Nickelback

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nickelback
Nickelback buat persembahan pada 2006.
Latar belakang
Berasal dariHanna, Alberta, Kanada
GenreHard rock
Post-grunge[1]
Alternative rock[2][3]
Tahun aktif1995–kini
Syarikat rakaman
Roadrunner, Atlantic
Laman sesawang
www.nickelback.com
AhliChad Kroeger
Ryan Peake
Mike Kroeger
Daniel Adair
Bekas ahliRyan Vikedal
Mitch Guindon
Brandon Kroeger

Nickelback merupakan kumpulan hard rock[4][5]/ post-grunge[6] Kanada yang pernah dicalonkan ke Anugerah Grammy yang diasaskan di Hanna, Alberta oleh Chad Kroeger, Mike Kroeger, Ryan Peake dan pemain dram ketika itu Brandon Kroeger (pemain dram kini Nickelback adalah Daniel Adair). Pancaragam ini merupakan salah satu kumpulan yang paling popular dalam genre post-grunge, bersama dengan kumpulan seperti 3 Doors Down dan Daughtry, membuat persembahan dalam gaya yang ternyata lebih mesra-radio berbanding era muzik grunge tradisional awal 1990-an. Walaupun pengasas kumpulan ini berasal dari Hanna, Alberta, sebuah pekan kecil timur dari Calgary, mereka kini bertapak di Vancouver, British Columbia, Kanada. Nama pancaragam ini berasal dari baki duit nikel yang selalu Mike Kroeger beri kepada pelanggannya semasa bekerja di Starbucks- dia akan kerap mengatakan, "Inilah baki nikel anda" (Here's your nickel back).[7]

Kumpulan ini berlindung di bawah syarikat EMI di Kanada dan Roadrunner Records di negara-negara lain.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Keluaran pertama Nickelback adalah EP 7 Track dipanggil Hesher pada 1996. Pada tahun yang sama Nickelback merekodkan album pertama ukuran-penuh mereka Curb. Fly yang dikeluarkan dalam Hesher dan Curb merupakan single pertama yang pernah dihasilkan oleh Nickelback. Ia tidak mendapat sebarang perhatian carta dan hanya dimainkan pada stesen radio tempatan. Curb menjual 100,000 salinan sebagai rekod bebas.

Album berikutnya The State telah direkodkan pada 1998 dan telah dikeluarkan sebagai rekod bebas pada tahun sama. Nickelback kemudian mendaftar rekod urusjanji dengan EMI dan Roadrunner Records. The State telah kemudian dikeluarkan semula pada 2000 oleh EMI dan Roadrunner Records dan mempamerkan dua single rock 10 teratas (satu ialah Leader of Men). Ia telah disijilkan Emas di Kanada dan Amerika Syarikat.

Pada tahun 2001, Nickelback mengeluarkan album Silver Side Up, yang mendorong mereka ke arus perdana. Single "How You Remind Me" merupakan satu kejayaan besar, memuncak pada #1 pada carta Amerika dan Kanada pada masa yang sama. Di A.S., ia adalah single #1 pada carta rock arus perdana dan moden, serta carta pop. Ia juga memuncak pada #2 pada 40 Teratas Dewasa. How You Remind Me menjadi single Billboard Hot 100 #1 pada tahun 2002. Single seterusnya ialah "Too Bad", yang turut mencapai #1 di Carta Rock Arus Perdana dan mempunyai sedikit kejayaan di carta pop. Single terakhir daripada album itu ialah "Never Again", satu lagi hit #1 di Mainstream Rock. Silver Side Up telah mendapat 6x platinum di A.S. <!- Pada tahun 2003, Nickelback mengeluarkan The Long Road. Single utama ialah "Someday", yang mendapat sambutan besar dalam carta rock, carta pop dan Top 40 Dewasa. Single "Figured You Out" menghabiskan 14 minggu di #1 di Carta Rock arus perdana. "[Feelin 'Way Too Damn Good]]" juga mendapat sambutan hangat, dan "Because Of You" ialah hit pada carta rock. "See You at The Show" dikeluarkan sebagai single tetapi gagal memberi impak. The Long Road telah mendapat sijil 4x Platinum di Kanada, 3x Platinum di AS dan Australia dan Platinum di Jerman dan New Zealand.

Album studio kelima Nickelback, All the Right Reasons, telah menjual lebih 6.7 juta album di Amerika Syarikat dan lebih 9.5 juta album di seluruh dunia. Ia adalah album ke-16 setakat ini dalam abad ke-21 yang telah mencapai tahap itu. Album ini menghasilkan lima single 20 teratas A.S. Hot 100: " Photograph", "Savin 'Me", " Far Away" , "Jika Semua Orang Prihatin "," Rockstar ". Tiga daripada ini menjadi A.S. Hot 100 10 perseorangan teratas. All the Right Reasons terjual lebih daripada 6.7 juta salinan di AS dan ditemui semula dalam 10 teratas Billboard 200 pada minggu ke-99, ke-100, ke-101 dan ke-102 pada carta. Album itu tidak pernah berada di bawah #30 di Billboard 200 dalam tempoh 110 minggu, menjadikan Nickelback sebagai tindakan pertama yang mempunyai album dalam tiga puluh teratas Billboard 200 untuk 100 minggu pertama sejak album Shania Twain, kekal dalam tiga puluh teratas selama 123 minggu berturut-turut selepas dikeluarkan. Majalah Billboard memanggil album itu "album rock terbesar abad ini setakat ini." Di UK, album itu membuka cartanya di #13 sebelum dengan cepat meninggalkan 75 teratas tanpa 20 single teratas, dengan "Savin 'Me" menjadi yang pertama terlepas 75 teratas sama sekali. Walaupun menjadi album UK terkecil mereka sejak "Curb", ia mengalami, pada awal 2008, kebangkitan kerana single "Rockstar" menjadi single carta tertinggi Nickelback di UK.

Album ini kini telah mengatasi kemuncak sebelumnya iaitu #13, mencapai #2. All the Right Reasons telah muncul dalam 40 teratas Carta Dunia Bersatu selama 89 minggu bukan berturut-turut menjadikannya album ketiga yang kekal dalam carta untuk sekian lama. Ia telah disahkan 7x Platinum di AS, 6x Platinum di Kanada, 4x Platinum di Australia dan New Zealand, 3x Platinum di Switzerland dan Platinum di Jerman dan UK.

Diskografi[sunting | sunting sumber]

  • Curb (1996)
  • The State (1998)
  • Silver Side Up (2001)
  • The Long Road (2003)
  • All the Right Reasons (2005)
  • Dark Horse (2008)
  • Here and Now (2011)
  • No Fixed Address (2014)
  • Feed the Machine (2017)
  • Get Rollin' (2022)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.allmusic.com/artist/nickelback-p410589
  2. ^ http://rocklandusa.com/blog/2007/08/16/pop-rock-video-premiere-nickelbacks-rock-star/
  3. ^ http://www.poprockbands.com/nickelback/albums/prn.html
  4. ^ http://www.rollingstone.com/artists/nickelback
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-25. Dicapai pada 2008-06-02.
  6. ^ http://www.nctimes.com/articles/2007/03/24/entertainment/music/10_24_563_21_07.txt
  7. ^ Namely Nickelback Diarkibkan 2021-01-21 di Wayback Machine MusicMatch Guide

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rasmi[sunting | sunting sumber]

Temu bual[sunting | sunting sumber]