Ormolu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Porselin Cina dipasang dengan perunggu emas (ormolu) di Paris dalam rasa neoklasik, lewat abad ke-18 (Musée Nissim de Camondo, Paris)
Mangkuk yang dipasang dengan dua ikan. Porselin dengan monokrom berwarna biru akuamarin/biru muda dan sepasang ormolu Perancis. [1] Muzium Seni Walters.
Jam tangan Empayar Empire yang terinam dan ormolu mewakili Marikh dan Venus, sebuah alegori perkahwinan Napoleon I dan Archduchess Marie Louise dari Austria pada tahun 1810. Oleh tukang gangsa terkenal Pierre-Philippe Thomire, sekitar tahun 1810.
Sepasang garnitur jam ormolu dan candelabra

Ormolu ( /ˈɔːrməl/, dari Perancis atau moulu, "dibumikan / emas ditumbuk") adalah sepuhan teknik memohon halus tanah, karat tinggi amalgam emasraksa untuk objek gangsa, dan untuk objek selesai dalam ini cara. Raksa diruntuhkan dalam satu tan yang meninggalkan saduran emas. Bahasa Perancis merujuk kepada teknik ini sebagai "bronze doré"; dalam bahasa Inggeris, ia dikenali sebagai "sadur gangsa". Sekitar tahun 1830, undang-undang di Perancis telah mengharamkan penggunaan merkuri untuk sebab-sebab kesihatan, walaupun digunakan terus pada tahun 1900-an.

Pengrajin terutamanya digunakan ormolu untuk pemasangan hiasan perabot, jam, alat lampu, dan porselin.

Proses[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran ormolu sejati menggunakan proses yang dikenali sebagai penyaduran merkuri atau penyaduran api, di mana larutan nitrat mercurik digunakan pada sekeping tembaga, tembaga, atau gangsa; diikuti dengan penggunaan amalgam emas dan merkuri. Item itu kemudiannya terdedah kepada haba melampau sehingga merkuri menguap dan emas tetap, mematuhi objek logam.

Proses ini secara amnya telah digantikan oleh sadur elektrik emas melalui substrat nikel, yang lebih ekonomik dan kurang berbahaya.

Risiko kesihatan[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana terdedah kepada asap merkuri yang berbahaya, kebanyakan tukang emas tidak dapat bertahan melebihi usia 40 tahun. Dalam kesusasteraan terdapat rujukan dari John Webster:

Gantung dia; seorang tukang emas yang otaknya binasa dengan raksa tidak lebih sejuk di hati

Selepas sekitar tahun 1830, undang-undang di Perancis telah mengharamkan penggunaan merkuri, walaupun terus digunakan sehingga sekitar tahun 1900 dan masih digunakan sekitar tahun 1960 dalam sedikit bengkel. Untuk menggantikan ormolu, teknik pencampuran lain (seperti elektroplating dari pertengahan abad ke-19 pada) telah digunakan.[2]Semua rencana kekurangan rujukan yang boleh dipercayai[sumber lebih baik diperlukan] Electroplating adalah teknik moden yang paling biasa. Teknik Ormolu pada dasarnya sama seperti yang digunakan pada perak, untuk menghasilkan saduran perak (juga dikenali sebagai vermeil).

Alternatif[sunting | sunting sumber]

Pengganti campuran logam yang serupa dengan ormolu telah dibangunkan di Perancis dan dipanggil pomponne, walaupun campuran tembaga dan zink, kadang kala dengan penambahan timah, secara teknikal adalah jenis tembaga. Dari abad ke-19 istilah ini telah dipopulerkan untuk merujuk kepada logam emas atau tiruan emas. [3]

Sadur gangsa ditemui dari zaman kuno di seluruh Eurasia, dan terutama dalam seni Cina, di mana ia selalu lebih biasa daripada sadur perak, bertentangan dengan Eropah.

Permohonan[sunting | sunting sumber]

Pengrajin terutamanya digunakan ormolu untuk pemasangan hiasan perabot, jam, alat lampu, dan porselin. Pereka perabot besar dan pembuat kabinet Perancis, atau ébénistes, dari abad ke-18 dan ke-19 membuat penggunaan maksimum gangsa gilt-gangsa yang indah yang dihasilkan oleh fondeurs-ciseleurs (pengasas dan pemenang) seperti Jacques Caffieri (1678-1755) yang terkenal selesai kepingan gilt-gangsa hampir sama baiknya dengan kerja-kerja perhiasan. Ormolu pemasangan mencapai kemajuan seni dan teknikal tertinggi di Perancis.[perlu rujukan] Begitu juga hasil yang baik dapat dicapai untuk peranti pencahayaan, seperti candelier dan candelabras, serta untuk pemasangan logam hiasan yang digunakan untuk kes jam dan potongan seramik. Di tangan para pedagang marchands Paris, pelopor penghias, ormolu atau patung-patung gangsa telah digunakan untuk aksesori perapian yang cerah, tidak mengoksida atau untuk Rococo atau jam mantel Neoklasik atau jam dinding yang dipasang - khusus Charles Cressent (1685-1768) - dilengkapi dengan titisan kristal batu pada candelier gilt-gangsa dan lampu dinding.

Gunung gangsa telah dilemparkan oleh pemutus lilin yang hilang, dan kemudian dipahat dan dihalau untuk menambah butiran. Rococo sepuhan gangsa cenderung halus dibuang, ringan terpahat, dan separuh diperbaiki. Gangsa gosok Neoklasik sering dipahat dan diburu dengan kemahiran yang luar biasa dan makanan istimewa untuk menghasilkan permukaan yang halus.

Teknik ormolu digunakan secara meluas dalam jam mantel Empayar Perancis, mencapai puncaknya dalam tempoh ini.[4]

Porcelain Cina dan Eropah yang dipasang di gilt-gangsa adalah barangan mewah yang meningkatkan kesan seramik seramik yang sering digunakan dan mahal kadang-kadang digunakan untuk paparan. Seramik Cina dengan gunung gangsa-gangsa dihasilkan di bawah bimbingan para pedagang marchand Paris, kerana mereka hanya mempunyai akses ke seramik (sering dibeli di Belanda) dan keupayaan untuk mengatasi sekatan persatuan. [perlu rujukan] Beberapa potongan porselin Cina abad ke-16 yang masih hidup kemudiannya dipasang di penyaduran perak Eropah sezaman, atau vermeil, menunjukkan di mana asas fesyen kemudiannya terletak.

Dari akhir 1760-an, Matthew Boulton (1728-1809) dari Birmingham menghasilkan pasu ormolu Inggeris dan pembakar minyak dalam gaya Neoclassical terkini. Walaupun usaha ini tidak pernah menjadi kejayaan kewangan, ia menghasilkan ormolu bahasa Inggeris terbaik. Pada awal abad ke-19 ormolu Inggeris yang baik berasal dari bengkel Benjamin Lewis Vulliamy (1780-1854).

Di Perancis, tradisi orkol neoklasik kepada Pierre-Philippe Thomire (1751-1843) diteruskan oleh Lucien-François Feuchère. Beurdeley & Cie menghasilkan ormolu cemerlang dalam gaya Rococo dan Neoclassical di Paris, dan rococo gilt-gangsa adalah ciri perabot François Linke.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan dan sumber[sunting | sunting sumber]

Rujukan
  1. ^ "Bowl Mounted with Two Fish". The Walters Art Museum.
  2. ^ Ormolu, definition and origins: in Antiqueinstruments Diarkibkan Ogos 11, 2011, di Wayback Machine
  3. ^ Encyclopédie méthodique
  4. ^ Pier Van Leeuwen, Empire mantel clocks: A golden dream in timekeepers (2003): in the Museum of the Dutch Clock website
Sumber

Pautan luar[sunting | sunting sumber]