Kamen Rider IXA (watak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Kamen Rider IXA (仮面ライダーイクサ Kamen Raidā Ikusa?) adalah Kamen Rider kedua yang diperkenalkan oleh pihak penulisan skrip bagi drama Tokusatsu Kamen Rider Kiva. Perkataan "IXA" adalah singkatan untuk "INTERCEPT X ATTACKER". Namun begitu, pihak penulisan skrip Kamen Rider kali ini menggunakan kanji yang bermaksud "bertarung," dan "perang," ( ikusa?).

Pengguna IXA boleh bertukar dengan mengaktifkan alat yang dipanggil IXA Knuckle (イクサナックル Ikusa Nakkuru?). Sehingga kini, hanya tujuh orang sahaja yang pernah menggunakannya iaitu Jiro, Kurenai Otoya, Keisuke Nago, Ryo Itoya, Rook, Yuri, dan Megumi. Hanya Kurenai Otoya dan Keisuke Nago yang dilantik sebagai pengguna rasmi IXA.

Sejarah IXA[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1986, sistem IXA telah dihasilkan oleh kumpulan saintis yang menyokong Organisasi Langit Biru Hebat - organisasi persendirian yang menyiasat aktiviti puak Fangire dan melindungi manusia dari ancaman mereka. Namun, sistem ini masih tidak selamat untuk penggunanya kerana sistem ini menyebabkan ketidakstabilan di dalam sistem saraf manusia. Akibatnya, pengguna IXA akan mengalami sakit jantung, suhu badan menigkat, demam atau pengsan, sehingga berbahaya kepada kesihatan mereka.

Sistem ini juga boleh megakibatkan kehilangan memori penggunanya. Selain itu, sistem ini sering mengalami masalah teknikal pada awalnya seperti baju besi mengeluarkan asap, bunyi bip berpanjangan, dan lain-lain. Kajian dan penambahbaikkan dijalankan terhadap sistem IXA dan penggunanya untuk mengatasi masalah berkenaan. Sehingga kini, sistem IXA telah dinaik taraf beberapa kali. Versi terkini sistem ini adalah yang kesebelas dan dipanggil "Version XI".

Sistem IXA[sunting | sunting sumber]

Sistem IXA adalah sistem Kamen Rider berkomputer. Sistem ini kelihatan menyerupai sistem KV. Ini kerana sistem ini juga menggunakan Fuestle seperti sistem KV. Tambahan pula, IXA berpeluang menggunakan sebahagian senjata Kiva kerana dia mempunyai Fuestle palsu.

IXA Belt[sunting | sunting sumber]

IXA Belt (イクサベルト Ikusa Beruto?) adalah alat yang penting dalam Sistem IXA. Ia mesti digunakan bersama dengan IXA Knuckle apabila penggunanya mengaktifkan sistem ini. Apabila pengguna IXA meletakkan IXA Knuckle pada IXA Belt, terdengar mesej suara yang menyebut "Fist On" (フィストオン Fisuto On?), menandakan penggunanya berjaya megaktifkan sistem IXA.

Tali pinggang ini juga berfungsi sebagai alat pembaca Fuestle. Padanya, ada enam Fuestle yang berlainan fungsi, termasuk memanipulasi gelombang frekuensi mana-mana senjata Kiva.

Fuestles[sunting | sunting sumber]

IXA kini mempunyai tujuh Fuestle. Enam daripadanya diletakkan pada slot berwarna perak di IXA Belt. Terdapat satu Fuestle yang terselit pada IXA Riser. Setiap Fuestle, fungsinya adalah seperti berikut:

  1. Knuckle Fuestle (ナックルフエッスル Nakkuru Fuessuru?): Ia adalah Fuestle pertama yang digunakan oleh pengguna-pengguna IXA pada tahun 1986. Ia berfungsi sebagai kunci untuk memaksimumkan tumbukan pemusnah IXA apabila penggunanya menggunakan IXA Knuckle sebagia serangan pemusnah. IXA Belt akan mengumumkan pernyataan "IXA Knuckle - Rise Up" (イクサナックル・ライズアップ Ikusa Nakkuru Raizu Appu?) sebagai tanda sistem IXA bersedia memusnahkan musuh.
  2. Calibur Fuestle (カリバーフエッスル Karibā Fuessuru?): Ia berfungsi sebagai kunci untuk memaksimumkan IXA Calibur. IXA Belt akan mengumumkan pernyataan "IXA Calibur - Rise Up" (イクサカリバー・ライズアップ Ikusa Karibā Raizu Appu?) sebagai tanda sistem IXA bersedia memusnahkan musuh.
  3. Powerd Fuestle (パワードフエッスル Pawādo Fuessuru?): Fuestle ini berfungsi sebagai kunci bagi mengaktifkan Powerd IXER.
  4. Garulu Fake Fuestle (ガルルフェイクフエッスル Garuru Feiku Fuessuru?): Fungsi Fuestle ini adalah untuk memanipulasi frekuensi Garulu Fuestle milik Kiva. IXA Belt akan mengumumkan pernyataan "Garulu Fake" (ガルルフェイク Garuru Feiku?) sebagai isyarat sistem IXA memanipulasi Garulu Saber milik Kiva.
  5. Basshaa Fake Fuestle (バッシャーフェイクフエッスル Basshā Feiku Fuessuru?): Fungsi Fuestle ini adalah untuk memanipulasi frekuensi Bassha Fuestle milik Kiva. Ia adalah isyarat sistem IXA memanipulasi Bassha Magnum milik Kiva.
  6. Dogga Fake Fuestle (ドッガフェイクフエッスル Dogga Feiku Fuessuru?): Fungsi Fuestle ini adalah untuk memanipulasi frekuensi Bassha Fuestle milik Kiva. Ia adalah isyarat sistem IXA memanipulasi Dogga Hammer milik Kiva.
  7. Riser Fuestle (ライザーフエッスル Raizā Fuessuru?): Fungsi Fuestle ini adalah untuk megaktifkan serangan pemusnah IXA dengan menggunakan IXA Riser. Serangan ini dipanggil Final Rising Blast (ファイナルライジングブラスト Fainaru Raijingu Burasuto?).

keupayaan IXA[sunting | sunting sumber]

Version I[sunting | sunting sumber]

IXA versi pertama dipanggil Version I. Suit IXA pada versi ini hanya mempunyai satu mode iaitu "Save Mode". Keupayaan fizikal versi ini tidak diketahui kerana versi ini adalah versi percubaan sistem IXA.

Save Mode (セーブモード Sēbu Mōdo?) adalah mod utama dalam sistem IXA. Ini bermaksud apabila penggunanya berjaya mengaktifkan sistem IXA, mereka akan memakai suit perang dalam mod ini. Mod ini sering mendatangkan masalah kepada IXA disebabkan kesilapan teknikalnya. Namun, mod ini sering digunakan oleh pengguna tahun 1986.

Dari segi keupayaan perkomputeran IXA versi ini pula, sistem ini dilengkapi dengan cakera keras sebesar 50GB dengan ingatan maya 10MB. Sistem ini beroperasi dengan menggunakan sistem operasi yang dipanggil IXA-OS-PLT-01. Ia juga dilengkapi dengan papan induk IXA-00086 dan unit pemprosesan pusat HI-BRAIN-X dengan kelajuan 80MHz.

Version X[sunting | sunting sumber]

IXA versi kesepuluh ini mempunyai mod tambahan iaitu Burst Mode.

Burst Mode (バーストモード Bāsuto Mōdo?) adalah mod kedua di dalam sistem IXA. Apabila penggunanya megaktifkan mod ini, bahagian mata topi suit IXA akan terbuka dan visor berwarna merah kelihatan. Mod ini juga menghasilkan bahang di sekeliling pengguna IXA - kononnya bahang ini mampu memusnahkan kawasan sekelilingnya. Mod ini sering digunakan oleh Keisuke Nago. Namun, Save Mode tetap berfungsi dengan baik apabila Ryo Itoya menggunakan sistem ini.

Dari segi fizikal IXA pula, versi ini mempunyai ketinggian 220cm dan berat 160kg. Dia mampu melompat setinggi 30m. Selain itu, IXA mempunyai impak tumbukan sebanyak 7t dan tendangan sebanyak 3t. Serangan pemusnah versi ini digelar IXA Judgement (イクサ・ジャッジメント Ikusa Jajjimento?). IXA akan menggunakan IXA Calibur untuk melancarkan serangan pemusnah ini. Imej matahari memancar muncul ketika serangan ini dilaksanakan. Pengguna IXA boleh mengunakan kekuatan sistem IXA sehingga 60% daripada kekuatan asalnya sahaja.

Keupayaan perkomputeran IXA bagi versi ini dikemaskinikan dengan cakera keras bersaiz 20TB dan ingatan maya 80GB. Sistem ini beroperasi dengan menggunakan sistem operasi yang dipanggil IXA-OS-10.2. Ia juga dilengkapi dengan papan litar IXA-080127 dan unit pemprosesan pusat MACH-BRAIN-RX-IV DUAL dengan kelajuan 7GHz.

Version XI[sunting | sunting sumber]

Versi kesebelas dan terbaru IXA. Satu mod terbaru yang dipanggil sebagai Rising IXA (ライジングイクサ Raijingu Ikusa?) diperkenalkan.

Versi ini memerlukan IXA Knuckle Ver. XI - versi terbaru IXA Knuckle. IXA Knuckle ini mampu membaca Fuestle terbaru IXA. Selain itu, rekaan suit IXA mempunyai dirombak dengan suit asas berwarna putih dengan besi berwarna biru dan hitam pada but, peha, tangan, labung kiri dan kanan, bahu, dan kepada.

IXA versi ini mempunyai ketinggian 215cm dan berat 120kg. Dia mampu melompat setinggi 70m dan berlari selaju 3 saat untuk 100 meter. Selain itu, IXA mempunyai impak tumbukan sebanyak 20t dan tendangan sebanyak 12t. Serangan pemusnah versi ini digelar Final Rising Blast (ファイナルライジングブラスト Fainaru Raijingu Burasuto?). IXA akan menggunakan IXA Riser untuk melancarkan serangan pemusnah ini. Oleh kerana versi ini adalah versi yang paling sempurna, kekuatan serangan ini boleh dilancarkan sehingga 100%.

Keupayaan perkomputeran IXA bagi versi ini dikemaskinikan dengan cakera keras bersaiz 35TB dan ingatan maya 120GB. Sistem ini beroperasi dengan menggunakan sistem operasi yang dipanggil IXA-OS-11.0-RISING. Ia juga dilengkapi dengan papan litar IXA-080193R. Sistem ini masih menggunakan unit pemprosesan pusat MACH-BRAIN-RX-IV DUAL, namun dengan kelajuan 9GHz.

Senjata & Peralatan IXA[sunting | sunting sumber]

IXA Knuckle[sunting | sunting sumber]

IXA Knuckle (イクサナックル Ikusa Nakkuru?) asalnya adalah salah satu alat transformasi IXA. Namun, ia juga boleh dijadikan alat untuk serangan pemusnah apabila Knuckle Fuestle (ナックルフエッスル Nakkuru Fuessuru?) diaktifkan. Alat ini mampu meyebabkan mangsanya koma walaupun dilancarkan dari jarak yang jauh. Jika dilancarkan dari jarak yang jauh, satu gumpalan tenaga berbentuk sfera terhasil. Maka, IXA boleh melancarkannya seperti melepaskan peluru.

IXA Calibur[sunting | sunting sumber]

IXA Calibur (イクサカリバー Ikusa Karibā?) adalah senjata dwi-fungsi yang digunakan oleh pengguna IXA tahun 2008. Ia boleh dijadikan pistol apabila ia diletakkan dalam mod yang dipanggil Gun Mode (ガンモード Gan Mōdo?). Ia juga boleh dijadikan pedang apabila ia diletakkan dalam mod yang dipanggil Calibur Mode (カリバーモード Karibā Mōdo?). Pengguna IXA mesti mengaktifkan Calibur Fuestle (カリバーフエッスル Karibā Fuessuru?) sekiranya dia mahu melancarkan serangan pemusnah dengan IXA Calibur. Serangan yang dipanggil sebagai IXA Judgement (イクサ・ジャッジメント Ikusa Jajjimento?) dilaksanakan setelah IXA Calibur dalam Calibur Mode dicaj sepenuhnya. Nam IXA Calibur sebenarnya diambil dari nama pedang Maharaja Arthur yang dipanggil Excalibur.

IXA Riser[sunting | sunting sumber]

IXA Riser (イクサライザー Ikusaraizā?) adalah senjata senapang ala-ala telefon bimbit. Ia terletak pada celah-celah ruang mulut IXA. Pengguna IXA mesti memasukkan kod-kod khas untuk menggunakan senjata ini. Kod-kod yang terdiri daripada nombor ini dipanggil sebagai IXA Riser Blast Commands (イクサライザー・ブラストコマンド Ikusaraizā Burasuto Komando?). Berikut adalah gabungan kod untuk IXA Riser Blast Command:

  1. Kod 1-9-3-Enter: Rising IXA Rise Up (ライジングイクサ・ライズアップ Raijingu Ikusa Raizu Appu?)
    IXA mengaktifkan suit Rising IXA. Nombor "193" juga adalah singkatan bagi "IXA" (イクサ Ikusa?) dalam bahasa Jepun.
  2. Kod 5-6-7-8-Trigger: Scouter Mode (スカウターモード Sukautā Mōdo?)
  3. Kod 0-Trigger: Corona Flame Mode (コロナフレイムモード Korona Fureimu Mōdo?)
  4. Kod 2-Trigger: Rise Blizzard Mode (ライズブリザードモード Raizu Burizādo Mōdo?)
  5. Kod 4-Trigger: Laser Net Mode (レーザーネットモード Rēzā Netto Mōdo?)

"Trigger" merujuk kepada pemetik senapang yang terdapat pada IXA Riser. Manakala "Enter" pula merujuk kepada simbol "panggilan telefon diangkat" yang sering terdapat pada mana-mana telefon bimbit.

IXA Met[sunting | sunting sumber]

Helmet IXA mempunyai beberapa ciri am. Antaranya:

  1. Khidmat GPS. Terdapat antena GPS yang membolehkan IXA mengesan kedudukan mangsanya berdasarkan khidmat satelit GPS.
  2. Cross-Shield (クロスシールド Kurosu-shirudo?). Bahagian mata helmet yang terbuka ketka pertukaran Save Mode ke Burst Mode. Ketika IXA mengaktifkan Save Mode, ia berfungsi sebagai aksesori helmet. Ia juga berfungsi sebagai anti-gegaran kerana pengguna IXA sering mengalami gegaran ketika sistem IXA diaktifkan. Ketika IXA mengaktifkan Burst Mode, ia terbuka dan memberi IXA menggunakan 60% kekuatan sistem IXA. Hal yang demikian kerana pengguna IXA bakal berdepan dalam bahaya jika kekuatan IXA digunakan 100% dengan mod ini.
  3. Signal Access (アクセスシグナル?). Ia adalah alat penerimaan sistem IXA yang berbentuk rombus. Ia menerima arahan yang dikeluarkan oleh sistem IXA terutamanya arahan pertukaran mod. Arahan ini dikeluarkan melalui gelombang dari IXA Belt. Ia dibina melalui teknologi "build-in" dengan komputer. Ketika menerima arahan, kelihatan ia berkelip-kelip.
  4. Power Zone Filter (ポワゾナフィルター Powazonafiruta?). Ruang di bahagian hidung IXA yang berfungsi sebagai penapis bagi melindungi penggunanya dari sebarang toksik berbahaya. Ia juga berfungsi sebagai alat bantuan pernafasan untuk IXA.

Berikut pula adalah ciri-ciri khas IXA Met:

  1. Hunting Glass (ハンティング・グラス?). Visor merah IXA ketika Burst Mode diaktifkan. Ia membolehkan pengguna IXA melihat objek sehingga 180 darjah dari mana-mana arah. Ia membolehkan IXA merakam mana-mana maklumat yang dilihat oleh penggunanya yang kemudiannya rakaman itu dihantar dan disimpan ke komputer. Maklumat ini dihantar melalui gelombang GPS IXA. IXA mampu melihat dalam gelap. Selain itu, ia juga mempunyai sistem Super X-Ray untuk melihat objek disebalik ketebalan 5 meter. Imej dan maklumat yang dirakam adalah menggunakan teknologi kamera digital supaya maklimat dan imej berkenaan dapat dianalisis secara mendalam.
  2. Protect Windows (プロテクトウィンドウ?). Visor hitam IXA ketika Save Mode. Ia dibuat daripada cermin kaca berdefinasi tinggi 705UG. Ia terdiri daripada tiga lapis cermin sebagai pelindung mata. Khabarnya, ia mampu menahan serangan senjata rifle 50-calibur. Pengguna IXA masih boleh memburu mangsa walaupun tanpa mengaktifkan Hunting Glass kerana ia juga berkemampuan sedemikian.

IXA Lion[sunting | sunting sumber]

IXAlion (イクサリオン Ikusarion?) adalah motosikal IXA. Reka bentuknya menyerupai motosikal yang digunakan dalam acara Grand Prix. Panjangnya adalah 2030mm, lebarnya pula adalah 720mm. Motosikal ini tingginya 1120mm dan beratnya 172kg. Ia mampu memecut sejauh 753km sejam bersamaan 2.1 saat bagi jarak antara 0 ke 400m. Ia menggunakan kuasa 477.75kw atau 21000rpm.

Nama IXAlion diambil dari gabungan nama IXA dan "Stallion", nama sinonim bagi kuda yang digunakan oleh Paladin.

Powerd IXER[sunting | sunting sumber]

Powerd IXER (パワードイクサー Pawādo Ikusā?) adalah robot naga milik IXA. Ia dibina oleh Organisasi Langit Biru Hebat. Ia digunakan untuk melawan makhluk gergasi seperti Sabbat dan Castle Doran. Bahagian mulutnya berfungsi untuk mencengkam mangsa dan mencampakkannya. Selain itu, ia juga digunakan untuk melontarkan bebola orb kepada mangsanya. Saiznya yang sama besar dengan Castle Doran. Bagi Castle Doran, kehadirannya mengganggu tugasnya untuk mengurung "tenaga roh" kerana ia memusnahkan Sabat atau Fangire tanpa sebarang baki untukknya. Ia juga boleh membantu IXA melancarkan "tendangan padu maut" apabila IXA berdiri di antara mulutnya.

Secara amnya, Powerd IXER mempunyai tinggi 7.5m, lebar 12.7m, dan berat 152t. Ia mampu memecut selaju 320km sejam. Selain itu, ia menggunakan tenaga 41895kw, bersamaan dengan 58000rpm.