (2:18)
  14. "Lisolette's Descent" (3:07)
  15. "Down The Pipes/The Door Opens" (2:59)
  16. "Couples" (3:38)
  17. "Short Goodbyes" (2:26)
  18. "Helicopter Rescue" (3:07)
  19. "Passing The Word" (1:12)
  20. "Planting The Charges" (9:04)
  21. "Finale" (3:57)
  22. "An Architect's Dream" (3:28)
  23. "We May Never Love Like This Again (Versi Album)" – Maureen McGovern (2:13)
  24. "The Morning After (Instrumental)" (2:07)
  25. "Susan And Doug (Trek Album)" (2:33)
  26. "Departmental Pride and The Cat (Rosak)" (2:34)
  27. "Helicopter Explosion (Rosak)" (2:34)
  28. "Waking Up (Rosak)" (2:39)

Pelepasan[sunting | sunting sumber]

The Towering Inferno dilancarkan di pawagam pada 14 Disember 1974.

Media rumah[sunting | sunting sumber]

Filem ini pada mulanya dilancarkan dalam DVD oleh 20th Century Fox Home Entertainment pada 15 April 2003, dengan edisi khas yang dikeluarkan pada 9 Mei 2006.[29]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Reaksi kritikal[sunting | sunting sumber]

Roger Ebert dari Chicago Sun-Times memberikan filem itu tiga daripada empat bintang dan memujinya sebagai "gelombang filem bencana yang terbaik pada pertengahan 1970-an".[30] Variety memuji filem itu sebagai "salah satu gambaran bencana terbesar yang dibuat, kemenangan peribadi dan profesional bagi penerbit Irwin Allen. Kos $14 juta telah menghasilkan produksi yang benar-benar luar biasa yang melengkapkan tetapi sama sekali tidak membebani drama peribadi yang bijaksana."[31] Vincent Canby dari The New York Times menulis bahawa filem ini "terlalu keras dan bodoh dalam drama peribadinya, tetapi tontonan visual adalah yang terbaik. Anda mungkin tidak keluar dari teater dengan idea penting mengenai seni bina atau perusahaan Amerika, tetapi anda pasti mempunyai mimpi buruk yang benar-benar selamat." [32] Pauline Kael, menulis untuk The New Yorker, menyusun tulisan dan watak sebagai ulangan dari The Poseidon Adventure, dan selanjutnya menulis "Apa yang ditinggalkan kali ini adalah keseronokan silap mata. Apabila gambar mempunyai jenis hiburan di dalamnya, penonton tidak terlalu mementingkan kredibiliti kecuali jika tidak menghiburkan. Dan apabila seekor ayam belanda membuat kita bosan dan menghina kepandaian kita selama hampir tiga jam, ia tidak seharusnya mementingkan moralnya sendiri."[33] Gene Siskel dari The Chicago Tribune memberikan filem ini dua setengah bintang dari empat, menyebutnya "aksi dan bukan cerita. Ini adalah pencapaian teknikal yang lebih mementingkan kesan khas daripada orang. Itulah sebabnya sikap kita terhadap watak-watak kadbod filem ini adalah: biarkan mereka terbakar."[34]

Di laman web agregator ulasan Rotten Tomatoes, filem ini mempunyai penilaian kelulusan 68% berdasarkan 31 ulasan dengan penilaian purata 6.57 / 10. Konsensus laman web ini menyatakan: "Walaupun tidak cukup menarik untuk secara konsisten membenarkan sepenuhnya waktu berjalannya yang menjulang tinggi, The Towering Inferno adalah tontonan yang mengagumkan yang melaksanakan premis bencana dengan bakat."[35] Metacritic memberikan filem ini skor 69 berdasarkan 11 ulasan, yang menunjukkan "kritikan yang disukai secara umum".[36]

Pecah panggung[sunting | sunting sumber]

Filem ini adalah salah satu filem terlaris terbesar tahun 1975 dengan sewa teater berjumlah $48,838,000 di Amerika Syarikat dan Kanada.[37] Pada bulan Januari 1976, filem tersebut telah mendakwa bahawa filem ini telah mendapat sewa filem asing tertinggi untuk mana-mana filem pada keluaran awalnya dengan $43 juta[38] dan kemudian memperoleh $ 56 juta.[39] Apabila digabungkan dengan sewa dari Amerika Syarikat dan Kanada, sewaan di seluruh dunia adalah $104,838,000.

Filem ini menjana pendapatan $116 juta di Amerika Syarikat dan Kanada,[3] dan apabila digabungkan dengan sewa filem asing, pendapatan di seluruh dunia melebihi $ 200 juta.

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Anugerah Kategori Penerima Keputusan Ruj.
Anugerah Akademi Pelakon Pembantu Terbaik Fred Astaire Tercalon [40][41][40]
Arahan Seni Terbaik William J. Creber Tercalon [40][41][40]
Ward Preston Tercalon [40][41][40]
Raphaël Bretton Tercalon [40][41][40]
Lagu Asli Terbaik ("We May Never Love Like This Again") Al Kasha Menang [40][41][40]
Joel Hirschhorn Menang [40][41][40]
Skor Asal Terbaik John Williams Tercalon [40][41][40]
Penyuntingan Filem Terbaik Carl Kress Menang [40][41][40]
Harold F. Kress Menang [40][41][40]
Bunyi Terbaik Theodore Soderberg Tercalon [40][41][40]
Herman Lewis Tercalon [40][41][40]
Sinematografi Terbaik Fred J. Koenekamp & Joseph Biroc Menang [40][41][40]
Best Picture Irwin Allen Tercalon [40][41][40]
ACE Eddie Filem Ciri Editan Terbaik — Dramatik Carl Kress Tercalon [42]
Harold F. Kress Tercalon [13][42]
BAFTA Muzik Terbaik John Williams Menang [43]
Reka Bentuk Pengeluaran Terbaik William J. Creber Tercalon [44]
Ward Preston Tercalon [44]
Raphaël Bretton Tercalon [44]
Sinematografi Terbaik Fred J. Koenekamp Tercalon [45]
Pelakon Pembantu Terbaik Fred Astaire Menang [46]
Anugerah Golden Globe Pelakon Pembantu Terbaik – Filem Menang [47]
Pelakon Pembantu Terbaik – Filem Jennifer Jones Tercalon [47]
Bintang Baru Tahun Ini - Perempuan Susan Flannery Menang [47]
Skrip Skrin Terbaik Stirling Silliphant Tercalon [47]
Lagu Asli Terbaik ("We May Never Love Like This Again") Al Kasha Tercalon [47]
Joel Hirschhorn Tercalon [47]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Towering Inferno Movie Poster (#1 of 3)". www.impawards.com.
  2. ^ "The Towering Inferno". The Numbers. Nash Information Services. Dicapai pada August 28, 2011.
  3. ^ a b "The Towering Inferno". Box Office Mojo. Dicapai pada December 23, 2019.
  4. ^ "The Towering Inferno". Turner Classic Movies. Atlanta: Turner Broadcasting System (Time Warner). Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-22. Dicapai pada November 23, 2016.
  5. ^ Schleier 2009, m/s. 273.
  6. ^ Mell 2005, m/s. 244.
  7. ^ Itzkoff 2014, m/s. 82.
  8. ^ Zimmerman, Dwight (2015). Steve McQueen: Full-Throttle Cool. Osceola, Wisconsin: Motorbooks International Publishers & Wholesalers. ISBN 978-0760347454.
  9. ^ a b "The Towering Inferno". Turner Classic Movies. Atlanta: Turner Broadcasting System (Time Warner). Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-22. Dicapai pada November 23, 2016. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "The Towering Inferno" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  10. ^ Stern, Richard Martin (1973). The Tower. Philadelphia: David McKay Publications. ISBN 978-0679503637.
  11. ^ Green 2011, m/s. 190.
  12. ^ Pollock 2013, m/s. 199.
  13. ^ a b Santas dll. 2014, m/s. 522.
  14. ^ Seger 1992, m/s. 88.
  15. ^ a b Green 2011.
  16. ^ Pollock 2013.
  17. ^ Santas dll. 2014.
  18. ^ Seger 1992.
  19. ^ Scortia, Thomas N.; Robinson, Frank M. (1974). The Glass Inferno (ed. 1st). New York City: Doubleday. ISBN 978-0385051477.
  20. ^ The $300,000 figure for Glass Inferno is disputed by http://www.thetoweringinferno.info/prod.html (retrieved May 29, 2017) which quotes a figure of $410,000 from a press release.
  21. ^ The Towering Inferno, dicapai pada 2019-03-23
  22. ^ Collins, Andrew (2000-01-01). "The Towering Inferno". Empire (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-03-23.
  23. ^ "production". www.thetoweringinferno.info.
  24. ^ "Art.com - Posters, Art Prints, Framed Art, and Wall Art Collection". www.art.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-12-28. Dicapai pada 2020-05-20.
  25. ^ Higgins, Bill (July 12, 2018). "Hollywood Flashback: The Biggest Stars Battled a 'Towering Inferno' in 1974". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada March 28, 2019.
  26. ^ Levinson, Peter (2015). Puttin' On the Ritz: Fred Astaire and the Fine Art of Panache, A Biography (dalam bahasa Inggeris). St. Martin's Press. m/s. 371–372. ISBN 9781250091499.
  27. ^ Eldridge & Williams 2001.
  28. ^ Additional notes by Geoff Brown – Melbourne, Australia.
  29. ^ The Towering Inferno. 20th Century Fox. New York City: 21st Century Fox. ASIN 6305280762.
  30. ^ Ebert, Roger (January 1, 1974). "The Towering Inferno". RogerEbert.com. Chicago: Ebert Digit LLC. Dicapai pada November 23, 2016.
  31. ^ Variety Staff (December 18, 1974). "Review: 'The Towering Inferno'". Variety. Dicapai pada July 3, 2018.
  32. ^ Canby, Vincent (December 20, 1974). "'The Towering Inferno' First‐Rate Visual Spectacle". Dicapai pada July 3, 2018.
  33. ^ Kael, Pauline (December 30, 1974). "A Magnetic Blur". The New Yorker. Dicapai pada July 3, 2018.
  34. ^ Siskel, Gene (December 23, 1974). "'Towering Inferno': Campfire of the '70s?" Chicago Tribune. Section 3, p. 11.
  35. ^ "The Towering Inferno (1974)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Dicapai pada November 23, 2016.
  36. ^ "The Towering Inferno Reviews". Metacritic.
  37. ^ "All-Time Top Film Rentals". Variety. October 7, 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 1999.
  38. ^ "Advertisement in The Hollywood Reporter". The Hollywood Reporter. January 27, 1976.
  39. ^ Pollock, Dale (May 9, 1979). "WB Adds To Its Record Collection". Daily Variety. m/s. 1.
  40. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z "The 47th Academy Awards (1975) Nominees and Winners". Anugerah Akademi. Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS). Dicapai pada November 23, 2016.
  41. ^ a b c d e f g h i j k l m "The Official Academy Awards® Database". Anugerah Akademi. Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS). Dicapai pada November 23, 2016.
  42. ^ a b Franks 2004, m/s. 242.
  43. ^ "John Williams' BAFTA wins and nominations". Anugerah Filem Akademi British. (BAFTA)Piccadilly: Akademi Seni Filem dan Televisyen Britain. Dicapai pada November 23, 2016.
  44. ^ a b c "BAFTA 1976: British Academy Film Awards (Movies from 1975)". FilmAffinity. Madrid. Dicapai pada November 23, 2016.
  45. ^ Derry 2009, m/s. 378.
  46. ^ Levinson 2009, m/s. 371–372.
  47. ^ a b c d e f "Golden Globe Winners for the year 1974 held in 1975". Anugerah Golden Globe. Amerika Syarikat: Persatuan Akhbar Luar Negeri Hollywood (HFPA). Dicapai pada November 24, 2016.
  48. ^ "DeepSoul: The Trammps - "Disco Inferno"". DeepSoul.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2012. Dicapai pada June 3, 2012.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]