Pelatihan pengklik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Melatih anjing dengan pengklik.

Pelatihan pengklik ialah satu kaedah untuk melatih haiwan yang menggunakan peneguhan positif bersama dengan pengklik, atau pembuat bunyi mekanikal kecil, untuk menandakan tingkah laku diperteguh. Pengklik digunakan semasa fasa pemerolehan pelatihan tingkah laku baharu, untuk membenarkan haiwan itu untuk cepat mengenal pasti tingkah laku tepat minat.

Pelatihan pengklik berasal dengan Marian Bailey (née Kruse) dan Keller Breland, yang sebagai pelajar lulusan ahli psiklogi dan ahli behaviorisme terkemuka, B.F. Skinner, mengajar burung merpati liar yang ditangkap untuk "bermain bola golek" (menolak bola dengan paruh) semasa penyelidikan ketenteraan.[1] Menurut kerja mereka, pelatihan haiwan dielak kerana tidak diperlukan kerana kaedah tradisional pemujian dan pengganjaran tidak memberitahu haiwan itu akan kejayaan dengan kesegeraan dan ketepatan secukupnya untuk mewujudkan hubungan kognisi yang diperlukan untuk pembelajaran cepat. Kaedah serupa kemudian digunakan dalam pelatihan sekurang-kurang 140 spesies termasuk paus, beruang, singa, ayam dan anjing dan kucing bela jinak, dan juga manusia (TAGteach).[2][3][4][5]

Pengklik hanya satu contoh peneguh tersesuai (peneguh sekunder) atau "jambatan".[6] Secara teknikal rangsangan daripada mana-mana cara deria mungkin menjadi peneguh tersesuai (contohnya, cahaya, bau).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Peterson, G. (2000). The Discovery of Shaping or B.F. Skinner’s Big Surprise. The Clicker Journal: The Magazine for Animal Trainers, 43, 6-13.
  2. ^ Bailey's website historical notes
  3. ^ Burghardt, G.M. (1975). Behavioral research on common animals in small zoos. In Institute of Laboratory Animal Resources (Ed.), Research in zoos and aquariums (pp.103-133). Washington, DC: National Academy of Sciences.
  4. ^ Clicker training aids shelter adoption rates. (1996, August). The Don't Shoot the Dog News, 1(2), 2.
  5. ^ Mellen, J. D., & Ellis, 5. (1996). Animal learning and husbandry training. In D. G. Kleiman, M. E. Allen, K. V. Thompson, & S. Lumpkin (Eds.), Wild mammals in captivity: Principles and techniques (pp.88-99). Chicago: The University of Chicago Press.
  6. ^ Donaldson, Jean. "Culture Clash 2nd Edition". James and Kenneth Publishers Berkeley,CA. 2005 p.130