Paris Baguette

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paris Baguette
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriMakanan
Ditubuhkan17 Oktober 1986 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatSeoul, Korea Selatan
Tokoh pentingCho Sang-ho (Ketua Eksekutif)
KeluaranBaguette Sunting ini di Wikidata
Hasil (2013)
Pendapatan kendalian1.5 milion USD
PemilikSPC Group Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukSPC Group
Anak syarikatLina's Sunting ini di Wikidata
Tapak webhttps://www.parisbaguette.com/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Paris Baguette ialah rangkaian kedai roti multinasional Korea Selatan, yang dimiliki oleh SPC Group yang beribu pejabat di Seoul. Pada tahun 1986, ia ditubuhkan sebagai anak syarikat Shani Co., Ltd., dan membuka 'Paris Baguette' pertama di Gwanghwamun, Seoul, dan kedai roti mewah pertama 'Paris Croissant' di Itaewon pada tahun berikutnya.

Pada tahun 1988, jenama francais, Paris Baguette berkembang menjadi kedai roti No. 1 di Korea pada tahun 2004, bercabang kepada anak syarikat tempatan di Amerika Syarikat, Vietnam, Singapura, Malaysia dll. Dengan menubuhkan Paris Baguette, ia telah menjadi sebuah syarikat global.

Francais[sunting | sunting sumber]

Paris Baguette[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1988, Paris Croissant melancarkan Paris Baguette, jenama francais kedai roti yang popular. Sehingga Mei 2022, rangkaian itu mempunyai lebih 3,600 kedai runcit di Korea Selatan dan 99 kedai di Amerika Syarikat.[1] Paris Baguette turut melancarkan hampir 185 kedai runcit di China, Vietnam, Singapura dan Perancis.[2]

Caffè Pascucci[sunting | sunting sumber]

Caffè Pascucci ialah francais kafe espreso Itali. [3]

Gambar bahagian dalam Kafe Baguette Paris di Vietnam, 2015

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Francais lain Paris Croissant termasuk LINA's dan Tamati (sandwic), Passion5 (galeri pencuci mulut kelas atas), L'atelier (restoran kafe). Ia juga mengendalikan Jamba Juice (smoothie) cawangan Korea.[3]

Amalan buruh[sunting | sunting sumber]

Pada 2022, boikot Paris Baguette berlaku selepas seorang pekerja di kilang yang berada di daerah Pyeongtaek maut digilis mesin pembancuh sos. Sejurus sebelum kejadian, seorang lagi pekerja di kilang itu mengalami kecederaan di tangan mereka akibat mesin pengeluaran tetapi tidak dihantar ke hospital kerana mereka bukan pekerja sepenuh masa. Pelbagai kesatuan sekerja telah mengecam syarikat itu kerana sejarah isu keselamatan dan pemusnahan kesatuan.[4] [5] [6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Stern, Gary. "Paris Baguette, Owned By The Korean-Based SPC Group, Expanding Rapidly In The U.S." Forbes. Dicapai pada 28 September 2022.
  2. ^ Lee, Hyojeong (2015-09-09). "빵의 본고장 파리서 "트레 봉, 파리바게뜨"".
  3. ^ a b "Paris Croissant < Food < Subsidiaries < About Us". www.spc.co.kr (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-11-28. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":0" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  4. ^ "Protests, boycott against Paris Baguette, SPC spread following factory worker's death". koreatimes (dalam bahasa Inggeris). 2022-10-20. Dicapai pada 2022-10-24.
  5. ^ Montgomery, Hanako. "Paris Baguette Is Being Boycotted After a Factory Worker Was Found Crushed in a Machine". www.vice.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-24.
  6. ^ "Former Manager at Paris Baguette Blows the Whistle, "Company Paid 50,000 Won for Every Member We Persuaded to Leave the Union"". english.khan.co.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2022-10-24.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]