Muzium Elektrik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muzium Elektrik
Museu da Electricidade (Central Tejo)
Medan Arang Batu ke Muzium Elektrik.
Map
Maklumat am
Ditubuhkan1990
JenisSains dan Arkeologi Industri
Maklumat geografi
Lokasi
Av. de Brasília, Central Tejo. 1300-598 Lisboa
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Stesen Janakuasa Tejo[1] (Muzium Elektrik lama, dalam bahasa Portugis: Museu da Electricidade) merupakan pusat kebudayaan yang mempersembahkan evolusi tenaga dengan Muzium Sains dan Arkeologi Industri, tempat pameran bertema dan eksperimen hidup bersebelahan dengan pelbagai acara kebudayaan. Terletak di kawasan Belém di kawasan Lisbon yang dirampas dari sungai Tagus (Tejo dalam bahasa Portugis) pada akhir abad ke-19, di salah satu kawasan bandar dengan tumpuan terbesar monumen bersejarah di mana seseorang boleh menemui, antara lain, Biara Jerónimos, Pusat Kebudayaan Belém, Menara Belém, Padrão dos Descobrimentos, Istana dan Muzium Presiden Portugis, Muzium Jurulatih atau Cordoaria Nacional (kilang tali nasional). Sebuah bangunan yang diklasifikasikan sebagai Projek Kepentingan Awam,[2] the Electricity Museum unfolds along the perimeter of the old thermoelectric plant – the Tejo Power Station, which illuminated the city of Lisbon for more than four decades.

It opened as a museum in 1990.[3] Sepuluh tahun kemudian, bangunan dan peralatan Muzium Elektrik menjalani tempoh pemulihan, untuk dibuka semula pada tahun 2006 diubah suai sepenuhnya dan dengan wacana baharu dan cadangan muzium.

Stesen Janakuasa Tejo (Muzium Elektrik lama) ialah sebahagian daripada warisan dan struktur Yayasan EDP, yang dimiliki oleh Kumpulan EDP – Energias de Portugal, SA. Pada 2015 EDP mengumumkan bahawa mulai 2016 muzium itu akan menjadi sebahagian daripada Muzium Seni Bina dan Teknologi.[4][5]

Stesen Janakuasa Tejo, Muzium Elektrik masa kini, dilihat dari Sungai Tagus.

Seni Bina[sunting | sunting sumber]

Bilik Dandang.

Keseluruhan kompleks yang membentuk Stesen Janakuasa Tejo merupakan loji termoelektrik lama yang membekalkan kuasa kepada Lisbon dan kawasan sekitarnya. Bangunan ini unik di tengah-tengah persekitaran seni bina Lisbon, dan merupakan salah satu contoh seni bina industri Portugis yang paling indah dari separuh pertama abad ke-20.[6]

Stesen Janakuasa Tejo telah dibina antara 1908 dan 1951, dengan itu menjalani beberapa peringkat pembesaran sepanjang tempoh ini. Strukturnya mengikut jenis barat seni bina besi yang ditutup dengan bata, yang membentuk dan menghiasi fasad dalam gaya artistik yang terdiri daripada arte-nouveau, dalam bahagian yang lebih lama (bangunan tekanan rendah), kepada klasikisme di bahagian yang lebih kontemporari (bangunan tekanan tinggi). Dengan pembesaran stesen, rupa bumi bersebelahan tambahan dan bangunan telah diperolehi selama bertahun-tahun, menjadi kompleks perindustrian yang hebat seperti hari ini, dengan pelbagai fungsi budaya, sentiasa dengan Sungai Tagus, senama, di latar belakang.

Disebabkan keadaan pemuliharaannya, Muzium telah menjalani kerja pemulihan antara tahun 2001 dan 2005 untuk menyatukan strukturnya, memperbaharui fasad dan jentera dalamannya dan, dengan projek muzium baharu, mengubah ia menjadi apa yang ada pada hari ini.

Pada Oktober 2015 EDP mengumumkan bahawa amalan seni bina yang berpangkalan di London AL A yang dibentuk oleh Amanda Levete sedang mereka bentuk Kunsthalle duduk di samping muzium sedia ada, untuk menganjurkan program pameran yang meluas di bawah kepimpinan Pedro Gadahno. Bangunan baharu itu telah ditetapkan untuk dibuka pada tahun 2016 sebagai MAAT - Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia.[4][5]

Lawatan Maya[sunting | sunting sumber]

Semuanya bermula di Praça do Carvão (Coal Square), ruang penerimaan tetamu, juga tempat untuk pameran dan acara; di sini di lokasi ini, tiba dari Sungai Tagus, bertan-tan arang batu telah dipunggah untuk membekalkan dandang. Di dataran yang sama ini, pelawat boleh melihat ayak, silo dan lif baldi yang bercampur dan membawa arang batu ke bahagian atas bangunan dan dandang Tekanan Tinggi.

Kemasukan ke dalam kompleks perindustrian dibuat melalui Sala de Exposições (Bilik Pameran), bangunan yang digunakan untuk menempatkan dandang Tekanan Rendah; pada masa ini, ia adalah ruang kosong di mana pameran sementara berlangsung dan di mana seseorang masih boleh melihat saluran pengembangan wap dan arang batu silo daripada dandang yang telah lama hilang.

Dari sini seseorang mengakses Sala das Caldeiras (Bilik Dandang), bangunan yang mengandungi dandang Tekanan Tinggi lama; empat dandang yang besar dan mengagumkan melonjak ke pandangan, setiap satu setinggi 30 meter dan dengan panel kawalan masing-masing, litar udara dan bahan api, ventilator dsb. Setelah dimuzikan, dandang nombor 15 menonjol, dengan itu membolehkan pelawat memasukinya dan menemui struktur dan komponen dalamannya (tali pinggang penghantar, dinding Bailey, penunu nafta, tiub pemanasan air, dsb.). Selain daripada dandang, ruang besar ini juga menceritakan kisah pembinaan Stesen Janakuasa Tejo dan memberikan pendekatan pertama kepada keadaan kerja yang sukar ditanggung oleh pekerjanya.

Pemandangan Bilik Abu Dandang Tekanan Tinggi.

Sala dos Cinzeiros (Bilik Abu) terletak di tingkat bawah, kawasan tempat abu daripada arang batu yang dibakar dan mentah dikumpulkan. Penekanan khusus diberikan kepada keadaan kerja keras di ruang ini, disebabkan oleh haba yang kuat dan sedutan abu daripada pembakaran arang batu. Tetapi kandungan muzium tidak berakhir di sini, dan contoh penempaan, pertukangan dan pengangkutan, serta asal-usul dan jenis arang batu, turut dibentangkan.

Meneruskan lawatan, seseorang sampai ke Sala do Experimentar (Bilik Eksperimen), yang dibahagikan kepada tiga bahagian: satu dikhaskan untuk sumber tenaga (kedua-duanya boleh diperbaharui dan fosil), satu lagi kepada saintis yang sepanjang sejarah menyumbang kepada kejayaan dalam pengeluaran tenaga elektrik, dan kawasan "belajar dengan bermain" ketiga di mana terdapat beberapa jenis modul dan permainan pendidikan yang berkaitan dengan kuasa . Ini adalah ruang untuk keseronokan dan pembelajaran, ditunjukkan pada akhir lawatan berpandu supaya semua boleh menggunakan tenaga dan pengetahuan yang diperoleh.

Selepas percubaan, Sala da Água (Bilik Air) seterusnya. Dalam ruang ini dan ruang berikut, 'Sala das Máquinas (Bilik Jentera), wacana muzium sekali lagi sama seperti di dalam bilik dandang, dengan tiub pelbagai warna berjalan di antara mesin dan sepanjang dinding dan siling. Setiap warna sepadan dengan jenis cecair yang beredar dalam tiub: wap kering, wap basah, air dsb. Kembali ke Bilik Air, pengunjung boleh melihat proses rawatan air yang membolehkan air itu kemudiannya digunakan di dalam dandang. Mesin yang dilihat di sini ialah pam elektrik, peniup, penapis atau penyuling dari tahun 1940-an.

Sejurus selepas bilik ini terletak Sala dos Condensadores (Condenser Room), ruang yang memaparkan condenser untuk stim penyejukan, serta pam yang mengalirkan air dari Sungai Tagus, sumber sejuk yang penting untuk operasi Loji Termoelektrik. Di bahagian atas bilik di mana pemutus litar daripada kumpulan penjana stesen dipaparkan, terdapat pameran tetap yang dipanggil Faces of the Tejo Power Station, satu penghormatan kepada pekerja Stesen Janakuasa melalui foto dan audiovisual yang menunjukkan kegiatan dan keadaan kerja mereka.

Pemandangan Bilik Penjana, dengan alternator turbo musealised

Di atas lantai di atas kondenser, Sala dos Geradores (Bilik Penjana) ditemui, di mana dua daripada lima set turbo alternator Stesen dipamerkan. Salah satu daripadanya telah dimuzikan, membuka strukturnya untuk menunjukkan komponen dalaman dan membolehkan pengunjung persepsi yang lebih baik tentang bagaimana kuasa elektrik dijana.

Akhir sekali, di tingkat atas, terdapat Sala de Comando (Bilik Kawalan); tempat di mana penjana dikawal dari, seperti cawang dan pengagihan kuasa masing-masing melalui rangkaian elektrik yang dikuasakan oleh stesen. Hari ini, ruang ini diubah menjadi satu lagi kawasan percubaan di mana pemandu muzium menerangkan pengeluaran sejarah kuasa elektrik melalui contoh praktikal setiap hari, seperti bateri limau , atau cara tenaga boleh diperbaharui berfungsi, atau dengan memudahkan proses pengeluaran stesen itu sendiri dengan tangki gas dan periuk tekanan, semua ini dari perspektif pendidikan yang disesuaikan dengan penonton yang dipersoalkan.

Koleksi[sunting | sunting sumber]

Kekayaan Stesen Janakuasa Tejo (Muzium Elektrik) tidak terhad hanya kepada aspek muzium yang boleh dilihat, tetapi juga termasuk koleksi. Keutamaan adalah untuk mendapatkan semula unsur-unsur yang patut dipamerkan, melalui pemulihan dan pemuliharaan mereka, serta pemerolehan, pemeliharaan dan inventori kepingan baharu daripada kemudahan lain dari seluruh negara, atau daripada persendirian penderma.[7]

Pada masa ini, Muzium menempatkan sejumlah besar kesan alih pada pameran, seperti boilers, alternator turbo dan condenser dari tahun 1930-1950-an, serta barangan pengumpul, seperti kepingan dan peralatan yang berasal dari akhir abad ke-19 hingga zaman moden. Untuk menyerlahkan, koleksi peralatan rumah, mesin elektrik, kepingan dan acuan pencahayaan awam dan persendirian dalam kayu dan besi, peralatan makmal, injap, model dsb.

Pusat Dokumentasi[sunting | sunting sumber]

Tujuan Stesen Janakuasa Tejo Pusat Dokumentasi adalah untuk mewujudkan dirinya di pusat yang pakar dalam kajian dan pengetahuan tenaga, khususnya elektrik.[8] Ia mengandungi kira-kira 60 000 jilid dokumentasi dalam beberapa format (dokumens, cetak biru, buku, video, dsb.) yang merangkumi tempoh bertarikh dari 1848 hingga ke hari ini. Lebih daripada 90 000 foto dan kira-kira 15 000 buku, kebanyakannya pakar dalam bidang elektrik (dalam semua aspeknya: teknikal, konstruktif, ekonomi, bersejarah atau sosial), serta monograf mengenai [[warisan perindustrian] ] dan arkeologi, muziologi, tema sekitar budaya umum, ensiklopedia dan penerbitan berkala.

Pusat ini juga mempunyai dasar mengenai pengenalpastian dan penggabungan dokumentasi, yang boleh dirujuk di internet atau di pusat itu sendiri, serta penerbitan monograf tentang sejarah tenaga elektrik di Portugal.

Kegiatan[sunting | sunting sumber]

Sepanjang tahun, banyak aktiviti dijalankan di Muzium Elektrik, baik di dalam mahupun di luar, seperti pameran sementara, konsert, persidangan, dll. Oleh itu, Dataran Arang bukan sahaja untuk mengalu-alukan pengunjung ke Muzium, tetapi kadangkala berubah menjadi tempat terbuka di mana pelbagai acara menarik diadakan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bilik Kondenser. Perincian pemutus litar dan pameran "Muka-muka Stesen Janakuasa Tejo".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "A Central".
  2. ^ [1]
  3. ^ https://www.futur-e.enel.it/en-UK/manifesto/eclectic-power-plants/tejo/
  4. ^ a b "Fundação EDP – Notícia – MAAT: descoberta, reflexão crítica e diálogo internacional". Fundacaoedp.pt. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Julai 2017. Dicapai pada 2016-02-24.
  5. ^ a b MAAT – Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia Laman sesawang utama
  6. ^ SANTOS, António, "Arquitectura de Tijolo e Indústria - A introdução de Tijolo Sílico-Calcário em Portugal (1903-1913)", in Revista Arqueologia & Indústria, (1), pp.101-114, Associação Portuguesa de Arqueologia Industrial (APAI), 1998
  7. ^ "Gestão e restauro do património do Museu de Electricidade - Museu da Electricidade". Wikienergia.com (dalam bahasa Portugis). Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Jun 2012. Dicapai pada 24 Februari 2016.
  8. ^ "Centro de Documentação do Museu da Electricidade - Museu da Electricidade". Wikienergia.com (dalam bahasa Portugis). Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Jun 2012. Dicapai pada 24 Februari 2016.
  • Barbosa, Pires; Cruz, Luís; Faria, Fernando, A Central Tejo: A fábrica que electrificou Lisboa, Museu da Electricidade and ed. Bizânzio, Lisboa, 2007
  • Santos, António, A "Arquitectura da Electricidade" em Portugal (1906–1911), in Revista Arqueologia & Indústria, (2–3), pp. 123–148, Associação Portuguesa de Arqueologia Industrial (APAI), 1999/2000

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Belém (Lisbon)

Koordinat: 38°41′45″N 9°11′43″W / 38.69583°N 9.19528°W / 38.69583; -9.19528