Hubungan Malaysia–Switzerland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Malaysia–Switzerland
Peta menunjukkan lokasi Malaysia dengan Switzerland

Malaysia

Switzerland
Misi diplomatik
Kedutaan Malaysia, BernKedutaan Switzerland, Kuala Lumpur

Hubungan Malaysia–Switzerland merujuk kepada hubungan dua hala antara negara-negara Malaysia dengan Switzerland. Malaysia memiliki kedutaan di Bern,[1] dan Switzerland mempunyai kedutaan di Kuala Lumpur.[2] Hubungan diplomatik dijalin pada 1963.[3]

Hubungan ekonomi[sunting | sunting sumber]

Syarikat-syarikat Switzerland mula bertapak di Malaysia sejak abad ke-19.[3]Switzerland mengekalkan hubungan baik dalam bidang pendidikan dan menyokong projek Pertubuhan Balak Tropika Antarabangsa dalm hal-ehwal pengurusan mampan hutan tropika.[3] Kini, banyak syarikat Switzerland telah beroperasi di Malaysia.[3][4] Pada 2011, 792 orang warganegara Switzerland dikira menetap di Malaysia.[3] Beberapa persefahaman telah dimeterai seperti penghapusan cukai terkait.[5] Banyak jenama makanan Switzerland seperti coklat dan yogurt telah sampai ke pasaran Malaysia dan popular di negara ini.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Official Website of Embassy of Malaysia, Bern". Kementerian Luar Negeri Malaysia. Dicapai pada 31 Disember 2017.
  2. ^ "Embassy of Switzerland in Malaysia". Jabatan Hubungan Luar Persekutuan. Dicapai pada 31 Disember 2017.
  3. ^ a b c d e "Bilateral relations between Switzerland and Malaysia". Federal Department of Foreign Affairs. Dicapai pada 7 Februari 2014.
  4. ^ "MALAYSIA,SWITZERLAND : Swiss Semiconductor firm chooses Penang for its new manufacturing unit". Machine Evolution. 10 Februari 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Februari 2014. Dicapai pada 7 Februari 2014.
  5. ^ "AGREEMENT BETWEEN THE GOVERNMENT OF MALAYSIA AND THE SWISS FEDERAL COUNCIL FOR THE AVOIDANCE OF DOUBLE TAXATION WITH RESPECT TO TAXES ON INCOME" (PDF). Inland Revenue Board of Malaysia. 1 Januari 1974. Dicapai pada 7 Februari 2014.
  6. ^ Melody Ng (6 July 2009). "Toblerone brings a piece of Switzerland to Malaysia". The Moodie Report. Dicapai pada 7 Februari 2014.