Hidangan penerbangan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hidangan Kombo Sosej Ayam Denmark Thai AirAsia
Hidangan ala carte Do & Co dihidangkan di atas kapal penerbangan Austrian Airlines
Hidangan dalam penerbangan kelas perniagaan; daging tenderloin lembu panggang dengan sos wain port, kentang panggang rosemary, lobak merah dan zukini

Hidangan penerbangan, makanan penerbangan, atau hidangan dalam pesawat adalah hidangan yang disajikan kepada penumpang di atas kapal pesawat komersial. Hidangan ini disediakan oleh pakar perkhidmatan katering penerbangan.

Hidangan ini berbeza-beza secara meluas dalam kualiti dan kuantiti merentasi syarikat-syarikat penerbangan yang berbeza dan kelas perjalanan disediakan oleh pakar perkhidmatan katering penerbangan. Mereka terdiri daripada makanan ringan atau minuman yang ringkas dalam kelas ekonomi jarak dekat kepada hidangan gourmet tujuh juadah dalam satu penerbangan jarak jauh kelas pertama. Apabila harga tiket telah dikawal selia dalam pasaran domestik Amerika, makanan menjadi beza utama sesebuah syarikat penerbangan.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Makanan penerbangan pertama telah disajikan oleh Handley Page Transport, sebuah syarikat penerbangan yang diasaskan pada tahun 1919, memberi perkhidmatan kepada laluan LondonParis dalam bulan Oktober tahun itu.[2] Penumpang boleh memilih daripada beberapa sandwic dan buah-buahan.[3]

Kandungan[sunting | sunting sumber]

Hidangan kelas perniagaan atas penerbangan Turkish Airlines Istanbul ke Kaherah
Hidangan ekonomi antarabangsa United Airlines.

Jenis makanan yang berbeza-beza bergantung kepada syarikat penerbangan dan kelas perjalanan. Makanan boleh disajikan pada satu dulang atau dalam pelbagai juadah tanpa dulang dan dengan alas meja, sudu logam, dan barangan kaca (umumnya dalam kelas pertama dan perniagaan). Selalunya makanan yang dihidangkan mencerminkan budaya negara di mana syarikat penerbangan itu berpangkalan.

Makan malam penerbangan biasanya termasuk daging (paling biasa ayam atau daging lembu) atau ikan, salad atau sayuran, roti gulungan yang kecil, dan pencuci mulut.

Katerer biasanya menghasilkan makanan alternatif untuk penumpang dengan diet terhad. Ini biasanya perlu ditempah terlebih dahulu, kadang-kadang ketika membeli tiket. Antara contoh yang biasa termasuk:

Makanan Islam (Halal)[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ronalds-Hannon, Elizabeth. "Free peanuts on airplanes started out as a marketing ploy". Quartz. The Atlantic Media Company. Diarkibkan daripada yang asal pada November 3, 2013. Dicapai pada August 6, 2013.
  2. ^ "British Civil Aviation in 1919 - Part 1". Interactive aviation timeline. London NW9 5LL, United Kingdom: Royal Air Force Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-11. Dicapai pada October 11, 2013. 11 October: The first airline meals are served by Handley Page Transport, when passengers are offered a pre-packed lunch-box, costing 3 shillings, on their London to Paris service. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: location (link)
  3. ^ Haigh, Gideon (2004). The Tencyclopedia. Text Publishing. ISBN 978-1-920885-35-9. Dicapai pada February 7, 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kategori berkenaan Hidangan penerbangan di Wikimedia Commons
  • Airline menus from 1929 to the present at Northwestern University

Templat:Airline catering companies Templat:Commercial air travel