Dewan Mahavira

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Templat:Expand Chinese

Dewan Mahavira

Dewan Mahavira Kuil Nam Tin Chuk () di Hong Kong
Nama Cina
Cina Tradisional: 大雄殿
Cina Ringkas: 大雄殿
Maksud harfiah: Dewan Berharga Hero Besar
Nama Jepun
Kanji: 大雄殿
Nama Korea
Hangul: 대웅전
Hanja: 大雄殿

Dewan Mahavira, biasanya hanya dikenali sebagai Dewan Utama, ialah dewan atau bangunan utama dalam tradisi Cina Kuil Buddha, mengabadikan representasi daripada Gautama Buddha dan pelbagai buddha dan bodhisattva lain.[1][2] Ia ditemui di seluruh Asia Timur.

Nama[sunting | sunting sumber]

Dari kepentingan dan penggunaannya, mereka sering dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai "Utama" atau "Dewan Besar" kuil. Istilah "Dewan Mahavira", juga ditemui sebagai "Dewan Mahāvīra" atau "Dewan Mahāvīra", ialah terjemahan terbalik, menggunakan istilah asal Sanskrit menggantikan bahasa Cina atau Inggeris yang setara. Mereka juga dikenali sebagai Dewan Berharga Perwira Besar, Dewan Kekuatan Hebat, atau Dewan Daxiongbao. Lebih jarang, dewan utama dipanggil "adytum", sempena kawasan yang setara di Greco-kuil Rom.[3] Ia juga kadangkala disalah ertikan sebagai "Istana Besar, Berkuasa, dan Berharga".[4]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Dewan Mahavira ialah dewan utama kuil Buddha. Ia biasanya terletak di utara Dewan Raja Syurgawi dan berfungsi sebagai seni bina teras keseluruhan kuil dan juga tempat untuk para sami berlatih. Patung-patung Sakyamuni, pengasas agama Buddha termaktub di dalam dewan.[5][6][7]

Patung Sakyamuni yang termaktub di Dewan Mahavira mempunyai tiga postur model. Yang pertama ialah duduk dalam postur teratai dengan tangan kiri diletakkan di atas kaki kiri dan tangan kanan jatuh secara semula jadi, mewakili bahawa dia telah mengorbankan semua yang dia miliki untuk orang ramai sebelum dia menjadi Buddha. Semua ini hanya boleh dibuktikan dengan tanah. Postur patung ini dipanggil "postur menjadi Buddha" (Bahasa Cina: 成道相). Yang kedua ialah duduk dalam postur teratai dengan tangan kiri diletakkan di atas kaki kiri dan jari tangan kanan berdering. Ini dipanggil "postur berdakwah" (Cina tradisional: 說法相), menunjukkan postur beliau ketika berkhutbah. Yang ketiga ialah Buddha berdiri dengan tangan kiri jatuh, menandakan harapan bahawa semua orang dapat memenuhi keinginan mereka, dan tangan kanan menghulurkan lengan, menunjukkan semua orang dapat meringankan penderitaan mereka. Postur ini dipanggil "Sandalwood Buddha" (Bahasa Cina: 旃檀佛相). Biasanya dua patung murid diletakkan di sebelah patung Sakyamuni, yang lebih tua dipanggil "Mahakassapa" dan yang pertengahan umur dipanggil "Ānanda".[5][6][7]

Di bahagian belakang patung Sakyamuni, tiga patung Bodhisattva yang menghadap ke utara biasanya diabadikan. Mereka adalah Manjusri Bodhisattva menunggang singa, Samantabhadra Bodhisattva menunggang gajah putih dan Guanyin Bodhisattva menunggang naga. Beberapa kuil juga menetapkan pemandangan pulau di belakang patung Sakyamuni dan hanya mengabadikan patung Guanyin Bodhisattva dengan pasu air bersih dan dahan willow di dalamnya.[5][6][7]

Contoh[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fotopoulou, Sophia (15 September 2002). "The Layout of a Typical Chinese Buddhist Temple". Newsfinder.org. Dicapai pada 28 Februari 2011.
  2. ^ 佛法教学的 [The Art of Buddha Teaching] (dalam bahasa Cina). Dicapai pada 28 Februari 2011.
  3. ^ Thomson, John (1874), Illustrations of China and Its People: A Series of Two Hundred Photographs with Letterpress Descriptive of the Places and People Represented, Vol. I, London: Sampson Low, Marston, Low, & Searle, Honam Temple, Canton.
  4. ^ Wright, G.N. (1843), China, in a Series of Views, Displaying the Scenery, Architecture, and Social Habits, of that Ancient Empire, Vol. III, London: illustrated by Thomas Allom for Fisher, Son, & Co., m/s. 66.
  5. ^ a b c Zi Yan (1 Ogos 2012). Famous Temples in China. Beijing: Time Publishing and Media Co., Ltd. m/s. 31–33. ISBN 978-7-5461-3146-7.
  6. ^ a b c Wei Ran (1 Jun 2012). Buddhist Buildings. Beijing: China Architecture & Building Press. ISBN 9787112142880.
  7. ^ a b c Han Xin (1 April 2006). Well-Known Temples of China. Shanghai: The Eastern Publishing Co. Ltd. ISBN 7506024772.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Kuil Buddha di China