Google Play Newsstand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Google Play Newsstand
PembangunGoogle
Pelancaran pertama20 November 2013; 10 tahun yang lalu (2013-11-20) (sebagai Google Play Newsstand)
PelantarAndroid, iOS, web
JenisKios berita, suapan pembaca
Tapak webnewsstand.google.com

Google Play Newsstand ialah agregator berita dan perkhidmatan berita digital yang dihentikan oleh Google. Pada 8 Mei 2018, Google mengumumkan di Google I/O bahawa Google Play Newsstand sedang digabungkan dengan Google News.[1][2] Dilancarkan pada November 2013 melalui penggabungan Majalah Google Play dan Google Currents, perkhidmatan ini membolehkan pengguna melanggan majalah (di negara tertentu) dan suapan berita topik, menerima isu-isu baru dan kemas kini secara automatik. Kandungan boleh dibaca di bahagian Newsstand khusus laman web Google Play atau melalui aplikasi mudah alih untuk Android dan iOS. Muat turun dan membaca luar talian disokong pada aplikasi mudah alih.[3][4]

Bagi penerbit, Google menawarkan pelbagai alat untuk penyesuaian dan pengoptimalan kandungan mereka, serta pilihan untuk menyertakan iklan melalui penggunaan DoubleClick for Publishers. Penerbit boleh menyekat akses geografi ke kandungan mereka, dan menggunakan Google Analytics untuk data pembaca agregat. Penerbit juga boleh menawarkan diskaun untuk langganan Google Play jika pengguna sudah menjadi pelanggan pada platform lain, seperti cetak atau digital.

Aplikasi mudah alih digantikan oleh Google News pada 15 Mei 2018. Walau bagaimanapun, bahagiannya tetap di laman web Google Play sehingga lewat 2018, apabila ia dibubarkan sepenuhnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Summerson, Cameron (November 20, 2013). "Google Play Newsstand Is Live, Officially Combines Currents And Play Magazines". Android Police. Dicapai pada January 15, 2017.
  2. ^ O'Brien, Terrence (November 20, 2013). "Google Play Newsstand merges Currents, magazines and newspapers on Android today, iOS in 2014". Engadget. AOL. Dicapai pada January 15, 2017.
  3. ^ Perez, Sarah (September 23, 2014). "Google Currents For iOS Now Called Google Play Newsstand Following Big Redesign". TechCrunch. AOL. Dicapai pada January 15, 2017.
  4. ^ Alvarez, Edgar (September 23, 2014). "Google Currents finally becomes Newsstand on iOS". Engadget. AOL. Dicapai pada January 15, 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]