Al Jazira, Mesopotamia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kawasan Al-Jazira, Mesopotamia, di Timur Tengah .

Mesopotamia Atas adalah nama yang digunakan untuk tanah tinggi dan dataran pemendapan terbesar barat laut Iraq, timur laut Syria dan tenggara Turki, di utara Timur Tengah.[1] Sejak penaklukan awal Islam abad pertengahan ke-7, rantau ini telah dikenali dengan nama Arab tradisional al-Jazira (Arab: الجزيرة "sebuah pulau", juga diterjemahkan Djazirah, Djezirah, Jazirah) dan variasi Suryani (Aramaik) Gāartart atau Gozarto ( ܓܙܪܬܐ ). Sungai Efrat dan Tigris mengubah Mesopotamia hampir menjadi satu pulau, kerana sungai-sungai ini bersambung bersama di Shatt al-Arab di Pentadbiran Basrah, Iraq, dan sumber mereka di Turki timur berada dalam jarak dekat.

Wilayah ini menjangkau ke selatan dari pergunungan Anatolia, timur dari bukit-bukit di tebing kiri sungai Efrat, barat dari pergunungan di tebing kanan sungai Tigris dan termasuk dataran Sinjar. Ia memanjang ke Tigris ke Samarra dan menuruni Efrat ke Laut. Khabur terhampar lebih dari 400 km (250 bt) seberang dataran, dari Turki di utara, memanjang ke Efrat.

Pemukiman utama adalah Mosul, Deir ez-Zor, Raqqa, al-Hasakah, Diyarbakır dan Qamishli. Bahagian barat, Syria, pada dasarnya bersempadan dengan Gabenor al-Hasakah Syria dan digambarkan sebagai "breadbasket Syria". Bahagian timur, Iraq, termasuk dan meluas sedikit di luar Pentadbiran Nineveh Iraq. Di utara ia termasuk wilayah Turki Şanlıurfa, Mardin, dan beberapa wilayah Diyarbakır. Kawasan ini kini mempunyai kawasan besar yang dikuasai oleh Rojava.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Pemandangan tipikal tanah ladang di kawasan utara Al-Hasakah
Sungai Efrat dan Tigris mengubah Mesopotamia hampir menjadi satu pulau (dengan itu nama Arab al Jazira, yang bermaksud pulau), kerana mereka bergabung bersama di Shatt al-Arab di Wilayah Basra, Iraq, dan sumbernya di Turki timur dalam jarak dekat.

Nama al-Jazira telah digunakan sejak abad ke-7 AD oleh sumber-sumber Islam untuk merujuk kepada bahagian utara Mesopotamia, yang bersama-sama dengan Sawād, yang dibentuk oleh al-'arāq (Iraq). Nama itu bermaksud "pulau", dan pada masa yang sama merujuk kepada tanah di antara dua sungai, yang dalam bahasa Aramaik adalah Bit Nahren. Dari segi sejarah, nama itu boleh dibataskan ke dataran Sinjar yang turun dari Pergunungan Sinjar, atau diperluas untuk merangkul seluruh dataran tinggi timur dari kawasan pantai. Dalam zaman sebelum Kerajaan Bani Abbasiyah, sempadan-sempadan barat dan timur sepertinya telah berubah-ubah, kadang kala termasuk utara Syria di barat dan Adiabene di timur.

Al-Jazira ditakrifkan sebagai dataran mendapan atau aluvial, agak berbeza dari Gurun Syria dan Mesopotamia pusat yang lebih rendah; Walau bagaimanapun, kawasan ini termasuk bukit yang terkakis dan aliran masuk. Wilayah ini mempunyai beberapa bahagian. Di barat laut adalah salah satu tasik kering terbesar di dunia, Sabkhat al-Jabbul . Selanjutnya ke selatan, dari Mosul ke Basra berhampiran adalah padang pasir berpasir yang tidak seperti Quarter Empty. Pada akhir abad ke-20 dan awal abad ke-21 rantau ini telah dibelenggu oleh kemarau.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Prasejarah[sunting | sunting sumber]

Al-Jazirah sangat penting secara arkeologi. Kawasan ini adalah kawasan yang menunjukkan penemuan tanda-tanda awal pertanian dan pembiakan haiwan. Kawasan ini menjadi titik permulaan yang membawa kepada tamadun dan dunia moden. Al-Jazirah termasuk gunung Karaca Dağ di selatan Turki,lokasi gandum moden tumbuh meliar. Di beberapa tapak (mis Hallan Çemi, Abu Hureyra, Mureybet ) kita dapat melihat pekerjaan yang berterusan daripada gaya hidup pemburu-pemburu (berdasarkan pemburuan, pengumpulan dan pengisaran bijirin liar) kepada ekonomi yang berasaskan gandum, barli dan kekacang dari sekitar 9000 SM. Domestikasi kambing dan biri-biri diteruskan dalam beberapa generasi, tetapi tidak meluas lebih daripada satu milenium (lihat PPNB ). Penenunan dan pembuatan tembikar dijalankan kira-kira dua ribu tahun kemudian.

Idea pertanian di Al-Jazirah bersama-sama dengan biji-biji yang telah didomestikasikan pertamanya tersebar ke seluruh Levant dan kemudian ke Utara-Afrika, Eropah dan ke timur melalui Mesopotamia hingga ke negara yang kini dipanggil Pakistan (lihat Mehrgarh).

Bangunan monumen batu di Göbekli Tepe, c. 9000 SM

Sebelum ini ahli arkeologi mengandaikan bahawa pertanian adalah prasyarat kepada gaya hidup setempat, tetapi penggalian di Israel dan Lebanon mengejutkan sains dengan menunjukkan bahawa gaya hidup setempat sebenarnya datang sebelum pertanian (lihat budaya Natufian). Kejutan lebih lanjut diikuti pada 1990-an dengan penemuan hebat iaitu struktur megalitik di Göbekli Tepe di tenggara Turki. Bangunan-bangunan ritual yang terawal ini dibina sebelum 9000 SM-lebih lima ribu tahun lebih tua daripada Stonehenge -dan struktur megalitik yang paling lama tertua di mana-mana. Setakat yang kita ketahui hari ini tiada masyarakat perladangan yang ditubuhkan pada masa itu. Pertanian seolah-olah masih sebuah eksperimental dan hanya suplemen kecil untuk terus memburu dan berkumpul. Begitu juga sama ada (separuh) pemburu sedentari dan cukup banyak untuk menganjurkan dan melaksanakan projek-projek bangunan komunal yang besar itu, atau masyarakat pertanian yang mapan yang jauh lebih jauh daripada yang diketahui sekarang. Lagipun, Göbekli Tepe terletak hanya 32   km dari Karaca Dağ.

Persoalan yang dibangkitkan oleh Göbekli Tepe telah membawa kepada perbincangan yang sengit dan kreatif di kalangan ahli arkeologi di Timur Tengah.[2][3] Penggalian di Göbekli Tepe berterusan, hanya kira-kira 5 peratus telah dibongkar setakat ini. Secara teori, orang Sumeria dikatakan berevolusi daripada budaya Samarra di utara Mesopotamia.[4][5]

Sejarah awal[sunting | sunting sumber]

Zaman Uruk (sekitar 4000 hingga 3100 SM).

Zaman Uruk (kira-kira 4000 hingga 3100 SM) wujud dari Kalkolitik protohistorik ke Zaman Gangsa Awal di Mesopotamia, termasuk bahagian rantau bahagian atas.

Mesopotamia Atas juga merupakan pusat Asyur purba, yang diasaskan sekitar abad ke-25 SM. Sejak abad ke-24 SM, ia adalah sebahagian daripada Empayar Akkadian, yang dipisahkan menjadi tiga zaman: Empayar Assyria Lama (kira-kira 2050-1750 SM), Empayar Assyria Tengah (1365-1020 SM), dan Empayar Neo Assyria (911-605 BC).

Rantau ini jatuh ke tangan selatan Assyria, orang Babel pada 605 SM, dan dari 539 SM ia menjadi sebahagian daripada Empayar Achaemenid ; Assyria Achaemenid dikenali sebagai Athura. Dari 323 SM, ia diperintah oleh Empayar Yunani Seleucid, orang Yunani merosakkan nama kepada Syria, sebagaimana nama untuk Aram.

Ia kemudian jatuh ke tangan Parthia dan Roma lalu dinamakan Asyur oleh kedua-duanya. Kawasan ini masih dikenali sebagai Asriristan di bawah Empayar Sasanian sehingga penaklukan orang Persia, kemudian ditukar nama kepada al-Jazira.

Sejak zaman pra-Arab dan pra-Islam, al-Jazira telah menjadi rantau ekonomi yang makmur dengan pelbagai produk pertanian (buah dan bijirin), serta pembuatan (pemprosesan makanan dan tenunan kain) yang produktif. Kedudukan wilayah di sempadan wilayah Sasanian dan Byzantine menjadikannya sebagai pusat komersial yang penting, dan kelebihan itu terus dinikmati oleh rantau itu, walaupun selepas penaklukan orang Persia dan Byzantine di Levant.

Al-Jazira termasuk wilayah Rom/Byzantine Osroene dan Mesopotamia, serta wilayah Parthia/Persia Asroristān, Arbayestan, Nisibis, dan Mosul .

Empayar Islam[sunting | sunting sumber]

Rantau Al-Jazira dan subbahagiannya ( Diyar Bakr, Diyar Mudar, dan Diyar Rabi'a ), semasa khalifah Umaiyah dan Abbasiyah .

Penaklukan rantau ini berlaku di bawah khalifah awal yang meninggalkan pentadbiran am rantau ini secara utuh, kecuali pengecualian cukai jizya terhadap penduduk. Pada masa Mu'awiyah, gabenor Syria dan kemudian Khalifah Umayyah), pentadbiran al-Jazira dimasukkan dalam pentadbiran Syria. Semasa Khalifah Umayyah awal, pentadbiran al-Jazira sering dikongsi dengan Arminiya, sebuah wilayah yang merangkumi kebanyakan Transcaucasia) dan Azerbaijan Iran.

Kesejahteraan rantau ini dan keluaran pertanian dan perkilangannya yang tinggi menjadikan ia satu pertandingan antara para pemimpin tentera Arab yang awal menakluk. Pelbagai penakluk cuba, dengan sia-sia, untuk mencantumkan pelbagai bandar bekas wilayah Sassanian, serta wilayah Byzantine Mesopotamia yang baru ditawan, menjadi unit yang koheren di bawah pemerintahan mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, kawalan rantau ini adalah penting kepada mana-mana kuasa yang berpusat di Baghdad. Akibatnya, penubuhan Khalifah Abbasiyah membawa al-Jazira di bawah pemerintahan langsung di Baghdad. Pada masa ini, al-Jazira merupakan salah satu wilayah penghasil cukai tertinggi dari Empayar Abbasiyah.

Semasa sejarah awal Islam, al-Jazira menjadi pusat pergerakan Khawarij dan sentiasa diwarisi oleh pelbagai khalifah. Pada tahun 920-an, Dinasti Hamdanid setempat menubuhkan sebuah negara autonomi dengan dua cabang di al-Jazira (di bawah Nasir al-Dawla) dan Syria Utara (di bawah Sayf al-Dawla). Kehancuran kuasa Hamdanid meletakkan wilayah itu di bawah kekuasaan nominal Khalifah Baghdad, sementara kendali sebenar berada di tangan saudara Buyid yang telah menaklukkan Baghdad itu sendiri. Pada pergantian abad ke-11, kawasan itu telah dikuasai oleh beberapa dinasti tempatan, Numayrids, Mirdasids, dan Uqaylids, yang berterusan sehingga penaklukan oleh Empayar Seljuq .

Dengan kedatangan Perang Salib Pertama, bahagian barat jatuh ke tangan Tentera Salib sebagai Daerah Edessa, manakala yang lain dikuasai oleh pengganti penguasa Turki separuh bebas sehingga diambil alih oleh Zengid, dan akhirnya Ayubiyyah. Selepas itu bahagian utara dan timur diperintah oleh Artuqid, manakala bahagian barat berada di bawah Kesultanan Mamluk Mesir hingga Perang Utsmani-Mamluk (1516-17), apabila ia dirampas oleh Empayar Uthmaniyyah.

Sejarah moden[sunting | sunting sumber]

Rantau ini adalah tanah air tradisional pribumi Assyria, keturunan Kristian yang berbahasa Aram dari Mesopotamia purba. Beribu-ribu pelarian Assyria memasuki Al-Jazira Syria, dari Turki berikutan Pembunuhan beramai-ramai Asosiasi sewaktu Perang Dunia I. Selain itu, pada tahun 1933, 24,000 umat Kristian Asysria telah melarikan diri ke kawasan itu, berikutan pembuhan berama-ramai Simele di rantau Mosul di utara Iraq.[6]

Walau bagaimanapun, keganasan terhadap Kristian mengubah demografi kawasan ini. Sesetengah suku Kurdi dan Persia bekerjasama dengan pihak berkuasa Uthmaniyah dalam pembunuhan beramai-ramai Armenia dan Assyria di Mesopotamia Atas.[7]

Orang Kristian Assyria mulai berpindah dari Syria selepas pembunuhan Amuda pada 9 Ogos 1937. Pembunuhan beramai-ramai ini, yang dilakukan oleh Kurd Saeed Agha telah mengosongkan bandar penduduk Assyria. Pada tahun 1941, komuniti Assyria al-Malikiyah telah mengalami serangan ganas. Walaupun serangan itu gagal, orang Assyria berada dalam keadaan kengerian dan dibiarkan secara besar-besaran, dan imigrasi Kurds dari Turki ke kawasan tersebut telah menukar al-Malikiya, al-Darbasiyah dan Amuda menjadi sepenuhnya sebuah bandar Kurdish. Bandar Kristian yang penting di Nusaybin mempunyai nasib yang sama selepas populasi Kristiannya ditinggalkan apabila ia dilampirkan ke Turki. Penduduk Kristian di kota itu menyeberangi sempadan ke Syria dan menetap di Qamishli, yang dipisahkan oleh kereta api (sempadan baru) dari Nusaybin. Nusaybin menjadi Kurdish dan Qamishli menjadi bandar Assyria. Tetapi, tidak lama kemudian ia berubah, dengan imigrasi Kurds bermula pada tahun 1926 berikutan kegagalan pemberontakan Saeed Ali Naqshbandi terhadap pihak berkuasa Turki.[8]

Keadaan semasa[sunting | sunting sumber]

Djezirah adalah salah satu daripada empat keuskupan Gereja Ortodoks Syria. Yang lain berada di Aleppo, Homs - Hama dan Damsyik.[6]

Kawasan ini telah mengalami kadar emigrasi yang tinggi dalam tempoh 40 tahun yang lalu. Faktor-faktor utama ialah kemarau dan penghijrahan orang - orang Asyur Kristen akibat kemelesetan ekonomi dan konflik dengan orang Kurdi.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Georges Roux – Ancient Iraq
  2. ^ See discussion at "So Fair a House: Göbekli Tepe and the Identification of Temples in the Pre-Pottery Neolithic of the Near East". JSTOR 10.1086/661207. Missing or empty |url= (bantuan)
  3. ^ "Göbekli Tepe: Series Introduction". Genealogy of Religion. 12 October 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-18. Dicapai pada 2013-03-24.
  4. ^ Kleniewski, Nancy; Thomas, Alexander R (2010-03-26). Cities, Change, and Conflict: A Political Economy of Urban Life. ISBN 978-0495812227.
  5. ^ Maisels, Charles Keith (1993). The Near East: Archaeology in the "Cradle of Civilization". ISBN 978-0415047425.
  6. ^ a b Mouawad, Ray J. (2001) "Syria and Iraq – Repression: Disappearing Christians of the Middle East" Error in Webarchive template: Empty url. Middle East Quarterly 8(1):
  7. ^ Hovannisian, Richard G. (2011). The Armenian Genocide: Cultural and Ethical Legacies. Transaction Publishers. m/s. 271. ISBN 978-1-4128-3592-3.
  8. ^ Abu Fakhr, Saqr, 2013. As-Safir. Beirut. [assafir.com/Article/331189#.UrbZIuK_guh التراجع المسيحي في الشرق: مشهد تاريخي] (Arabic version). As-Safir on the History of the Persecution of Middle Eastern Christians – Christian Decline in the Middle East: A Historical View Diarkibkan 2014-11-13 di Wayback Machine (English version).

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Moore, Andrew MT ; Hillman, Gordon C .; Legge, Anthony J. (2000). Kampung di Euphrates: Dari Pengembaraan ke Perladangan di Abu Hureyra. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-510806-X ISBN   0-19-510806-X .
  • Peter MMG Akkermans; Glenn M. Schwartz (2003). Arkeologi Syria: dari pemburu-pemburu kompleks ke masyarakat perkotaan awal (sekitar 16,000-300 SM). Cambridge University Press. pp.   72-. ISBN 978-0-521-79666-8 ISBN   978-0-521-79666-8 . Diperolehi 27 Jun 2011.
  • Istakhri, Ibrahim. Al-Masālik wa-al-mamālik, Dār al-Qalam, Kaherah, 1961
  • Brauer, Ralph W., Batas dan Hadir di Geografi Medieval Muslim, Philadelphia, 1995
  • Ibn Khurradaddhbih. Almasalik wal Mamalik, EJ Brill, Leiden, 1967
  • Le Strange, Guy (1905). Tanah Khilafah Timur: Mesopotamia, Persia, dan Asia Tengah, dari Penaklukan Moskwa hingga Masa Timur . New York: Barnes & Noble, Inc. OCLC   1044046 .
  • Mohammadi Malayeri, Mohammad. Tārikh o Farhang-i Irān dar Asr-e Enteghaal, Tus, Tehran, 1996
  • Morony, Michael G. Iraq selepas Penaklukan Muslim, Princeton, 1984