Google Cloud Print

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Google Cloud Print ialah perkhidmatan Google yang membolehkan pengguna mencetak dari mana-mana aplikasi Cloud-Print-aware (web, desktop, mudah alih) pada mana-mana peranti dalam awan rangkaian ke mana-mana pencetak - tanpa Google harus mencipta dan mengekalkan subsistem percetakan untuk semua kombinasi perkakasan peranti dan pencetak klien, dan tanpa pengguna perlu memasang pemacu peranti kepada klien, tetapi dengan dokumen yang dihantar sepenuhnya ke Google. Sejak 23 Julai 2013, ia juga membenarkan percetakan dari mana-mana Windows application, if Google Cloud Printer dipasang pada mesin.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Integrasi dengan produk Google lain[sunting | sunting sumber]

Google Cloud Print terintegrasi dengan versi mudah alih Gmail dan Google Docs, yang membolehkan pengguna mencetak dari peranti mudah alih mereka.[1] Google Cloud Print disenaraikan sebagai pilihan pencetak dalam halaman Pratonton Cetak halaman pelayar Web Google, Google Chrome, dalam Chrome 16 dan yang lebih tinggi. Pencetak tanpa sokongan Cloud Print terbina dalam, sering disebut sebagai "warisan" atau "klasik",[2] disokong melalui "Penyambung Cetakan Awan" yang disepadukan dengan versi Google Chrome 9 dan lebih tinggi.[3]

Privasi[sunting | sunting sumber]

Dokumen yang dicetak melalui Google Cloud Print dihantar ke pelayan Google untuk penghantaran ke pencetak. Google menerangkan, "Google juga menyimpan satu salinan setiap dokumen yang anda hantar untuk dicetak - tetapi hanya selagi tugas percetakan aktif dan tidak lengkap, kami perlu melakukan ini untuk memastikan dokumen anda dicetak., dokumen itu dipadamkan dari pelayan kami... Dokumen yang anda hantar untuk dicetak adalah maklumat peribadi anda dan disimpan secara rahsia. Google tidak mengakses dokumen yang anda cetak untuk tujuan lain selain untuk meningkatkan percetakan."

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Cloud printing on the go". Mobile Blog. Google. January 24, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada January 6, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "How it Works". Support. Google. Dicapai pada 7 August 2011.
  3. ^ "Google Cloud Print, Now Available", Google Operating System (World Wide Web log), Google, December 2010