Hubungan Austria–Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Austria–Malaysia
Peta menunjukkan lokasi Austria dengan Malaysia

Austria

Malaysia

Hubungan luar dua hala wujud antara Austria dan Malaysia. Austria mempunyai kedutaan di Kuala Lumpur,[1] dan Malaysia mempunyai kedutaan di Vienna.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Zaman penjajah[sunting | sunting sumber]

Sejarah hubungan antara kedua-dua negara dapat dikesan pada tahun 1866 semasa zaman Empayar Austria, apabila Maharaja Franz Joseph meluluskan pembukaan Konsulat Kehormat diraja di Pulau Pinang.[3] Walau bagaimanapun, apabila Great Britain mengisytiharkan perang menentang Empayar Austro-Hungary pada Ogos 1914, Konsulat Austria telah ditutup, dan konsul Austria terakhir di Pulau Pinang telah ditahan dan dibuang ke Australia oleh pentadbiran British.[3]

Satu lagi sejarah berkaitan berlaku di pulau Borneo apabila Konsul Austria-Jerman di Hong Kong bernama Baron von Overbeck menerima sebidang wilayah di pantai barat utara Borneo selepas dinaikkan pangkat oleh seorang saudagar Amerika bernama Joseph William Torrey di Hong Kong. Von Overbeck kemudiannya berlepas ke Brunei untuk memperbaharui konsesi daripada Temenggong Brunei,[4] dan perjanjian serupa daripada Kesultanan Sulu pada 22 Januari 1878.[5] Untuk membiayai rancangannya untuk wilayah itu, von Overbeck mendapat sokongan kewangan daripada saudara Dent (Alfred dan Edward). Bagaimanapun, selepas usaha yang tinggi untuk mempromosikan wilayah itu kepada kerajaan Austria dan Jerman, beliau tidak dapat mendapat perhatian daripada kedua-duanya untuk menakluk wilayah itu. Overbeck kemudiannya menarik diri pada 1879, dan menyerahkan kepada Alfred Dent untuk menguruskan wilayah itu.

Zaman moden[sunting | sunting sumber]

Austria membuat hubungan diplomatik rasmi pertama pada 6 Ogos 1962. Pada 1967, Austria menubuhkan Konsulat Kehormatnya di Kuala Lumpur dan antara 1973 dan 1974, kedua-dua Kedutaan Austria di Kuala Lumpur dan Kedutaan Malaysia di Vienna dibuka.[3]

Hubungan ekonomi[sunting | sunting sumber]

Pada 2005, Malaysia dan Singapura merupakan rakan perdagangan utama Austria, dengan Malaysia menjadi rakan kongsi terpenting Austria di Asia Tenggara.[6] Pelaburan utama Austria di Malaysia kebanyakannya terletak pada sektor tenaga dan sumber asli.[6] Pada tahun 2009, krisis kewangan memberi kesan kepada hubungan perdagangan dengan penurunan sebanyak 30%. tetapi kemudian bertambah baik selepas lawatan Presiden Austria Heinz Fischer pada tahun 2011.[3] Sejak 1976, beberapa perjanjian telah ditandatangani antara kedua-dua negara.[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Austrian Embassy Kuala Lumpur". The Austrian Foreign Ministry. Dicapai pada 24 May 2014.
  2. ^ "Official Website of Embassy of Malaysia, Vienna". Ministry of Foreign Affairs, Malaysia. Dicapai pada 24 May 2014.
  3. ^ a b c d "Austria-Malaysia (Bilateral Relations)". The Austrian Foreign Ministry. Dicapai pada 24 May 2014.
  4. ^ Rozan Yunos (21 September 2008). "How Brunei lost its northern province". The Brunei Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 May 2014. Dicapai pada 24 May 2014.
  5. ^ Rozan Yunos (7 March 2013). "Sabah and the Sulu claims". The Brunei Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 May 2014. Dicapai pada 24 May 2014.
  6. ^ a b Reinhart Zimmermann (2008). "Österreichs Wirtschaftsbeziehungen in Südostasien (Austrian Economic Relations to South-East Asia)" (PDF) (dalam bahasa Jerman). Society for South-East Asian Studies. m/s. 80. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 24 May 2014. Dicapai pada 24 May 2014.
  7. ^ "Bilaterale Staatsverträge (Österreich - Malaysia)" (dalam bahasa Jerman). The Austrian Foreign Ministry. Dicapai pada 24 May 2014.