McDonald's Deluxe line

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fail:McDs deluxe.png
Logo Deluxe sandwich line

McDonald's Deluxe line adalah rangkaian sandwic yang diperkenalkan pada awal hingga pertengahan 1990-an dan dipasarkan oleh McDonald's dengan tujuan untuk menangkap pasar pengguna makanan segera dewasa, yang disajikan sebagai burger yang lebih canggih untuk orang dewasa selera.[1] Sandwic dijual dengan buruk dan keseluruhan rangkaian dihentikan pada 18 Ogos 2000. Siri Deluxe adalah bencana pemasaran dan kini dianggap sebagai salah satu jentera paling mahal dalam sejarah McDonald's.[2][3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Jalur ini pertama kali diperkenalkan pada tahun 1991 dengan McLean Deluxe; Arch Deluxe diperkenalkan pada Mei 1996 dan yang lain pada 27 September 1996. Kecuali untuk McLean Deluxe, semua sandwic dikembangkan oleh chef eksekutif McDonald, Andrew Selvaggio.[4][5]

Iklan[sunting | sunting sumber]

McDonald dianggarkan $ 100-150 juta (USD) untuk pengenalan talian dan mengikat kontrak dengan Minneapolis firma iklan Fallon McElligott untuk mengawasi peluncuran projek .[6] Iklan asal untuk produk ini berbentuk kanak-kanak yang mengkritik sandwic baru yang berorientasi dewasa dan Ronald McDonald melakukan lebih banyak perkara bertema dewasa, seperti menari atau bermain golf.[1][3] Firma itu melangkah ke tahap untuk menugaskan firma iklan Fahlgren yang berpusat di Columbus, Ohio untuk membuat satu set lengkap muzik yang dirancang khusus untuk kempen iklan radio. Lagu baru dirancang untuk menarik minat seorang demografi berusia 18 hingga 34 tahun.[7] Iklan lebih lanjut dibuat oleh DDB Worldwide.[1]

Dalam bahan promosi untuk produk ini, semua menggunakan logo yang serupa dengan warna yang berbeza di latar belakang.

Dalam tempoh masa ini, Crispy Chicken Deluxe dan Fish Filet Deluxe bersama dengan Grilled Chicken Deluxe dan Arch Deluxe hanya dijual di Kanada, Amerika Syarikat, dan United Wilayah wilayah, sementara McChicken dan Filet-O-Fish terus dijual di seluruh dunia. Namun, pada tahun 1998, Crispy Chicken Deluxe dan Grilled Chicken Deluxe masing-masing diganti menjadi "Crispy Chicken Sandwich" dan "Chicken McGrill", sementara sandwic Fish Filet Deluxe dan Arch Deluxe semakin dihentikan di lebih banyak lokasi sepanjang tahun 1998 dan 1999, sehingga Fish Filet Deluxe dan Arch Deluxe akhirnya dikeluarkan dari menu pada 18 Ogos 2000.

Varian produk[sunting | sunting sumber]

Semua sandwic disajikan dalam roti bergaya roti dan menampilkan bahan-bahan berkualiti lebih baik, seperti selada daun dan tomato yang dihiris.[4]

Burger[sunting | sunting sumber]

  • McLean Deluxe dipasarkan sebagai alternatif sihat daripada menu biasa McDonald's. Ia dikeluarkan di Amerika Syarikat pada tahun 1991. Kandungan lemaknya berkurang dibandingkan dengan hamburger McDonald yang lain. Ini dicapai melalui penggunaan daging lembu tanpa lemak 91% dan penambahan carrageenan pada daging. McLean Deluxe pada asalnya dirancang sebagai pengganti McDLT.[8] Seperti McDLT, dan walaupun menunjukkan prestasi yang baik dalam ujian rasa, ia tidak laku dengan baik dan dikeluarkan dari menu pada bulan Februari 1996.[perlu rujukan]
  • Arch Deluxe adalah produk lain untuk bersaing dengan sandwic Burger King Whopper. Ikan itu berisi daging hickory, bawang, tomat, saus tomat, selada, keju Amerika, dan sawi dan sos Chef yang berasaskan mayonis.[5]

Ayam[sunting | sunting sumber]

  • Sandwic Grilled Chicken Deluxe menggantikan sandwic McGrilled Chicken Classic dan mempunyai mayonis ringan, selada dan tomato; sos tambahan untuk menggantikan mayo telah tersedia. Selain itu, sandwic Crispy Chicken Deluxe, yang menggantikan McChicken, telah disediakan. Sandwic ini disasarkan ke pasar wanita dan yang mementingkan kesihatan. Sandwic Grilled Chicken Deluxe dan Crispy Chicken Deluxe dibawa kembali pada tahun 2015. Kali ini, roti bakar dibuat berdasarkan roti artisan dan bukannya roti tepung kentang dan menggantikan barisan sandwic Premium Chicken dan bukannya McChicken.

Ikan[sunting | sunting sumber]

  • Fish Filet Deluxe menggantikan sandwic Filet-O-Fish dan mempunyai sos tartar, keju Amerika dan selada. Patty [[fish (food] | fish]] adalah 50% lebih besar daripada fillet ikan asli yang digunakan dalam Filet-O-Fish. Setelah Fish Filet Deluxe dijatuhkan, roti ikan yang lebih besar digunakan dalam Filet-O-Fish semasa. Walaupun gagal lapan belas tahun sebelumnya di Amerika Utara, McDonald's New Zealand memperkenalkan pada tahun 2015 sandwic yang hampir sama (menambah potongan tomato dan dengan dua filet ikan dan roti tanpa biji dan bukan roti tepung kentang) yang disebut Seaside Fish Burger.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Glenn Collins (1996-09-19). "Chief of McDonald's Defends Arch Deluxe to Franchisees". the New York Times. Dicapai pada 2008-01-15.
  2. ^ "HowStuffWorks "5 Failed McDonald's Menu Items"". HowStuffWorks.
  3. ^ a b Mark Kassof (June 1997). "Lessons from marketing flops". Kassof.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-23. Dicapai pada 2008-01-15.
  4. ^ a b McDonald's Corporation (1997-10-13). "McDonald's new Deluxe line". WebArchive.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 13, 1997. Dicapai pada 2007-10-06.
  5. ^ a b Wally Bach (2003-03-17). "McDonald's: When the Passion is Gone, the Profits are Over". MondayMemo.com. Dicapai pada 2007-10-06.
  6. ^ Glenn Collins (1996-05-10). "With a new sandwich and a $200 million campaign, McDonald's tries to win back older diners". the New York Times. Dicapai pada 2008-01-15.
  7. ^ Carrie Shook (1996-01-14). "Arch Deluxe sizzles to retro funky sound created by Circa". Business First of Columbus. Dicapai pada 2008-01-15.
  8. ^ Anthony Ramírez (1991-03-19). "Fast Food Lightens Up But Sales Are Often Thin". The New York Times. Dicapai pada 2007-10-06.

Templat:Burgers