Masakan India

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Restoran India di Johor, Malaysia.

Masakan India (Jawi: ماسقن اينديا) dicirikan oleh kegunaan pelbagai rempah, herba dan sayur-sayuran lain ditumbuh di India dan juga untuk amalan tersebar vegetarianisme di sepanjang banyak bahagian masyarakat. Setiap keluarga masakan India dicirikan oleh suatu campuran luas teknik hidangan dan masakan. Sebagai suatu akibat, ia berlainan dari rantau ke rantau, mencerminkan demografi berlainan dari subbenua India yang secara etnik berpelbagai.

Kepercayaan agama dan budaya India telah memainkan suatu peranan berpengaruh dalam evolusi masakannya.[1] Meskipun, masakan di sepanjang India juga timbul oleh kerana interaksi kebudayaan skala besar subbenua dengan Parsi yang berjiran, Greece kuno, Mongol dan Asia Barat, membuatnya suatu pemaduan unik dari pelbagai masakan di sepanjang Asia.[2][3] Perdagangan rempah di antara India dan Eropah sering dipetik sebagai suatu mangkin untuk Zaman Penjelajahan Eropah.[4] zaman penjajah memperkenalkan gaya masakan Eropah ke India menambahkan pada kelenturan dan kepelbagaian masakan India.[5][6] Masakan India telah mempunyai suatu pengaruh luar biasa pada masakan di sepanjang dunia, khususnya dari Asia Tenggara.[7][8]

Sejarah dan pengaruh[sunting | sunting sumber]

Sebagai sebuah negara yang mengalami imigrasen yang luas dan bercampur gaul melalui banyak alaf, masakan India telah bermanfaat dari beberapa pengaruh makanan. Cuaca yang berbeza di rantau ini, berlingkungan dari hutan tropis ke alpain, telah juga membantu dengan banyak meluaskan muatan ramuan yang sedia ada pada banyak sekolah masakan di India. Dalam banyak perkara, makanan telah menjadi penanda agama dan pengenalan sosial, dengan berlainan pantang dan kelebihsukaan (misalnya, suatu segmen dari penduduk Jain tidak memakan sayur-sayuran bawah tanah; lihat vegetarian Jain). Satu pengaruh kuat ke atas makanan India adalah vegetarian yang berlarutan dalam berbahagian dari masyarakat Hindu, Buddha dan Jain India. Orang yang mengikut suatu diet vegetarian terhad mendirikan 20–42% dari penduduk di India, sementara daripada 30% adalah pemakan daging.[9][10][11]

Masala dosa berkhidmat dalam sebuah kedai makan di India selatan. Masakan India dicirikan oleh amalan tersebar di sepanjang penduduk India.

Di sekitar 7,000 SM, bijan, terung, dan humped cattle telah dibelajinak di Lembah Indus.[12] Pada 3000 SM, kunyit, cardamom, lada hitam dan biji sawi dituai di India.[13] Banyak resipi mula-mula timbul sewaktu mulanya zaman Veda, apabila India masih diliputi tebal oleh hoten dan pertanian dilengkapi dengan pemburuan game dan hasil hutan. Pada zaman Veda, suatu diet biasa terdiri dari buah, sayur-sayuran, biji-bijian, hasil tenusu dan madu.[14] Dari masa ke masa, sesetengah segmen dari penduduk memeluk vegetarian, oleh kerana dengan falsafah Hindu kuno ahimsa.[15] Amalan ini memanfaatkan lebih kemasyhuran oleh kerana suatu cuaca yang bekerjasama di mana suatu pelbagaian buah-buaharan, sayur-sayuran, dan biji-bijian dapat mudah ditumbuh sepanjang tahun. Agama Buddha, di kalangan kepercayaan dan amalan yang lain meminjam vegetarian dari agama Hindu untuk memeluk Ahimsa. Suatu sistem klasifikasi makanan yang mengkategorikan mana-mana bahan sebagai sattva, rajas atau tamas dimajukan dalam Ayurveda. Setiapnya dianggap mempunyai suatu kesan berkuasa pada badan dan minda.

Kemudian, penyerbuan dari Asia Tengah, Semenanjung Arab, Empayar Mughal, Parsi, dan tempat lain telah mempunyai suatu kesan dalam dan asas pada masakan India. Pengaruh dari para pedagang seperti Arab dan Portugis mempelbagaikan citarasa dan makanan subbenua. Seperti dengan masakan lain, masakan India telah menyerap sayur-sayuran Dunia Baru seperti tomato, cili, dan potato, sebagai makanan asasi. Ini sebenarnya secara relatif tambahan kini.

Pemerintahan Islam memperkenalkan kuah kaya, pilaf dan makanan bukan-vegetarian seperti kebab, mengakibatkan masakan Mughlai (Mughal pada asal-usul), dan juga seperti buah-buahan seperti buah aprikot, tembikai, pic, dan buah plum. Orang sewaktu pemerintahan Mughal adalah penaung besar makanan. Hidangan mewah telah disediakan sewaktu pemerintahan Jahangir dan Shah Jahan. Orang Nizam dari negeri Hyderabad sementara itu membangunkan dan menyempurnakan gaya masakan mereka sendiri dengan hidangan yang terkenal dijadikan Biryani.

Sewaktu tempoh ini Portugis dan British memperkenalkan makanan dari Dunia Baru seperti kentang, tomato, squash, dan cili dan juga teknik masakan seperti membakar.

Elemen[sunting | sunting sumber]

Suatu iringan biasa rempah dan herba digunakan dalam masakan India

Makanan asasi masakan Indian adalah nasi, atta (tepung gandum keseluruhan), dan suatu pelbagaian pulses, yang terpenting dari mana adalah masoor (paling seringkalinya lentil merah), chana (bengal gram), toor (pigeon pea atau yellow gram), urad (black gram) dan mung (green gram). Pulses dapat digunakan dengan keseluruhan, dehusked, contohnya dhuli moong atau dhuli urad, atau split. Pulses digunakan secara luas dalam bentuk dal (split). Sesetengah pulses seperti chana dan "Mung" juga diproses ke dalam tepung (besan).

Kebanyakan kari India dimasak dalam minyak sayur. Di India Utara dan Barat, minyak kacang telah secara tradisional menjadi masyhur untuk masakan, smenetara di India Timur, minyak biji sawi digunakan lebih umum. Minyak kelapa digunakan secara luas di pesisir pantai barat dan India Selatan, Minyak gingelly digunakan di Selatan juga. Dekad-dekad yang baru ini, minyak bunga matahari dan minyak soybean telah mendapat kemasyhuran di sepanjang India. Minyak sayur hydrogenated, dikenali sebagai ghee Vanaspati, adalah juga suatu pengantara masakan masyhur yang menggantikan Desi ghee, mentega dijelaskan (pepejal susu telah dialihkan).

Rempah-rempah yang terpenting/digunakan secara sering dalam masakan India adalah lada cili, benih biji sawi hitam (rai), cumin (jeera), turmeric (haldi, manjal), fenugreek (methi), asafoetida (hing, perungayam), halia (adrak, inji), coriander (dhania), dan garlic (lassan, poondu). Campuran rempah masyhur adalah garam masala, yang biasanya serbuk lima atau lebih rempah kering, biasanya termasuk kepulaga, kayu manis dan clove. Setiap rantau, dan kadang-kadang tiap pemasak individual, mempunyai suatu campuran berbeza garam masala. Goda masala adalah suatu campuran rempah manis masyhur di Maharashtra. Sesetengah daun biasanya digunakan seperti tejpat (daun cassia), daun coriander, daun fenugreek dan daun pudina. Kegunaan umum daun kari adalah biasa dari semua masakan India selatan. Dalam hidangan manis, kepulaga, safron, buah pala, dan intisari kuntum mawar diperasakan.

Kepelbagaian geografi[sunting | sunting sumber]

Utara[sunting | sunting sumber]

Masakan Punjabi - Bermula dari kiri, Gobi Aloo, Seekh Kehbab, dan Beef Karahi

Masakan India Utara dibezakan oleh kegunaan tinggi hasil tenusu; susu, menggunakan "tawa" (griddle) pembakaran roti rata seperti roti dan paratha, dan kulcha, hidangan utama seperti ayam tandoori juga masak dalam tandoor. Roti-roti lain seperti puri dan bhatoora, yang digorang dalam dalam minyak, juga umum. Daging kambing dan biri-biri digemarkan ramuan banyak resipi India utara.

Samosa adalah sebuah snek India Utara, dan kini secara umum ditemu di bahagian lain India, Asia Tengah, Amerika Utara, Britain, Afrika dan Timur Tengah. Suatu kepelbagaian umum dipenuhi dengan kentang rebus, goreng, atau lecek. Intisari lain termasuk daging cencang, keju (paneer), cendawan (khumbi), dan kacang kuda.

Makanan asasi kebanyakan India Utara adalah suatu kepelbagaian lentil, sayur-sayuran, dan roti (roti asas gandum). Kepelbagaian itu digunakan dan kaedah persediaan dapat berbeza dari tempat ke tempat. Snek masyhur, hidangan tepi dan minuman termasuk pakoda, bhujiya, chaat, kachori, imarti, beberapa jenis acar, murabba, sharbat, aam panna dan aam papad. Gula-gula masyhur digelarkan mithai (bermakna daging manis Bahasa Hindi), seperti gulab jamun, jalebi, peda, petha, rewadi, gajak, bal mithai, singori, kulfi, falooda, khaja, ras malai, gulkand, dan beberapa kepelbagaian laddu, barfi and halwa.

Sesetengah makanan India Utara seperti pelbagai kebab dan kebanyakan dari hidangan daging berasal dengan penyurbuan Islam ke dalam negara. Menganggapkan warisan bersejarah dan budaya dikongsi mereka, masakan Pakistan dan masakan India Utara adalah sangat mirip.

Timur[sunting | sunting sumber]

Nollen Sandesh, suatu gula-gula masyhur dari Bengal Barat, India.

Masakan India Timur masyhur dengan pencuci mulut[perlu rujukan], especially sweets such as rasagolla, chumchum, sandesh, rasabali, chhena poda, chhena gaja, chhena jalebi dan kheeri. Banyak hidangan gula-gula kini masyhur di India Utara bermula di tempat asal-usul rantau Bengal dan Orissa. Selain dari gula-gula, masakan India Timur memberikan kegembiraan posta (benih poppy).

Masakan tradisional Orissa, Bengal, dan Assam dirempahkan dengan teliti. Ramuan umum digunakan dalam kari Oriya, Bengal, dan Assam adalah benih biji sawi, benih jintan putih, nigella, cili hijau, pes jintan putih dam campuran rempah panch phoron atau panch phutana. Pes biji sawi, curd, kacang, pes benih poppy dan pes gajus dilebihsuka dimaasak dalam minyak biji sawi. kari diklasifikasikan ke dalam bata (pes), bhaja (goreng), chochchoree (kari berwap yang kurang pedas) dan jhol (kari peas nipis). Ini dimakan dengan nasi putih atau ghonto (nasi rempah). Sarapan pagi tradisional termasuk pantabhat atau pakhaal, dan juga bijirin seperti nasi hembusan atau nasi tekan, dalam susu, sering dengan buah-buahan. Masakan Bangladesh adalah sangat mirip masakan India timur, khususnya yang dari West Bengal. Ikan dan kerang-kerangan secara umum dimakan dalam bahagian timur India. Hidangan sayur masyhur Orissa adalah Dalma dan Santula. Hidnagan sayur masyhur Bengal adalah Sukto. Sayur-sayuran goreng dalam, goreng cetek dan lecek adalah juga sangat masyhur. Seperti di India selatan, nasi adalah biji-bijian asasi di India Timur juga. Sebuah makanan terdiri dari lentil, sebuah hidangan bukan vegetarian tepi perdana biasnaya diperbuat dari ikan dansedikit hidangan tepi menengah diperbuat dari sayur-sayuran.

Selatan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga: Masakan Kerala,Masakan Karnataka,Masakan Tamil Nadu,Masakan Goa

Idli dengan kelapa chutney, sebuah hidangan terkenal dari India selatan[16]

Masakan India Selatan dibezakan oleh suatu emfasis lebih besar pada nasi sebagai biji-bijian asasi, terdapat di merata-rata tempat sambar dan rasam (juga digelar chaaru/saaru dan rasam), suatu kepelbagaian acar, dan kegunaan liberal kelapa dan terutamanya minyak kelapa dan daun kari. Kari digelar Kozhambu juga adalah masyhur dan adalah secara lazim rebusan sayur-sayuran dimasak dengan rempah, dan ramuan lain. Dosai, poori, idli, vada, bonda dan bajji adalah kegemaran India Selatan yang lazim. Ini biasanya dimakan sebagai sebahagian dari sarapan pagi. Hidangan popular lain termasuk Kesaribath, Upma / Uppittu, Mandi Bisibele, Rice Bath, Tomato Bath, Pongal, Poori & Saagu, Pulao, Puliyogarai dan Thengai Sadham. Hyderabadi biryani, suatu jenis masyhur biryani, mencerminkan kepelbagaian masakan India selatan.[17] Masakan India Selatan memperolehi perisa berbezanya dengan kegunaan asam jawa, kelapa, lentil, dan suatu kepelbagaian sayur-sayuran. Masakan Udupi adalah sebuah masakan masyhur India Selatan.

Masakan Andhra, Chettinad, Tamil, Hyderabad, Mangalore, dan Kerala tiap mempunyai citarasa berbeza dan kaedah-kaedah masakan. Ternyata tiap negeri-negeri India Selatan mempunyai suatu cara berlainan menyediakan sambar; suatu pakar masakan India Selatan akan sangat secara mudah memberitahu perbezaan di antara sambar dari Kerala, sambar dari Masakan Tamil, Sambaru dari Karnataka dan pappu chaaru dalam Masakan Andhra. Sesetengah hidangan masyhur termasuk Biriyani, Nasi Ghee dengan kari daging, makanan laut (udang, sejenis siput, mackerel) dan Pathiris yang kertas nipis dari kawasan Malabar.

Barat[sunting | sunting sumber]

Ragada dalam suatu pani puri, suatu snek masyhur dari Mumbai.

Masakan India Barat mempunyai tiga rantau utama: Gujarat, Maharashtri dan Goa. Masakan Maharashtri mempunyai kebanyakannya dua bahagian ditakrifkan oleh bahagian-bahagian geografi. Rantau-rantau tepi pantai, secara geografi lebih mirip dengan Goa bergantung lebih pada nasi, kelapa, dan ikan. Kegunaan Kokum, triphala adalah suatu ciri unik masakan Goa dan Konkan. Rantau berbukit-bakau Western Ghats dan dataran tinggi Deccan menggunakan kacang tanah sebagai pengganti kelapa dan bergantung lebih pada jowar (sorghum) dan bajra (millet) sebagai asasi. Pada pelbagai perayaan khas bergelar Pav Bhaji. Ia menjadi masyhur dalam kedai makan India di keliling dunia. Masakan Saraswat membentuk suatu bahagian penting masakan India pantai Konkani. Masakan Gujarat secara yang banyak vegetarian. Banyak hidangan Gujarat mempunyai tanda kemanisan oleh kerana kegunaan gula atau gula melaka atau gur (juga digelar jaggery). Masakan Goa dipengaruh oleh penjajahan Portugis Goa.

Sebuah thali vegertarian. Masakan Gujarat memberikan suatu lingkungan luas makanan lazat vegetarian kerana agama Hindu, diamal oleh kebanyakan penduduk Gujarat, mengalakkan diet vegetarian.

Timur laut[sunting | sunting sumber]

Masakan Assam secara utamanya berasaskan ikan dan nasi.[18] Di Arunachal Pradesh, orang sini biasanya mengambil diet bukan-vegetarian. Apong adalah minuman Arunachali masyhur diperbuat dari nasi dan millet.[18] Uti (lentil dimasak dengan soda untuk perisa), hawwai jar (kacang soya ditapai), otonga (ikan ditapai), dan ngari (ikan kering) adalah sesetengah makanan lazat yang termasyhur dalam masakan Manipuri. Ushoi (pucuk rebung segar) adalah sebuah hidangan Manipuri ditapai unik. Ada suatu kepelbagaian jenis hidangan rebus dan ditapai dalam budaya Manipuri, walaupun adanya suatu kepelbagaian bagus hidangan goreng juga. Iromba adalah sebuah suatu lagi hidangan masyhur diperbuat dari ikan, sayur-sayuran dan pucuk rebung.[18]

Jadoh — sebuah hidangan pedas nasi dan daging babi — adalah salah satu hidangan yang termasyhur di negeri Meghalaya di India. Kyat, suatu membuat bir tempatan dari nasi, adalah suatu bahagian penting dan perlu perayaan Meghalayan tempatan.[19][18] Zu adalah sebuah minuman asas teh dari Meghalaya.[18] Keistimewaan Sikkim termasuk thupka dan momos Tibet.[19]

Kemasyhuran dan pengaruh di luar India[sunting | sunting sumber]

Ayam tikka, sebuah hidangan yang terkenal di sepanjang glob, mencerminkan amalgamation gaya masakan India dengan yang dari Asia Tengah

Masakan India adalah salah satu masakan yang termasyhur di sepanjang globe.[20] Masakan ini adalah masyhur bukan hanya di kalangan diaspora India yang besar tetapi juga penduduk arus Amerika Utara dan Eropah.[21] Pada 2003, ada sebanyak 10,000 kedai makan mengkhidmat masakan India di England dan Wales sendiri.[22] Suatu survey dijalankan pada 2007 mendedahkan bahawa lebih daripada 1,200 hasil masakan India telah dikenalkan di Amerika Syarikat sejak 2000.[23] Menurut dengan Agensi Piawai Makanan Britain, industri makanan India di United Kingdom bernilai £3.2 bilion, accounts mempertimbangkan dua pertiga dari semua kedai makan luar dan berkhidmat lebih kurang 2.5 juta pelanggan British tiap minggu.[24]

Ayam Mentega, juga digelarkan Murgh Makhani, adalah sebuah hidangan masyhur di negara-negara Barat dan dunia Arab

Selain dari Eropah dan Amerika Utara, masakan India adalah masyhur di Asia Tenggara juga oleh kerana pengaruh sejarah kuatnya pada masakan tempatan rantau itu. Masakan India telah mempunyai suatu pengaruh yang agak besar pada gaya masakan Malaysia[7] dan juga menikmati kemasyhuran kuat di Singapura.[25][26] Pengaruh India pada masakan Melayu bermula sejak kurun ke-19.[27] Masakan lain yang meminjam gaya masakan India termasuk masakan Vietnam, masakan Indonesia[28] dan masakan Thailand.[29] Penyebaran vegetarian di bahagian lain Asia juga sering dihargaikan dengan amalan Buddha India.[30] Masakan India juga afak masyhur di dunia Arab oleh kerana kemiripan dan pengaruhnya pada masakan Arab.[31]

Kemasyhuran kari, yang berasal dari India, di sepanjang Asia telah sering membawa hidangannya dilavel sebagai hidangan "pan-Asia".[32] Curry's international appeal has also been compared to that of pizza.[33] Walaupun tandoor tidak berasal dari India, hidangan tandoori India, seperti ayam tikka diperbuat dengan ramuan India, menikmati kemasyhuran tersebar.[34] Mengikut sejarah, rempah India dan herba adalah salah satu komoditi perdagangan yang sangat dicarikan. Perdagangan rempah di antara India dan Eropah membawa kenaikan dan penguasaan pedagang Arab ke suatu tahap yang penjelajah Eropah, seperti Vasco da Gama dan Christopher Columbus, keluar untuk mencari jalan perdagangan baru dengan India membawakan Zaman Penjelajahan.[4]

Minuman[sunting | sunting sumber]

Sementara teh masala (kiri) adalah sebuah minuman asasi di sepanjang India, kopi tapis India (kanan) adalah terutamanya masyhur di India selatan[35][36]

Teh adalah sebuah minuman asasi di sepanjang India; kebezaan terhalus dibesarkan di Darjeeling dan Assam. Ia biasanya disediakan sebagai masala chai, di mana daun teh dimasak dalam suatu campuran air, rempah seperti kepulaga, bunga cengkih, dan halia, dan jumlah besar susu untuk menciptakan suatu campuran bersusu. Berlainan kepelbagaian dan perisa teh disesiakan untuk menyesuaikan berlainan citarasa di sepanjang negara. Sebuah lagi minuman masyhur, kopi, secara besar dikhidmat di India Selatan. Salah satu dari kepelbagaian Coffea arabica dibesarkan di keliling Mysore, Karnataka, dan dipasarkan di bawah nama perdagangan "Mysore Nuggets". Kopi tapis India, atau kaapi, juga khususnya masyhur di India Sealtan. Minuman lain termasuk nimbu pani (lemonad), lassi, chaach, badam doodh (susu buah badam dengan kacang dan kepulaga), sharbat dan air kelapa. Di India Selatan adanya sebuah minuman dikhidmat sejuk digelarkan Panner Soda atau Gholi Soda yang adalah suatu campuran air karbonat, air mawar, dan gula. Sebuah lagi minuman dari India Selatan adalah susu mawar, yang dikhidmat sejuk.

India juga mempunyai banyak minuman alkohol tempatan, termasuk wain palma, fenny dan bir India. Ada juga bhang, disediakan mengguna kanabis, dan biasanya diminum, terutamanya di India Utara, sewaktu Holi dan Vaisakhi. Meskipun amalan meminum minuman khusus dengan makanan, atau penyesuaian wain dan makanan, tidak tradisional atau umum di India.

Walaupun di atas minuman diseranaikan adalah masyhur, orang sering lebih suka meminum air minuman dengan makanan mereka, kerana air minuman dianggapkan tidak membayangi rasa makanan. Ternyata ia adalah kelaziman untuk memberikan air minuman kepada tetamu sebelum mengkhidmat apa-apa minuman panas atau sejuk.

Etiket[sunting | sunting sumber]

Di India selatan, suatu daun direnjis bagus digunakan sebagai sebuah pinggan untuk tujuan kebersihan dan kesan penglihatannya

Beberapa adat berkaitan dengan cara makan makanan. Terdahulunya, makanan dimakan sementara diduduk sama ada di lantai atau di bangku rendah atau kusyen. Makanan paling sering dimakan tanpa sudu, garpu atau pisau, menggunakan jari-jari dari tangan kanan. Seringnya roti ( istilah umum untuk roti leper India) digunakan untuk mencedok tanpa membiarkan kari menyentuh tangan-tangan. Etiket lain termasuk memakan dengan satu tangan sahaja lebih bagus dengan tangan kanan dan membiatkan makanan untuk mencapai hanya ke hujung jari-jari.

Gaya-gaya berkhidmat tradisional berlainan dari rantau ke rantau di India. Suatu aspek sejagat penyampaian adalah thali, sebuah pinggan besar dengan meyampel hidangan serantau berlainan ditemani oleh raita, roti-roti seperti naan, puri, atau roti, dan nasi. Kebanyakan makanan India Selatan berakhir dengan curd sederhana dan Nasi. Di India Selatan, sebuah daun pisang dibersih dan pinggan-pinggan daun lain, yang dapat dibuang selepas makan, adalah sering digunakan sebagai suatu pilihan lain kebersihan dan ramah alam pada pinggan. Daun pinggan bertujuan digunakan untuk perayaan bertuah dan berpesta, tetapi lebih kurang umum selain itu.

Meskipun, cara-cara tradisional bilik makan ini dipengaruhi dengan gaya memakan dari bahagian-bahagian lain dunia. Di kalangan darjat tengah di sepanjang India, sudu dan garpu telah digunakan.

Di selatan India, perkhidmatan makan tengah hari biasa adalah seperti yang berikut: sup sebagai pembukaan selera; nasi kecil dengan kari dhaal dan ghee; nasi campur dengan kuah tanpa lemak pedas (yang terumumnya saambar untuk makanan vegetarian atau kuah daging ayam/kambing/lembu) atau mana-mana kepelbagaian nasi; nasi campur dengan tebal dan kuah pedas (biasanya kulambu untuk makanan vegetarian atau kuah makanan laut (ikan); campuran nasi dengan rasam (sebuah hidangan dalam bentuk cecair disediakan dengan herba dan/atau rempah, pes asam jawa, kunyit dan/atau tomato dan/atau dhaal); nasi dengan curd (yogurt); akhirnya, daun pisang atau kacang sirih (beeda). Pappad dan acar dikhidmat di sepanjangnya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Steward, the (pb) By Dias. Books.google.com. Dicapai pada 2009-06-23.
  2. ^ Chandra, Sanjeev (Feb 07, 2008). "The story of desi cuisine: Timeless desi dishes". The Toronto Star. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ "Indian food - Indian Cuisine -its history, origins and influences". Indianfoodsco.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-26. Dicapai pada 2009-06-23.
  4. ^ a b Louise Marie M. Cornillez (Spring 1999). "The History of the Spice Trade in India".
  5. ^ "Foreign Influences in Modern Indian Cooking". Mit.edu. 1998-01-20. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-21. Dicapai pada 2009-06-23.
  6. ^ "History of Indian Food and Cooking". Inmamaskitchen.com. Dicapai pada 2009-06-23.
  7. ^ a b "Bot generated title ->". Veg Voyages<!. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-06-28. Dicapai pada 2009-06-23.
  8. ^ "Asia Food Features". Asiafood.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2001-05-25. Dicapai pada 2009-06-23.
  9. ^ Indian consumer patternsPDF (484 KB)
  10. ^ "Agri reform in India".
  11. ^ "Diary and poultry sector growth in India".
  12. ^ Diamond 1997, halaman 100
  13. ^ "Curry, Spice & All Things Nice: Dawn of History". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-20. Dicapai pada 2010-03-13.
  14. ^ Prakashanand Saraswati. The True History and the Religion of India. m/s. 70.
  15. ^ "VEGETARIANISM IN INDIA".
  16. ^ Indo Vacations Team. "Cooking Courses in India". Indovacations.net. Dicapai pada 2009-06-23.
  17. ^ "Hyderabadi Biryani". Spice India Online. Dicapai pada 2009-06-23.
  18. ^ a b c d e "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-08-31. Dicapai pada 2010-03-13.
  19. ^ a b http://www.surfindia.com/recipes/north-east-india-cuisine.html
  20. ^ "Indian food now attracts wider market". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-19. Dicapai pada 2010-03-13.
  21. ^ SARITHA RAI (November 27, 2002). "An Indian Food Company Expands". New York Times.
  22. ^ "Professor says Indian eateries are experiencing a U.S. boom". University of North Texas News Service. October 13, 2003.
  23. ^ Monica Bhide (January 24, 2007). "Tikka in No Time". Washington Post.
  24. ^ "Food Standards Agency - Curry factfile". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-14. Dicapai pada 2010-03-13.
  25. ^ "Indian food gains popularity during Chinese New Year". February 20, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-11-21. Dicapai pada 2010-03-13.
  26. ^ Viviane Then. "Go India: Curry, my love?".
  27. ^ "About Food in Malaysia".
  28. ^ Nancy Freeman. "Ethnic Cuisine: Indonesia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-22. Dicapai pada 2010-03-13.
  29. ^ "Thai Kitchen in East Lansing, MI".
  30. ^ Ann Kondo Corum. Ethnic Foods of Hawai'i. m/s. 174.
  31. ^ K.S. Ramkumar (16 June 2006). "'Indian Cuisine Is Popular as It's Close to Arabic Food'". Arab News.
  32. ^ "Meatless Monday: There's No Curry in India". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-16. Dicapai pada 2010-03-13.
  33. ^ Lizzie Collingham. "'Curry,'". The New York Times - Book Reviews.
  34. ^ "Tandoori Village Restaurant Brisbane". AsiaRooms.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-04-12. Dicapai pada 2010-03-13.
  35. ^ Candie Yoder. "Masala Chai".
  36. ^ M. Soundariya Preetha. "As coffee gets popular". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-03. Dicapai pada 2010-03-13.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Diamond, J (1997), Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies, W. W. Norton & Company, ISBN 0-393-03891-2

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Life in India

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan