Undang-undang di Eropah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Undang-undang Eropah merujuk kepada sistem-sistem perundangan Eropah. Eropah adalah tempat kelahiran kedua-dua Empayar Rom dan Empayar British, yang menjadi asas kepada dua bentuk sistem perundangan dominan undang-undang persendirian, undang-undang sivil dan lazim.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Muka surat pertama Kod Napoleon edisi 1804.

Sejarah undang-undang Eropah amat rencam. Undang-undang Rom telah mengalami pengkanunan besar dalam Corpus Juris Civilis Maharaja Justinian, yang kemudiannya dikembangkan dalam Zaman Pertengahan oleh sarjana undang-undang zaman pertengahan. Di England Abad Pertengahan, hakim-hakim mempunyai kuasa yang lebih besar daripada di tanah besar dan mula membangunkan badan kes duluan tersendiri. Pada asalnya undang-undang sivil adalah satu sistem perundangan lazim di majoriti Eropah tetapi dengan kebangkitan nasionalisme di negara-negara Nordik abad ke-17 dan sekitar zaman Revolusi Perancis, ia berpecah menjadi sistem-sistem nasional yang berasingan. Perubahan ini disebabkan oleh pembangunan kanun negara asing, dipengaruh paling kuat oleh Kod Napoleon Perancis dan kanun Jerman dan Switzerland. Pada masa ini, undang-undang sivil menggabungkan banyak idea yang berkaitan dengan Pencerahan. Undang-undang Kesatuan Eropah dibina berdasarkan set undang-undang yang telah dikanunkan, yang ditetapkan dalam Perjanjian. Namun, undang-undang di EU dicampurkan dengan duluan dalam undang-undang kes Mahkamah Keadilan Eropah. Selaras dengan sejarahnya, tafsiran undang-undang Eropah kurang bergantung pada pertimbangan dasar berbanding undang-undang AS.[1]

Undang-undang supranasional[sunting | sunting sumber]

Undang-undang mengikut negara[sunting | sunting sumber]

Wilayah tanggungan, autonomi dan wilayah[sunting | sunting sumber]

 

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kristoffel Grechenig & Martin Gelter, The Transatlantic Divergence in Legal Thought: American Law and Economics vs. German Doctrinalism, Hastings International and Comparative Law Review 2008, vol. 31, p. 295-360; Martin Gelter & Kristoffel Grechenig, History of Law and Economics, akan datang dalam Encyclopedia on Law & Economics.