Aliran gen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam genetik populasi, aliran gen (juga dikenali sebagai migrasi gen) merupakan pemindahan alel gen dari satu populasi kepada populasi lain.

Penghijrahan ke dalam atau ke luar populasi dapat menyebabkan perubahan dalam frekuensi alel (bahagian anggota yang membawa varian gen tertentu). Imigrasi juga boleh menyebabkan penambahan varian genetik ke kumpulan gen yang ada dari spesies atau populasi tertentu.

Terdapat sebilangan faktor yang mempengaruhi aliran gen antara pelbagai populasi. Salah satu faktor yang paling ketara ialah mobiliti. Semakin besar pergerakan individu, semakin besar potensi migrasi individu tersebut. Haiwan cenderung lebih mudah bergerak daripada tanaman, walaupun serbuk sari dan biji dapat diangkut oleh binatang atau angin ke jarak yang jauh.

Aliran gen yang berterusan dan berterusan antara dua populasi juga dapat menyebabkan gabungan dua kumpulan gen, mengurangkan variasi genetik antara kedua-dua kumpulan. Atas sebab inilah aliran gen melambatkan / mengurangkan spesiasi dengan menggabungkan semula kumpulan gen antara kumpulan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Su, H et al. (2003) "The Great Wall of China: a physical barrier to gene flow?." Heredity, Volume 9 Pages 212-219

Pautan luar[sunting | sunting sumber]