Curtiss Model E

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Model E
Pesawat A-1, menjadi pesawat pertama Tentera Laut Amerika Syarikat
Peranan Pesawat utiliti
Pengeluar Curtiss Aeroplane Company
Direka oleh Glenn Curtiss
Penerbangan pertama 25 Februari 911
Kos unit 4,400 USD

Curtiss Model E ialah pesawat awal yang dibangunkan oleh Glenn Curtiss di Amerika Syarikat pada tahun 1911.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Pada asasnya versi yang diperhalusi dan dikembangkan daripada pesawat Model D "tanpa kepala" kemudiannya, varian Model E membuat langkah penting dalam merintis pembangunan kapal terbang laut dan bot terbang di Amerika. Seperti pendahulunya, Model E ialah pesawat sayap berkembar (biplane) rangka terbuka dengan sayap tidak berperingkat dua petak dengan rentang yang sama. Dalam konfigurasi pesawat darat, ia dipasang dengan gerabak roda tiga, dan sebagai pesawat laut dengan pelampung tengah yang besar dan cadik di bawah sayap. Kebanyakan contoh Model E mengikut corak pesawat-pesawat Model D "tanpa kepala", dengan lif dan penstabil mendatar dibawa bersama dalam unit ekor. Aleron besar dipasang di celah antara pesawat, rentangnya terus melepasi sayap. Seperti sebelumnya, ia dikawal oleh kuk bahu yang menampung pergerakan "bersandar" ke sisi oleh juruterbang untuk mengendalikannya. Model E direka bentuk dan dibina sebagai pesawat dua tempat duduk, walaupun pada praktiknya beberapa versi berkuasa rendah telah ditukar kepada satu tempat duduk.

Pelampung hitam di hujung sayap A-1 condong ke belakang menyerong ke arah air untuk mengurangkan geseran pada air dan berfungsi untuk mengimbangi pesawat di atas air. Di bahagian bawah setiap pelampung terdapat satah hidro kecil kayu berukuran 3 inci lebar dengan ¼ inci tebal untuk membantu dalam keseimbangan dan mengurangkan geseran. Lif hadapan di A-1 berada di kaki juruterbang.

Triad boleh meluncur air pada kelajuan 50 batu sejam dan mempunyai daya tahan 150 batu. Glenn Curtiss menunjukkan keupayaan untuk meluncur di sepanjang permukaan dalam laut dua kaki. KaptenWashington Irving Chambers menyatakan keyakinan untuk mendarat di "laut sederhana", tetapi menyatakan beliau tidak akan cuba mendarat di dalamnya dan seterusnya menambah bahawa mereka boleh menyesuaikan pergerakan Triad dengan laut.

Peningkatan berat dan seretan gear "amfibia" menyebabkan Triad 5 knot kelajuan udara, jadi enjin v8 75 kuasa kuda yang lebih berkuasa diperlukan untuk mengekalkan kelajuan konfigurasi pesawat darat. [1]

Sejarah operasi[sunting | sunting sumber]

Model E mencapai kemasyhuran melalui pesawat contoh yang dibeli oleh Tentera Laut Amerika Syarikat. Pesawat terapung Model E-8-75 bernilai $4,400 menjadi pesawat pertama Tentera Laut apabila ditempah pada 8 Mei 1911 dan dikenali sebagai A-1, serta nama samaran "Triad" hydroaeroplane kerana ia boleh beroperasi dari darat dan laut serta di udara. Theodore Ellyson menjadi juruterbang pertama Tentera Laut apabila dia berlepas dari Tasik Keuka berhampiran Hammondsport, New York pada 30 Jun. Secara keseluruhannya, Tentera Laut bercadang membeli kira-kira 14 Model E dan menamakan pesawat contoh terawal mereka dengan nama dari A-1 hingga A-4, kemudian menamakan semula bersama-sama dengan pembelian baharu dalam blok siri AH-1 hingga AH-18. Pesawat ini mencapai beberapa yang rekod pertama bersama Tentera Laut, termasuk penerbangan merentas desa pertama dalam pesawat laut, rekod ketinggian pesawat laut dunia sebanyak 900 kaki (274 m) rekod ketinggian pesawat laut negara yang lebih lama kemudian iaitu 6,200 kaki (1,890 m), dan, secara ketara untuk operasi tentera laut kemudian, pelancaran lastik pertama pesawat laut.

Pesawat yang pada asalnya ditetapkan A-2 mempunyai perkhidmatan yang sangat menarik. Ia dibeli oleh Tentera Laut dalam konfigurasi pesawat darat pada 13 Julai 1911, menjelang Ogos ia telah dipasang dengan dua pelampung silinder logam berbentuk cerut panjang di bawah bingkai bawah, kira-kira empat kaki dari kedudukan juruterbang. [1] A-2 telah ditukar menjadi pesawat terapung pada bulan Jun berikutnya. Dalam konfigurasi ini ia menetapkan rekod ketahanan penerbangan pesawat laut selama 6 jam 10 minit pada 6 Oktober 1912. Kemudian pada bulan itu, ia telah dibina semula secara meluas di sepanjang garisan badan kapal Curtiss Tadpole, sekali gus menjadi bot terbang pertama Tentera Laut . Kemudian, roda boleh ditarik telah ditambah untuk mencipta pesawat amfibia yang dikenali sebagai OWL (singkatan untuk "Over Water and Land"). Pesawat ini telah dinamakan semula E-1 dan kemudian AX-1 oleh Tentera Laut dan akhirnya dimusnahkan pada 27 November 1915.

Selain daripada perkhidmatan tentera laut, pesawat jenis ini turut digunakan oleh Bahagian Aeronautik, Kor Isyarat AS, yang membeli dua pesawat contoh Model E-4 (nombor Kor Isyarat SC 6 dan 8), dibina satu pertiga sepenuhnya daripada alat ganti (SC 23). ), dan kemudiannya memperoleh salah satu pesawat laut Tentera Laut (AH-8). Rekod keselamatan dan kebolehpercayaan pesawat penolak yang lemah menyebabkan penggunaan semua pesawat contoh dihentikan pada 24 Februari 1914. walau bagaimanapun AH-8 telah diterbangkan sebentar pada tahun 1928 selepas pengubahsuaian.

Model asal E-8-75 disimpan di EAA AirVenture Museum dan diterbangkan seawal tahun 1984. Replika A-1 telah dimulakan pada tahun 1956, dan dibina oleh pekerja Convair, Ryan dan Rohr untuk Muzium Udara & Angkasa San Diego . [2] Ia terbang beberapa kali pada tahun 1984 sebelum bersara untuk pameran statik. Satu lagi replika telah dibina oleh Muzium Glenn H. Curtiss dan diterbangkan pada tahun 2004, ia terkenal kerana penggunaan sistem kawalan penerbangan asal Curtiss.

Varian[sunting | sunting sumber]

  • Model E-4 - versi dengan enjin empat silinder 40 hp (30 kW),
  • Model E-8 - versi dengan enjin vee-8 60 hp (45 kW) ,
  • Model E-8-75 - versi dengan enjin vee-8 75 hp (56 kW) .

Operator[sunting | sunting sumber]

 United States

Spesifikasi (A-1)[sunting | sunting sumber]

Pemandangan Curtiss 1912 Hydroplane 2 dari Aero dan Hydro Vol. 1 p 336

Data dari Aerofiles : Curtiss[3]

Ciri-ciri umum

  • Krew: 1
  • Kapasiti: 1 pax
  • Panjang: 28 ka 8 in (8.74 m)
  • Rentang sayap: 37 ka 0 in (11.28 m)
  • Berat kasar: 1,575 lb (714 kg)
  • Janakuasa: 1 × Curtiss O V-8 water-cooled piston engine, 75 hp (56 kW)
  • Bebaling: 2-bilah pusher propeller

Prestasi

  • Halaju maksimum: 42 mph (68 km/j, 36 kn)
  • Halaju kruis: 40 mph (64 km/j, 35 kn)
  • Jarak: 112 bt (180 km, 97 nmi)


Pembangunan berkaitan


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Taylor, Michael J. H. (1989). Jane's Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions. m/s. 276–78.
  • World Aircraft Information Files. London: Bright Star Publishing. m/s. File 891 Sheet 42–43.
  • airventuremuseum.org
  • aerospacemuseum.org
  • bot terbang curtiss
  1. ^ a b Times-Picayune. Our Aero Amphibian Fleet. John Elfreth Watkins. August 20, 1911. Page 1.
  2. ^ "Curtiss Triad U.S. Navy's first airplane". Air Progress Sport Aircraft. Winter 1969.
  3. ^ Eckland, K.O. "Curtiss # to J". aerofiles.com. Dicapai pada 14 April 2019.