Alhambra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rencana ini adalah mengenai Alhambra di Granada, Sepanyol. Untuk makna-makna lain, lihat: Alhambra (nyahkekaburan).
Alhambra, Generalife dan Albayzín, Granada
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Patio de los Arrayanes.
Maklumat am
Nama asliLa Alhambra
Sebahagian dari
Zona Arqueológica de Granada, Alhambra, Generalife and Albayzín, Granada Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1984 (sesi ke-8)
Lanjutan1994
Laman sesawang
http://www.alhambra-patronato.es, https://www.alhambra-patronato.es/en Sunting ini di Wikidata
Maklumat lokasi
LokasiGranada, Sepanyol Sunting ini di Wikidata
Koordinat37°10′35″N 3°35′18″W / 37.17634°N 3.58821°W / 37.17634; -3.58821
Alhambra is located in Bumi
Alhambra
Alhambra (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Alhambra (Bahasa Arab: الحمراء = Al Ħamrā'; yang bermaksud "Istana Merah") adalah sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam kerajaan Moor Granada, di selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus apabila kotanya dibina), menduduki atas bukit teres di tenggara sempadan di bandaraya Granada. Ini adalah tempat tinggal raja-raja Muslim Granada dan mahkamah mereka, tetapi sekarang sebuah muzium yang mempamerkan kecantikan gaya seni bina Islam.

Kordinat: 37°10′37″N, 3°35′42″W

Bentuk Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Plan of the Palacio Arabe 1889

Teres atau menara ini, yang berukuran kira-kiranya 740 meter (2430 kaki) panjangnya dengan 205 meter (674 kaki) pada lebar terbesarnya, luasnya dari W.N.W ke E.S.E., dan merangkumi seluas 142,000 meter persegi. Ia dipagari dengan tembok-tembok pertahanan yang digunakan sebagai kubu , yang diapit oleh 13 menara. Sungai Darro, yang mengalir dari gaung dan lembah dalaman dari utara, membahagikan menara dari daerah Albaicin Granada; lembah Assabica, yang mempunyai Taman Alhambra Di bahagian barat, selatan dan sebaliknya, lembah ini hampir-hampir selari rabung bumbungnya dengan Monte Mauror. Ini mengasingkannya dari daerah Antequeruela.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Suatu rinci arabesk.

Nama Alhambra, menandakan dalam Bahasa Arab yang merah (Al Hamra الحمراء), ialah kemungkinannya berasal dari warna kering-matahari tapia, atau batu-bata dibuat daripada batu kelikir dan tanah liat halus, yang mana dindang luar dibina. Sesetengah wibawa, however, hold that it commemorates the obor api merah yang mana lampu the work of construction was dibawa pada nightly for many years; yang lain bersekutukannya dengan nama pengasas, Muhammed Ibn Al Ahmar; dan yang lain mengaku asalya dari Bahasa Arab Dar al Amra, Rumah Tuannya. Istananya dibina chiefly diantara 1248 dan 1354, dibawah pemerintahan Al Ahmar dan penggantinya; tetapi juga nama-nama seniman utama yang diberikan kerja sama ada tidak diketahui atau diragu-ragukan.

Kecantikan arabesk dibahagian dalam dianggap sebagai karya, digalangan raja-raja lain, kepada Yusef I, Mohamed V, Ismail I, dll. Selepas bandaraya itu jatuh kepada taklukan Kristen 1492, penakluknya bermula untuk mengubahkan Alhambra. Kerja terbukanya telah digenangi cat kapur, lukisan dan air emas dipadamkan, perabotnya dikotorkan, dikoyakkan atau dialihkan. Charles V (15161556) membina-balik portions in the Renaissance style of the period, dan memusnahkan sebahagian besar istana musim sejuk untuk memberikan ruang ke struktur gaya Renaissance yang tidak pernah diselesaikan. Philip V (17001746) meng-Italikan biliknya, dan menyelesaikan istananya ditengah-tengah yang dahulunya bangunan Moor. Dia mendirikan sesekat yang menghadangkan semua pangsapuri. Pada abad-abad berikutnya bawah wibawa-wibawa Sepanyol, kesenian Moor bersambung dengan lebih kerosakannya; dan pada tahun 1812 sesetengah menara-menara telah dihancurkan oleh orang Perancis dibawah Count Sebastiani, sementara keseluruh bangunan-bangunan narrowly escaped nasib yang sama. Napoleon telah mencuba untuk menghancurkan kompleks dengan seluruhnya. Sebelum sahaja rancangannya dijalankan, seorang askar yang dengan rahsianya mahukan rancangan Napoleon — komandernya — untuk digagalkan, menanggalkan fius bahan letupan dan dengan itu menyelamatkan Alhambra untuk generasi akan datang.

Pada tabun 1821 sebuah gempa bumi telah memberikan kerosakan yang lebih teruk. Kerja pembaikian telah mengambil tempat pada tahun 1828 oleh arkitek Jose Contreras telah dibiayai pada tahun 1830 oleh Ferdinand VII; dan selepas kematian Contreras pada tahun 1847, pekerjaan pembaikian ini disambungkan dengan kemajuan yang agak bagus oleh anak lelakinya Rafael (d. 1890), dan cucu lelakinya Mariano.

Kedudukan[sunting | sunting sumber]

Pemandangan Alhambra dari Mirador St Nicolas di Albaycin Granada.
Jalan ke Alhambra
Menara Keadilan (Torre de la Justicia) ialah pintu pagar masuk asalnya ke Alhambra, yang dibina oleh Yusuf I pada tahun 1348.

Situasi Alhambra adalah kecantikan semulajadi yang jarang dilihat; plateau tersebut mengadap pandangan luas bandar dan dataran Granada, kearah barat dan utara, dan ketinggian Sierra Nevada, kearah timur dan selatan. Penyair Moor menggambarkannya sebagai "mutiara pada zamrud," kiasan kepada warna terang bangunannya, dan kemewahan hutan sekelilingnya.

Sebuah Lancongan Alhambra[sunting | sunting sumber]

Alhambra, Adolf Seel, 1886.

Sebahagian Moorish Alhambra menrupai banyak kubu Zaman Pertengahan Kristen dengan auran tiga-lipat sebagai sebuah istana kota, istana dan kawasan perumahan untuk rakyat. Alcazabaatau kota, dibina di tanjung terpencil and terjal yang terminates penara di barat laut. Hanya dinding luar, menara dan baluarti agam yang tinggal. Di menara pengawal, Torre de la Vela, 25 m (tingginya 85 kaki), bendera Ferdinand dan Isabella telah diangkatkan, untuk memperingati penaklukan Sepanyol Granada, pada 2 Januari, 1492. Sebuah turret mengandungi loceng besar ditambah pada abada ke-18, dan diperbaiki selepas kerosakkannya oleh petir pada tahun 1881. Disebalik Alcazaba ialah istana raja-raja Moorish, atau Alhambra dengan betulnya kononnya; dan sebalik ini, sekali lagi, ialah Alhambra Alta (Alhambra Atas), asalnya tenanted oleh para pegawai dan orang istana.

Salón de los Embajadores (Dewan Kedutaan) adalah yang terbesar di Alhambra, dan occupies semua Torre de Comares. Ia adalah sebuah bilik segi empat, the sides being 12 m (37 kaki) in length, sementara pusat kubah ialah 23 m (75 kaki) tinggi.

Laman-dalam Singa
Sementara air pancut dan aliran air ialah feature umum dikeliling Alhambra, mereka particularly prevalent di Palacio de Generalife.

Dalam pembinaan Alhambra, orang Moor tidak menpunyai penggambaran manusia langsung kecuali tangan manusia. Sudah tentu, ada banyak penggambaran manusia di bangunan Zaman Pembaharuan.

Beraneka[sunting | sunting sumber]

Alhambra, Generalife dan Albayzin Granada didaftarkan sebagai Tempat Pusaka Dunia oleh UNESCO. Ia juga tempat buku novel klasik Washington Irving's Tales of the Alhambra. Irving tinggal di istana ini ketika menulis bukunya, dan was instrumental in reintroducing the site to Western audiences.

Tambahannya lagi, ini subjek muzik lagu Ghymes dengan nama yang sama.

Separuh dari novel Salman Rushdie, The Moor's Last Sigh, ditempatkan di Alhambra

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Alhambra

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Public Domain Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)
  • Steves, Rick (2004). Spain and Portugal 2004, pp. 204-205. Avalon Travel Publishing. ISBN 1-56691-529-5

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Jacobs, Michael; Fernández, Francisco (2009), Alhambra, Frances Lincoln, ISBN 978-0-7112-2518-3
  • Fernández Puertas, Antonio (1997), The Alhambra. Vol 1: From the Ninth Century to Yusuf I (1354), Saqi Books, ISBN 0-86356-466-6
  • Fernández Puertas, Antonio (1998), The Alhambra. Vol 2: (1354–1391), Saqi Books, ISBN 0-86356-467-4
  • Fernández Puertas, Antonio (1999), The Alhambra. Vol 3: From 1391 to the Present Day, Saqi Books, ISBN 978-0-86356-589-2
  • Grabar, Oleg. The Alhambra. Massachusetts: Harvard University Press, 1978.
  • Jacobs, Michael and Francisco Fernandez. Alhambra. New York: Rizzoli International Publications, 2000.
  • Lowney, Chris. A Vanished World: Medieval Spain’s Golden Age of Enlightenment. New York: Simon and Schuster, Inc., 2005.
  • Menocal, Maria, Rosa. The Ornament of the World. Boston: Little, Brown and Company, 2002.
  • Read, Jan. The Moors in Spain and Portugal. London: Faber and Faber, 1974.
  • D. Fairchild Ruggles, “Alhambra,” in Encyclopaedia of Islam, third edition. Leiden: E. J. Brill, 2008.
  • D. Fairchild Ruggles, Gardens, Landscape, and Vision in the Palaces of Islamic Spain, Philadelphia: Pennsylvania State University Press, 2000.
  • D. Fairchild Ruggles, “The Gardens of the Alhambra and the Concept of the Garden in Islamic Spain,” in Al-Andalus: The Arts of Islamic Spain, ed. Jerrilynn Dodds. New York: Metropolitan Museum, 1992, pp. 162–71.
  • D. Fairchild Ruggles, Islamic Gardens and Landscapes, University of Pennsylvania Press, 2008.
  • Steves, Rick (2004). Spain and Portugal 2004, pp. 204–205. Avalon Travel Publishing. ISBN 1-56691-529-5.
  • lexicorient.com
  • Stewart, Desmond. The Alhambra. Newsweek Publishing, 1974. ISBN 0-88225-088-4.
  • The World Heritage. Istanbul and Cordoba, Vol. #15. Film Ideas, 2008. ISBN 1-57557-715-1.