Federasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Federasi (Bahasa Inggeris: Federacy) ialah satu bentuk pemerintahan di mana satu atau beberapa unit subnegeri menikmati lebih banyak kebebasan daripada majoriti unit subnegeri.[1] Sehingga satu tahap, susunan sedemikian boleh dianggap sama dengan federalisme asimetri.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Federasi adalah satu bentuk kerajaan dengan ciri-ciri kedua-dua negeri persekutuan dan negeri satuan.[1] Dalam federasi, sekurang-kurangnya salah satu bahagian konstituen negeri itu adalah autonomi, manakala bahagian konstituen lain sama ada tidak autonomi atau kurang autonominya. Satu contoh pengaturan seperti itu ialah Finland, di mana Åland, yang mempunyai status wilayah autonomi, mempunyai lebih banyak autonomi daripada wilayah yang lain. Bahagian konstituen yang autonomi menikmati tahap kemerdekaan seolah-olah ia adalah sebahagian daripada persekutuan, manakala bahagian konstituen lain sama bebas seperti subunit lain dalam keadaan kesatuan. Autonomi ini dijamin dalam perlembagaan negara. Subunit-subunit autonomi selalunya adalah bekas pegangan kolonial atau rumah kepada kumpulan etnik yang berbeza dari majoriti di seluruh negara tersebut.[1] Subunit autonomi ini sering mempunyai status khas dalam hubungan antarabangsa.


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Stepan, Alfred (1999). "Federalism and Democracy: Beyond the U.S. Model". Journal of Democracy. 10 (4): 19–34. doi:10.1353/jod.1999.0072. External link in |title= (bantuan)

Templat:Autonomous types of first-tier administration