Universiti Islam Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Universiti Islam Malaysia

MotoElevating Global Wisdom
JenisSwasta
Ditubuhkan pada24 February 1955
Lokasi,
Laman sesawangwww.uim.edu.my

Universiti Islam Malaysia ialah universiti pasca siswazah yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Universiti ini terletak di Cyberjaya. Kampus Universiti Islam Malaysia (UIM) meliputi kawasan seluas 100 ekar.

Pengenalan[sunting | sunting sumber]

Inisiatif penubuhan Kolej Islam Malaya pada 1955 atau dua tahun sebelum kemerdekaan Malaysia, adalah satu usaha yang berani yang dibuat melalui persetujuan Diraja oleh Majlis Raja-Raja untuk meningkatkan kefahaman Islam di kalangan umat Islam di Tanah Melayu pada masa itu. Masyarakat Islam hanya terdedah kepada pengajaran Islam secara tradisional, menjadikan ia agak terpencil dari pembangunan masyarakat moden dengan pendidikan Islam, yang mana sebahagian besarnya dipisahkan daripada pengajaran sains, kemanusiaan dan teknologi. Penubuhan Kolej Islam Malaya merupakan titik permulaan dalam memecahkan ideologi dan mentaliti lama untuk berkongsi kepada umat Islam di Malaysia tentang keindahan dan rahsia Islam dengan cara yang lebih progresif dan moden.

Objektif utama Kolej Islam Malaya adalah untuk mengharmonikan hubungan antara rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum melalui cara yang universal dan pembelajaran islam secara sistematik untuk meningkatkan pentadbiran negara sejak kemerdekaan pada tahun 1957.

Oleh yang demikian, walaupun kolej ini telah menjalani beberapa evolusi, semangat Kolej Islam Malaya masih kekal. Majlis Raja-Raja menggalakkan agar usaha ini diteruskan dengan memberi mandat agar Kolej Islam Malaya dinaiktaraf menjadi Universiti Islam Malaya. Adalah menjadi harapan dengan indentiti baru ini dapat membantu universiti ini dalam menghadapi cabaran persekitaran dan budaya yang berbeza dari tahun 1955.

Lawatan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong I Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman Ibni Al-Marhum Tuanku Muhammad & Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong I Tuanku Kurshiah Binti Al-Marhum Tunku Besar Burhanuddin. 27 November 1957

KESINAMBUNGAN INISIATIF 1955

Universiti Islam Malaysia (UIM) merupakan satu keperluan masa hadapan bagi institusi pengajian tinggi yang menumpukan kepada ilmu pengetahuan serta kemahiran hidup dalam masyarakat untuk menyambung semula sumbangan yang dilakukan oleh warga Kolej Islam Malaya (KIM) terhadap masyarakat dan industri. UIM menyediakan platform untuk meletakkan pengalaman kerja melalui perspektif akademik secara formal di bawah bimbingan tenaga pengajar yang profesional.

UIM menawarkan ruang untuk meneroka idea-idea yang berkaitan dengan penyelidikan baharu dari pelbagai bidang melalui pengajaran interaktif dan berorientasikan penyelidikan, latihan kemahiran, seminar dan pelbagai wacana intelek di dalam program Sarjana dan Doktor Falsafah.

Universiti Islam Malaysia memfokuskan kepada keperluan pembelajaran yang lebih holistik untuk:

• Meningkatkan perspektif universiti secara global.

• pendekatan intelektual secara teliti.

• memenuhi keperluan dan permintaan ulama.

• komprehensif, fleksibel dan serba boleh

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kolej Islam Malaya (Muslim College Malaya) telah ditubuhkan pada 24 Februari 1955 dengan perhimpunan 55 pelajar dari seluruh Persekutuan Tanah Melayu termasuk Singapura , Brunei Darussalam , Sabah dan Sarawak yang telah dilakukan berjaya dalam Peperiksaan Masuk itu. Tidak lama kemudian, beberapa kursus utama yang akan diperkenalkan di Kolej telah disediakan dan diluluskan oleh Majlis KIM . pegawai itu Majlis Perasmian Kolej , yang hampir satu peristiwa negara, telah diadakan pada 8 April 1955. Pada hari yang lepas, Jawatankuasa Kerja telah digantikan oleh Majlis pertama College di bawah Perlembagaan dan YBhg itu. Dato ' Alsagoff dipilih sebagai Pengerusi pertama.


Pembiayaan untuk penubuhan KIM adalah melalui sumbangan wakaf atau khazanah dari masyarakat Islam di Persekutuan Tanah Melayu , Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei Darussalam, dan juga sumbangan daripada pelbagai bukan Orang muslim . Kolej akhirnya mempunyai bangunan sendiri apabila DYMM lewat Sultan Sir Hishamuddin Alam Shah Al -Haj bermurah hati menderma salah satu istana beliau termasuk tanah sekitarnya sebagai alasan kolej. KIM itu mula beroperasi pada bekas Istana Jemaah di bandar diraja Klang , Selangor.

KIM muncul sebagai institusi pengajian tinggi bagi agama Islam dan diiktiraf oleh beberapa pusat berprestij pembelajaran dan pendidikan Islam. ini termasuk Universiti Al Azhar di Kaherah , Mesir , dan juga beberapa universiti lain di United Kingdom. Malah, KIM sudah sebuah institusi pengajian tinggi sebelum kepada penubuhan Universiti berprestij Malaya pada tahun 1962.

Rujukan[sunting | sunting sumber]