Turning Red

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Turning Red
Logo filem
PengarahDomee Shi
Lakon layar
  • Julia Cho
  • Domee Shi
Cerita oleh
  • Domee Shi
  • Julia Cho
  • Sarah Streicher
Dihasilkan olehLindsey Collins
Dibintangi
Sinematografi
  • Mahyar Abousaeedi
  • Jonathan Pytko
Disunting oleh
  • Nicholas C. Smith
  • Steve Bloom
Muzik olehLudwig Göransson
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 1 Mac 2022 (2022-03-01) (Teater El Capitan)
  • 11 Mac 2022 (2022-03-11) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
99 Minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$175 juta[2]
Pecah panggung$13.4 juta[3][4]

Turning Red ialah filem animasi komputer komedi fantasi pada tahun 2022 yang diterbitkan oleh Pixar Animation Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios. Filem ini diarahkan oleh Domee Shi (dalam penampilan sulung arahannya), ditulis oleh Shi dan Julia Cho, dan diterbitkan oleh Lindsey Collins. Filem ini dibintangi oleh suara Rosalie Chiang, Sandra Oh, Ava Morse, Hyein Park, Maitreyi Ramakrishnan, Orion Lee, Wai Ching Ho, Tristan Allerick Chen, dan James Hong.

Filem ini berlatar di Toronto, Ontario, pada tahun 2002, Turning Red mengikuti Meilin "Mei" Lee, seorang pelajar Cina-Kanada yang berumur 13 tahun, disebabkan oleh kutukan turun temurun, Mei berubah menjadi panda merah gergasi apabila dia meluahkan emosi yang kuat. Diilhamkan oleh pengalaman Shi yang membesar di Toronto, filem itu mula dibangunkan pada 2018 selepas dia menyiarkannya kepada Pixar pada Oktober 2017. Ia merupakan filem Pixar pertama yang diarahkan oleh seorang wanita dan yang kedua menampilkan watak utama Asia selepas Up (2009).

Tayangan perdana Turning Red berlangsung di London di Everyman Borough Yards pada 21 Februari 2022, dan di Toronto di TIFF pada 8 Mac. Filem ini mengadakan tayangan perdana dunia di Teater El Capitan di Los Angeles pada 1 Mac, dan telah dikeluarkan pada perkhidmatan penstriman Disney+ pada 11 Mac, bersama-sama dengan terhad serentak di teater tertentu. Filem ini dikeluarkan secara teater di kebanyakan negara tanpa Disney+, mencatatkan kutipan sebanyak $13.4 juta di seluruh dunia, dan menerima pujian kritikal.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2002, Meilin "Mei" Lee ialah seorang gadis Cina-Kanada berusia 13 tahun yang tinggal di Toronto. Dia membantu menjaga kuil keluarga yang didedikasikan untuk moyang mereka, Sun Yee, dan berusaha untuk membanggakan ibunya yang tegas dan terlalu melindungi Ming. Mei menyembunyikan minat peribadinya daripada Ming, seperti fakta bahawa dia dan kawan baiknya Miriam, Priya, dan Abby adalah peminat boy band 4*Town.

Mei bertemu cinta pertamanya iaitu Devon, kerani kedai serbaneka, dia berhadapan dengannya dan secara tidak sengaja memalukan Mei di khalayak ramai, termasuk di hadapan pembuli sekolah Tyler, yang menyebabkan Mei mengalami mimpi ngeri yang jelas melibatkan panda merah. Keesokan paginya, Mei telah berubah menjadi seekor panda merah yang besar. Dia bersembunyi daripada ibu bapanya dan mendapati bahawa dia hanya berubah apabila dia berada dalam keadaan emosi yang tinggi. Ming pada mulanya percaya Mei sedang mengalami haid pertamanya, tetapi mengetahui kebenarannya apabila Mei memalukan disekolah, menyebabkan Mei berubah dan berlari pulang.

Ming dan Jin, bapa Mei, menjelaskan bahawa Sun Yee telah diberikan transformasi ini untuk melindungi anak perempuannya, dan setiap ahli keluarga wanita sejak itu juga telah berubah apabila mereka dewasa. Ini telah menjadi menyusahkan dan berbahaya pada zaman modern, jadi semangat panda merah mesti dimeterai dalam jimat dengan upacara pada malam Bulan Merah; yang seterusnya dalam masa sebulan. Rakan Mei menemui perubahannya tetapi menyukainya, dan Mei mendapati bahawa menumpukan perhatian pada mereka membantu mengawal panda merah dalam dirinya.

Ming membenarkan Mei meneruskan kehidupan normalnya tetapi enggan membenarkan Mei menghadiri konsert 4*Town yang akan datang. Sebaliknya, gadis-gadis itu secara rahsia mengumpul wang untuk tiket di sekolah, mengeksploitasi populariti bentuk panda merah Mei, sambil berbohong kepada Ming. Untuk menampung tiket terakhir, Mei bersetuju untuk menghadiri parti hari lahir Tyler sebagai panda merah. Di parti itu, Mei kecewa apabila mendapati konsert itu akan diadakan pada malam ritualnya. Di tengah-tengah kemarahannya, dia menyerang Tyler apabila dia menghina keluarganya, menakutkan kanak-kanak lain. Ming mengetahui aktiviti Mei dan menuduh rakannya merosakkan dan mengambil kesempatan ke atasnya. Malu dan takut untuk menentang ibunya, Mei gagal untuk membela rakan-rakannya.

Nenek Mei, Wu, dan ibu saudaranya datang untuk membantu dalam upacaranya, sehingga Ming kecewa. Semasa Mei mempersiapkan dirinya, Jin menemui video yang diambilnya sebagai panda merah bersama rakan-rakannya dan memberitahunya bahawa dia tidak sepatutnya malu dengan ini. Semasa upacara itu, ketika bentuk panda merah Mei hampir dimeterai, dia memutuskan untuk mengekalkan kuasanya dan meninggalkan ritual untuk menghadiri konsert di SkyDome. Rakan-rakannya memaafkannya atas tindakannya di pesta itu, dan mereka mendapati Tyler juga peminat 4*Town. Walau bagaimanapun, semasa dia melarikan diri dari kuil, Mei secara tidak sengaja merosakkan azimat ibunya; Ming yang marah berubah menjadi panda merah bersaiz kaiju dan mengganggu konsert itu, berniat untuk mengambil semula Mei secara paksa. Mei dan Ming berhujah tentang kebebasan Mei, dan semasa mereka bergaduh, Mei secara tidak sengaja menyebabkan ibunya tidak sedarkan diri. Wu dan makcik-makcik lain memecahkan azimat mereka untuk menggunakan borang panda merah mereka untuk membantu menyeret Ming ke dalam bulatan ritual baharu. Rakan Mei dan 4*Town menyertai nyanyian untuk menyempurnakan upacara tersebut, menghantar Mei, Ming, dan wanita lain ke pesawat astral. Mei berdamai dengan Ming dan membantunya membaiki ikatannya dengan Wu, yang Ming secara tidak sengaja parut dalam kemarahan pada satu ketika beberapa tahun lalu sebelum menutup borang panda merahnya. Wanita lain menyembunyikan panda merah mereka dalam azimat baru, tetapi Mei memutuskan untuk menyimpannya, dan Ming menerima bahawa dia sedang mencari jalan sendiri. Kemudian, apabila keluarga Lee mengumpul wang untuk membaiki kerosakan yang disebabkan di SkyDome, hubungan Mei dan Ming bertambah baik, apabila Mei mengimbangi tugas kuilnya—di mana panda merahnya kini menjadi tarikan— dengan meluangkan masa bersama rakan-rakan, kini termasuk Tyler.

Barisan pelakon suara[sunting | sunting sumber]

  • Rosalie Chiang sebagai Meilin "Mei" Lee, seorang gadis Cina-Kanada berusia 13 tahun yang tiba-tiba berubah menjadi panda merah yang besar setiap kali dia mengalami emosi yang kuat, kerana hubungan mistik nenek moyangnya dengan panda merah.
  • Sandra Oh sebagai Ming Lee, ibu Mei yang tegas dan terlalu melindungi.
  • Ava Morse sebagai Miriam Mendelsohn, seorang[5] Yahudi-Kanada tomboi dengan pendakap gigi yang merupakan salah seorang kawan baik Mei.
  • Maitreyi Ramakrishnan sebagai Priya Mangal,[5] seorang deadpan India-Kanada yang merupakan salah seorang kawan baik Mei.[6]
  • Hyein Park sebagai Abby Park,[5] gadis Korea-Kanada yang bertenaga dan agresif serta salah seorang kawan baik Mei.
  • Orion Lee sebagai Jin Lee, bapa Mei yang pendiam.
  • Wai Ching Ho sebagai Wu, nenek Mei dan ibu Ming. * Tristan Allerick Chen sebagai Tyler Nguyen-Baker,[5] Rakan sekelas Mei dan bekas pembuli yang pada mulanya mengejeknya.
  • James Hong sebagai Encik Gao, seorang penatua tempatan dan rakan keluarga Lee yang merupakan bomoh terlatih dan membantu dalam upacara pengedap panda merah.
  • Addie Chandler sebagai Devon, Cinta pertama rahsia Mei dan kerani kedai serbaneka.
  • Sasha Roiz sebagai En. Kieslowski, guru Mei di Lester B. Pearson Middle School.
  • Lily Sanfelippo sebagai Stacy Frick, salah seorang rakan sekelas Mei yang melihat panda merah Mei terbentuk.

Selain itu, ibu saudara Mei – Chen, Ping, Helen dan Lily – disuarakan oleh Lori Tan Chinn, Lillian Lim, Sherry Cola dan Mia Tagano, masing-masing. Boyband 4*Town – Robaire, Jesse, Aaron Z., Aaron T., dan Tae Young disuarakan oleh Jordan Fisher, Finneas O'Connell, Josh Levi, Topher Ngo, dan Grayson Villanueva, masing-masing. Dalam versi UK, Anne-Marie menyuarakan Lauren, salah seorang rakan sekelas Mei.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Turning Red". Disney+. Diarkibkan daripada yang asal pada March 11, 2022. Dicapai pada March 11, 2022. The original running time is 99 minutes; on Disney+ it is accompanied by 8 minutes of international dubbing credits.
  2. ^ Barnes, Brooks (March 7, 2022). "With Turning Red, a Big Red Panda Helps Break a Glass Ceiling". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada March 9, 2022. Dicapai pada March 9, 2022.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NUM tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan
  5. ^ a b c d "Pixar Animation Studios". Dicapai pada 2022-03-16. Unknown parameter |archive -url= ignored (bantuan)
  6. ^ Fernandes, Marriska (2022-03-09). "Maitreyi Ramakrishnan on 'Turning Red,' Her Inner Beast, and Toronto Love". Complex Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-03-17. Dicapai pada 2022- 03-19. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  7. ^ Alexander, Susannah (2022-02-01). "Anne -Marie The Voice UK joins Pixar's new film Turning Red". Digital Spy (dalam bahasa Inggeris). red-cameo/ Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada 22 Februari 2022. Dicapai pada 2 Mac 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]