Pengguna:MjhdNfl/Kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Volkswagen Tiguan[sunting | sunting sumber]

Volkswagen Tiguan ialah sebuah rangkaian kenderaan yang diperbuat oleh pengeluar automotif Jerman, Volkswagen, sejak 2007. Kereta ini diduduki di antara T-Roc yang lebih kecil dan Touareg yang lebih besar dalam rangkaian kenderaan utiliti sukan (SUV) crossover syarikat tersebut. Generasi pertama Tiguan berasaskan platform PQ46, manakala generasi kedua, yang dikeluarkan pada tahun 2016, menggunakan platform syarikat Kumpulan Volkswagen MQB A2. Ia dianggap sebagai KUS bersaiz sederhana di Eropah, manakala di Amerika Utara ia dianggap sebagai crossover padat.

Sehingga musim bunga 2020, enam juta unit Tiguan telah terjual di seluruh dunia, dengan 910,926 unit dikeluarkan pada 2019 sahaja, ini menjadikan Tiguan sebagai kereta terlaris dalam perbarisan kereta Volkswagen. Ia juga merupakan SUV terlaris di Eropah.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama Tiguan merupakan kata campuran Jerman Tiger ("harimau") dan Leguan ("iguana"). Nama "Tiguan" pernah memenangi pertandingan pernamaan oleh penerbit majalah kereta Jerman Auto Bild.

Generasi pertama (5N; 2007)[sunting | sunting sumber]

Generasi pertama
Maklumat
PengilangVolkswagen
Pengeluaran2007–2018
2009–2020 (China)
Tahun model
  • 2009–2016 (North America)
  • 2017–2018 (North America, Tiguan Limited)
Pemasangan
KelasSUV crossover padat (C)
PelantarKumpulan Volkswagen A6 (PQ46)
EnjinPetrol:
1.4 L TSI 120 I4
1.4 L TSI 150 I4
1.8 L TSI 160 I4
2.0 L TSI 170 I4
2.0 L TSI 200 I4
Diesel:
2.0 L TDI 110 I4
2.0 L TDI 140 I4
2.0 L TDI 150 I4
2.0 L TDI 184 I4
PenghantaranManual 6-kelajuan
Otomatik 6-kelajuan
DSG 6-kelajuan
DSG 7-kelajuan
Jarak roda2,604 mm (102.5 in)
Panjang4,427–4,432 mm (174.3–174.5 in)
Lebar1,809 mm (71.2 in)
Tinggi1,666–1,686 mm (65.6–66.4 in)
Berkait
  • Volkswagen Passat (B6)
  • Volkswagen Sharan (7N)
  • Škoda Superb (3T)
  • SEAT Alhambra (7N)
Pereka bentukKlaus Zyciora, Marc Lichte, dan Silva Arnaldo Cruzeiro (facelift)

Tiguan generasi pertama pada mulanya ditunjukkan sebagai kenderaan konsep di Pameran Auto Los Angeles pada November 2006. Bentuk pengeluaran Tiguan telah didedahkan dalam talian pada Jun 2007 yang berikutan pratonton prototaip di Namibia, sebelum dilancarkan secara rasmi di Pameran Motor Antarabangsa Frankfurt di September 2007.

Tiguan mula dijual di Eropah seawal 2008, dan pada masa itu tersedia hanya dengan dua enjin, iaitu unit petrol TSI 2.0 liter 140 PS (138 hp; 103 kW) dan TDI 1.4 liter 150 PS (148 hp; 110 kW). Kesemua Tiguan generasi pertama menampilkan tempat duduk dua baris dan enjin empat silinder yang berorientasi melintang. Pengeluaran bermula pada penghujung tahun 2007 di anak syarikat Volkswagen, Auto 5000, pada Wolfsburg dan diteruskan seterusnya di bawah pengaturan kontrak piawai syarikat, di Wolfsburg dan juga di Kaluga, Rusia.

Tiguan generasi pertama berasaskan pelantar PQ46, yang dikongsi bersama empat kenderaan Volkswagen lain, iaitu Volkswagen Passat (B6), Volkswagen Sharan (7N), Škoda Superb (3T) dan SEAT Alhambra (7N). Tanggapan salah biasa ialah Tiguan dibina pada casis PQ35 yang digunakan oleh Volkswagen Golf generasi Mk5 dan Mk6. Walaupun casis PQ46 didasarkan atas pelantar PQ35, terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua casis tersebut.

Eropah[sunting | sunting sumber]

Tahap pemangkasan[sunting | sunting sumber]

Tiguan yang dikeluarkan daripada Eropah ditawarkan di seluruh dunia dalam pelbagai tahap pemangkasan. Di Amerika Syarikat, tahap pemangkasan termasuk S, SE dan SEL. Di United Kingdom, tahap trim adalah S, Match, Sport, dan Escape. Di Kanada, tahap pemangkasan ialah Trendline, Comfortline dan Highline. Yang terakhir (Highline) termasuk dengan pakej sukan pilihan. Di Rusia dan pasaran lain, tahap pemangkasan termasuk Trend & Fun, Sport & Style, dan Track & Field. Pasaran Eropah menerima tahap pemangkasan R-Line bermula pada tahun 2010.

Pemangkasan Trend & Fun menawarkan sudut pendekatan maksimum 18 darjah. Ciri-ciri termasuk enam beg udara, ESP, Program Kestabilan Treler yang disepadukan dengan ESP, tempat duduk kanak-kanak ISOFIX di tempat duduk belakang dan brek tangan elektronik dengan fungsi pegang automatik, radio RCD 210 dengan pemain CD disepadukan, sistem kawalan iklim separa automatik, empat tingkap elektrik, cermin luar yang diubahsuaikan secara elektronik dan dipanaskan secara elektrik, komputer perjalanan, alat kawalan jauh RF pengunci pusat dan pelbagai petak dan tempat penyimpanan.

Sport & Style menawarkan ciri tambahan, termasuk roda pancalogam 17-inci, rel bumbung krom, jalur krom pada bampar depan dan lapisan tingkap sisi sekeliling, tingkap berwarna, tempat duduk sukan dengan konsol tengah sokongan lumbar boleh laras ketinggian dengan tempat letak tangan boleh laras lipat dan ketinggian, depan lipat tempat duduk penumpang, laci di bawah tempat duduk hadapan, meja lipat dan poket penyimpanan di belakang tempat duduk hadapan, kulit untuk stereng, tombol anjakan gear dan but anjakan gear, tempat duduk fabrik dengan aksen Alcantara, sistem kawalan pelayaran dan penunjuk tekanan tayar.

Pakej Track & Field menampilkan modul hadapan yang direka bentuk semula, dengan sudut pendekatan 28 darjah, pembantu menuruni bukit, ciri pedal pemanduan yang diubah suai, penyesuaian EDS (kunci pembezaan elektronik diaktifkan pada sekecil apa pun), penyesuaian ABS (yang membantu dengan brek semasa longgar. substrat), bantuan pendakian bukit, pra-pilihan tahap gear transmisi automatik (termasuk kesan brek enjin optimum), roda aloi 16 inci, penunjuk tekanan tayar, rel bumbung hitam, perlindungan bahagian bawah badan enjin, paparan kompas, jalur pelindung hentaman pintu khas dan tempat duduk dengan sokongan lumbar boleh laras.

China[sunting | sunting sumber]

Versi Tiguan import muncul di pasaran China pada tahun 2009, dengan versi binaan tempatan (SAIC Volkswagen), muncul di Pameran Motor Guangzhou 2009. Tiguan buatan China menggunakan 1.8 liter TSI 160 PS (158 hp; 118 kW) dan 2.0 liter TSI 200 PS (197 hp; 147 kW), dan mempunyai fascia hadapan yang disemak semula. Pada masa yang sama, import Tiguan masih dijual di China, yang mempunyai kit 2.0 TSI dan R-Line sebagai sorotan.

Reka bentuk asas model import adalah sama dengan yang antarabangsa. Disebabkan oleh peraturan kerajaan China, Volkswagen Tiguan buatan SAIC Volkswagen diberi nama Cina, yang dikenali sebagai "途观" (Tiguan), dengan itu model import mengekalkan nama huruf asal supaya boleh dibezakan dari model binaan tempatan dan model import.

Generasi kedua (AD/BW; 2016)[sunting | sunting sumber]

Generasi kedua
Maklumat
Pengeluaran2016–kini
Pemasangan

Tiguan generasi kedua telah diperkenalkan di Pameran Motor Antarabangsa Frankfurt pada September 2015 untuk tahun model 2016, kini dibina di atas platform Volkswagen Group MQB A2. Ia pada mulanya didedahkan dalam samaran jarak roda pendeknya, iaitu 50 kg (110 lb) lebih ringan daripada Tiguan yang keluar, manakala juga 60 mm (2.4 in) lebih panjang, 30 mm (1.2 in) lebih lebar dan jarak rodanya dipanjangkan sebanyak 77 mm (3.0 in). Salah tanggapan biasa ialah Tiguan dibina pada casis MQB A1 yang menyokong siri Mk7 Volkswagen Golf. Walaupun casis MQB A2 adalah berdasarkan platform MQB A1, terdapat beberapa perbezaan antara lebih banyak tahap kemasukan MQB A1 dan julat pertengahan MQB A2.

Akibatnya, Volkswagen mendakwa ruang dalaman telah dipertingkatkan, dengan penumpang belakang mempunyai 29 mm (1.1 in) lebih banyak ruang lutut. Tambahan pula, tempat duduk bangku belakang dibelah secara tidak simetri dan boleh dilaraskan sehingga 180 mm (7.1 in) secara membujur.

Ia boleh didapati dalam dua varian jarak roda: versi jarak roda pendek (SWB) (dirujuk sebagai "jarak roda biasa" (NWB) oleh Volkswagen) menempatkan sehingga lima penumpang; dan versi jarak roda panjang (LWB) dengan tempat duduk baris ketiga, yang memuatkan sehingga tujuh penumpang. Yang terakhir ini didedahkan pada Mac 2017, menawarkan jarak roda 109 mm (4.3 in) lebih panjang dan badan lebih panjang 215 mm (8.5 in). Di sesetengah pasaran di mana Tiguan dijual dalam kedua-dua varian SWB dan LWB, LWB Tiguan dijual sebagai Tiguan Allspace atau Tiguan L. Versi LWB dikilangkan di Mexico untuk membekalkan pasaran seluruh dunia (kecuali China), dengan beberapa negara mengimportnya sebagai kit knock-down.

Facelift[sunting | sunting sumber]

Tiguan yang dikemas kini telah dikeluarkan pada 30 Jun 2020, bersama-sama dengan pengenalan Tiguan R dan Tiguan eHybrid. Tiguan yang dikemas kini menampilkan lampu depan yang direka bentuk baharu, gril radiator dan salur bampar yang lebih luas serupa dengan Mk8 Golf, bersama-sama dengan bonet baharu, lampu belakang LED dan peresap belakang. Stereng 'digital' pelbagai fungsi baharu ditawarkan dan papan pemuka tengah yang direka bentuk semula menggabungkan paparan skrin sentuh baharu dengan perisian MIB3 terbaharu VW. Juga baharu ialah ciri IQ Drive Volkswagen, yang boleh mengambil alih stereng, brek dan pecutan kenderaan.

Tiguan R[sunting | sunting sumber]

Buat pertama kalinya, barisan Tiguan turut menyertakan varian R berorientasikan prestasi. Dikeluarkan bersama model facelift, Tiguan R dikuasakan oleh pengecas turbo 2.0 liter baharu sebaris-4 yang menghasilkan 320 PS (235 kW; 316 hp) dan 420 N⋅m (310 lb⋅ft), dikongsi dengan Arteon R dan Mk8 Golf R. Enjin ini dipadankan dengan sistem pacuan semua roda yang mempunyai keupayaan untuk membelah tork antara gandar dan antara roda belakang. Peningkatan prestasi lain Tiguan R termasuk suspensi yang diturunkan, roda 21 inci, brek yang dinaik taraf dan ekzos Akrapovič yang tersedia. Pemilih mod pemanduan disertakan lengkap dengan tetapan "Perlumbaan" yang boleh digesa oleh butang khusus pada stereng.

Tiguan X[sunting | sunting sumber]

Versi SUV coupé Tiguan telah didedahkan di China sebagai Tiguan X pada September 2020. Penggayaan adalah berdasarkan Tiguan facelift dan casis adalah berdasarkan versi jarak roda panjang Tiguan yang bermakna ia mengekalkan 2,791 mm (109.9 in) ) jarak roda. Varian ini ditawarkan dengan enjin petrol TSI 2.0 liter dengan 190 PS (187 hp; 140 kW) dan 320 N⋅m (33 kg⋅m; 236 lb⋅ft) atau julat tertinggi 220 PS (217 hp; 16 kW) dan 380 N⋅m (39 kg⋅m; 280 lb⋅kaki), kedua-duanya dipasangkan dengan transmisi DSG 7-kelajuan.

Pasaran-pasaran[sunting | sunting sumber]

Amerika Utara[sunting | sunting sumber]

Tiguan jarak roda jauh generasi kedua telah diperkenalkan untuk pasaran Amerika Utara pada Pameran Auto Antarabangsa Amerika Utara 2017, dengan jualan bermula pada musim panas 2017 untuk tahun model 2018. Semasa pelancaran di AS, ia ditawarkan dalam empat tahap kemasan: S, SE, SEL dan SEL Premium dan 3 di Kanada: Trendline, Comfortline dan Highline. Pakej R-Line kemudiannya tersedia untuk model SEL dan SEL Premium (Highline di Kanada) pada awal 2018, dan telah dipamerkan di Pameran Auto Los Angeles 2017. Di pasaran AS, ia boleh didapati dalam pacuan roda hadapan atau sistem pacuan semua roda 4Motion Volkswagen, dengan tempat duduk baris ketiga menjadi standard pada model pacuan roda hadapan dan pilihan pada model pacuan semua roda.

Hanya satu pilihan enjin tersedia untuk Tiguan spesifikasi Amerika Utara, enjin petrol empat silinder TSI 2.0 liter, dipadankan dengan transmisi automatik penukar tork 8-kelajuan.

Tiguan telah dikemas kini untuk pasaran Amerika Utara pada 2022, dengan perubahan luaran dan dalaman yang serupa seperti model Eropah jarak roda pendek. Lampu LED standard, gril berbeza, serta reka bentuk roda baharu hadir. Di bahagian dalam, terdapat stereng baharu serta kluster tolok digital standard 8 inci. Sistem infotainmen dikemas kini dengan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar ditawarkan pada semua kecuali model asas. Penjana kuasa Tiguan kekal tidak berubah, dan pilihan baris ketiga tidak lagi ditawarkan pada model AWD.

Tiguan 2022 mempunyai ciri keselamatan standard baharu: pemantauan titik buta, amaran perlanggaran ke hadapan dan amaran trafik belakang. Ciri keselamatan lain tersedia, contohnya rasuk tinggi automatik, bantuan tempat letak kereta, dan pengecaman tanda jalan yang dinamik.

Semua trim kecuali asas 2022 Tiguan disertakan dengan suite keselamatan "IQ.Drive", yang merangkumi ciri seperti amaran perlanggaran hadapan, brek kecemasan autonomi dengan pemantauan pejalan kaki, pemantauan titik buta, bantuan terus lorong, kawalan pelayaran adaptif dan perjalanan bantuan (bantuan memandu separuh automatik atau Tahap 2).

Mexico[sunting | sunting sumber]

Generasi kedua Volkswagen Tiguan telah dilancarkan di Mexico, kira-kira masa yang sama dengan pelancaran Amerika Utara, dengan jualan bermula pada masa yang sama dengan model AS untuk tahun model 2018. Seperti model AS dan Kanada, ia hanya tersedia sebagai varian LWB dengan tempat duduk baris ketiga pilihan dan pada mulanya tersedia dalam empat tahap kemasan: Trendline, Trendline Plus, Comfortline dan Highline. R-Line kemudiannya ditambah kepada barisan Mexico sebagai tahap trim yang dipisahkan. Tahap trim bawah Tiguan dikuasakan oleh enjin TSI 1.4 liter, enjin TSI 2.0 liter hanya tersedia untuk model Highline. Tiguan buatan Mexico telah layak 5 bintang oleh Latin NCAP pada 2019 untuk penumpang bayi dan dewasa, dan dianugerahkan dua Anugerah Lanjutan NCAP Latin, satu untuk sistem keselamatan pejalan kakinya dan satu lagi untuk AEB (Autonomous Emergency Braking).

Tiguan yang dibina tempatan kemudiannya telah diubahsuai untuk pasaran Mexico pada 9 September 2021 untuk tahun model 2022, menghentikan tahap pemangkasan Trendline Plus dan Highline.

China[sunting | sunting sumber]

Tiguan generasi kedua telah dilancarkan di China oleh SAIC Volkswagen pada Januari 2017, tersedia dalam kedua-dua varian SWB dan LWB dan dijual bersama Tiguan generasi sebelumnya, yang terus dijual di China sebagai Laluan Sutera Tiguan. LWB Tiguan dipasarkan di sana sebagai Tiguan L. Kedua-dua Tiguan spesifikasi Cina dipasang secara tempatan dan ditawarkan dalam tiga tahap trim: 280TSI, 330TSI dan 380TSI. SAIC Volkswagen hanya mengeluarkan Tiguan L dan X; versi SWB diimport dari Jerman. Varian fastback berdasarkan model post-facelift yang dipanggil Tiguan X tersedia mulai Oktober 2020.

Australia[sunting | sunting sumber]

Generasi kedua Tiguan pertama kali diumumkan untuk pasaran Australia pada Oktober 2015, kira-kira sebulan selepas debutnya di IAA. Harga dan spesifikasi telah disediakan pada Julai 2016, dengan akhbar tempatan mengeluarkan butiran ke pasaran. Penjualan Tiguan di Australia bermula pada September 2016. Pada pelancaran, ia pada mulanya ditawarkan dalam tiga tahap trim: Trendline, Comfortline dan Highline. Pakej R-Line juga ditawarkan dan ia hanya tersedia pada model Highline. Trim Sportline kemudiannya ditambah kepada barisan Australia pada Disember 2017. LWB Tiguan Allspace diumumkan untuk Australia pada April 2018, dengan harga dan spesifikasi kemudiannya didedahkan pada Jun 2018. Tiguan Allspace mula dijual di Australia pada Julai 2018 dan ia tersedia dalam dua tahap kemasan: Comfortline dan Highline. Seperti model SWB, Pakej R-Line turut ditawarkan untuk model LWB. Model Trendline pada SWB Tiguan telah dihentikan pada Ogos 2018.

India[sunting | sunting sumber]

Generasi kedua Tiguan telah dilancarkan di India pada 24 Mei 2017, pada mulanya tersedia dalam varian SWB. Ia tersedia dalam dua tahap trim: Comfortline dan Highline. Tiguan berspesifikasi India dipasang secara tempatan di kilang Aurangabad Volkswagen India. Pelancaran Tiguan di pasaran India menandakan Volkswagen India kembali ke segmen SUV, sejak Touareg dihentikan di sana pada 2013. LWB Tiguan Allspace telah dipamerkan di Ekspo Auto 2020 dan telah dilancarkan ke pasaran India pada Mac 2020. facelift Tiguan telah dilancarkan di India pada 7 Disember 2021.

Malaysia[sunting | sunting sumber]

Volkswagen Tiguan generasi kedua telah dilancarkan di Malaysia pada 5 April 2017, hanya varian SWB sahaja yang terdapat di sana. Ia ditawarkan dengan dua tahap trim: Comfortline dan Highline. Tiguan berspesifikasi Malaysia dipasang secara tempatan di kilang HICOM Automotive di Pekan, pacuan roda hadapan sahaja dan dikuasakan oleh enjin TSI 1.4 liter. Pada tahun 2020, Volkswagen melancarkan varian LWB Tiguan di Malaysia. Varian LWB Tiguan akan dijual sebagai Tiguan Allspace di Malaysia. Ia akan dijual bersama varian SWB. Versi LWB akan diimport dari Mexico kerana HICOM Automotive hanya mengeluarkan varian SWB bagi Tiguan. Tiguan Allspace akan tersedia dalam dua tahap trim: Highline dan R-Line 4Motion. Tiguan Allspace Highline akan dikuasakan oleh enjin TSI 1.4 liter manakala Tiguan Allspace R-Line 4Motion dikuasakan oleh enjin TSI 2.0 liter.

Indonesia[sunting | sunting sumber]

Tiguan generasi kedua pertama kali dilancarkan di Indonesia pada Pameran Auto Antarabangsa Gaikindo Indonesia ke-25 pada Ogos 2017 sebagai varian SWB, di bawah pengedar dan pemasang Volkswagen untuk pasaran Indonesia, Garuda Mataram Motor. Tiguan Allspace telah dilancarkan pada Julai 2019, menggantikan varian SWB. Ia kini dipasang secara tempatan di kilang GMM di Purwakarta, Jawa Barat sebagai unit sederhana knock down (MKD) untuk mengelakkan cukai import yang besar. Ia dikuasakan oleh enjin TSI 1.4 liter yang sama daripada versi sebelumnya dan ia hanya tersedia dalam satu tahap trim.

Tahap trim khas dan edisi terhad[sunting | sunting sumber]

Melalui pengeluarannya, Tiguan telah menerima pelbagai tahap trim istimewa dan model edisi terhad di beberapa pasaran.

Di Australia, Volkswagen Australia telah melancarkan dua model edisi terhad untuk Tiguan secara eksklusif untuk pasaran Australia pada setiap tarikh masing-masing, yang pertama ialah Edisi Wolfsburg, tersedia pada model SWB pada November 2018, dengan terhad sehingga 500 unit. Yang kedua ialah R-Line, tersedia juga pada model SWB pada April 2019, dengan hanya 1000 unit dijual.

Di Moscow International Automobile Salon 2018, Volkswagen melancarkan Tiguan Offroad untuk pasaran Eropah, ia menampilkan ciri reka bentuk luaran luar jalan, berbanding Tiguan biasa, termasuk reka bentuk bampar berbeza dengan plat skid, jalur trim tingkap krom hitam, bumbung hitam. rel dan penutup cermin sisi, dan lencana "OFFROAD" khas yang terletak pada tiang B. Untuk bahagian dalam, ia menampilkan tempat duduk hadapan yang selesa dengan ruang simpanan tengah dibalut dengan kulit fabrik, pelapik kepala hitam, stereng pelbagai fungsi, tombol gear dibalut kulit, kemasan aluminium, pedal keluli tahan karat dan tikar lantai getah. Ia boleh didapati dalam enam warna berbeza, dengan rupa gabungan dua tona dengan bumbung hitam sebagai sebahagian daripada pakej Offroad Plus pilihan dan roda aloi "Sebring" 18 inci standard dengan tiga pilihan roda alternatif tersedia. Tiguan Offroad ditawarkan dalam pelbagai rangkaian enjin diesel dan petrol, ia dipadankan dengan transmisi DSG 7-kelajuan sebagai standard, bersama-sama dengan pacuan semua roda 4Motion yang menampilkan sistem Kawalan Aktif, yang boleh ditukar antara tiga mod pemanduan: Onroad, Offroad dan Salji.

Di Mexico, model edisi terhad eksklusif khas untuk Tiguan spek Mexico telah dilancarkan di sana pada 15 Oktober 2019. Ia berdasarkan model Comfortline.

Powertrain[sunting | sunting sumber]

Eropah[sunting | sunting sumber]

Model Siri Anjakan Kuasa Daya kilas Panghantaran Tahun
Tiguan Tiguan Allspace
Enjin petrol
1.4 TSI 125 EA211 1,395 cc I4 125 PS (92 kW; 123 hp) 200 N·m (148 lb·ft) Manual 6-kelajuan 2016–2018 -
1.4 TSI 150 1,395 cc I4 150 PS (110 kW; 148 hp) 250 N·m (184 lb·ft) Manual 6-kelajuan atau DSG 6-kelajuan 2016–2018 2017–2018
1.5 TSI 130 EA211 evo 1,498 cc I4 130 PS (96 kW; 128 hp) 220 N·m (162 lb·ft) Manual 6-kelajuan 2019–kini -
1.5 TSI 150 1,498 cc I4 150 PS (110 kW; 148 hp) 250 N·m (184 lb·ft) Manual 6-kelajuan atau DSG 7-kelajuan 2018–kini 2018–kini
2.0 TSI 180 4Motion EA888 1,984 cc I4 180 PS (132 kW; 178 hp) 320 N·m (236 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2016–2018 2018–kini
2.0 TSI 190 4Motion 1,984 cc I4 190 PS (140 kW; 187 hp) 320 N·m (236 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2019–2020 -
2.0 TSI 220 4Motion 1,984 cc I4 220 PS (162 kW; 217 hp) 350 N·m (258 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2016–2018 2018–2020
2.0 TSI 230 4Motion 1,984 cc I4 230 PS (169 kW; 227 hp) 350 N·m (258 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2019–2020 -
2.0 TSI 245 4Motion 1,984 cc I4 245 PS (180 kW; 243 hp) 370 N-m (273 lb-ft) DSG 7-kelajuan 2020–kini 2020–kini
2.0 TSI 320 4Motion (Tiguan R) 1,984 cc I4 320 PS (235 kW; 316 hp) 420 N·m (310 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2020–kini -
Enjin diesel
1.6 TDI 115 EA288 1,598 cc I4 115 PS (85 kW; 113 hp) 320 N·m (236 lb·ft) Manual 6-kelajuan 2016–2020 -
2.0 TDI 150 1,968 cc I4 150 PS (110 kW; 148 hp) 340 N·m (251 lb·ft) Manual 6-kelajuan atau DSG 7-kelajuan 2016–present 2017–present
2.0 TDI 150 4Motion
2.0 TDI 190 4Motion 1,968 cc I4 190 PS (140 kW; 187 hp) 400 N·m (295 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2016–2020 2017–present
2.0 TDI 200 4Motion 1,968 cc I4 200 PS (147 kW; 197 hp) 400 N·m (295 lb·ft) DSG 7-kelajuan
2.0 TDI 240 4Motion 1,968 cc I4 240 PS (177 kW; 237 hp) 500 N·m (369 lb·ft) DSG 7-kelajuan 2016–2020 2017–present

Keselamatan[sunting | sunting sumber]

NCAP Latin[sunting | sunting sumber]

Dalam konfigurasi pasaran Amerika Latin yang paling asas dengan 6 beg udara dan ESC, ia menerima 5 bintang untuk penghuni dewasa, 5 bintang untuk bayi dan Anugerah Lanjutan daripada NCAP Latin pada 2019.

IIHS[sunting | sunting sumber]

Tiguan 2022 telah diuji oleh IIHS dan memperoleh anugerah Pilihan+ Keselamatan Teratas:

Markah IIHS[sunting | sunting sumber]

Small overlap front (Driver) Baik
Small overlap front (Passenger) Baik
Moderate overlap front Baik
Side Baik
Roof strength Baik
Head restraints and seats Baik
Headlights Memuaskan
Front crash prevention (Vehicle-to-Vehicle) Cemerlang
Front crash prevention (Vehicle-to-Pedestrian, day) Maju
Front crash prevention (Vehicle-to-Pedestrian, night) Rendah
Child seat anchors (LATCH) ease of use Memuaskan

Generasi ketiga (2023)[sunting | sunting sumber]

Generasi ketiga
Maklumat
Pengeluaran2024 (untuk dimulakan)
Pemasangan
  • Germany: Wolfsburg (Wolfsburg Volkswagen Plant)
Gaya badanSUV 5-pintu
Reka letakFront-engine, front-wheel-drive, Front-engine, all-wheel-drive
PelantarVolkswagen Group MQB Evo
Enjin
  • Petrol:
  • 1.5 L TSI I4 mild hybrid
  • 2.0 L TSI I4
  • Petrol plug-in hybrid:
  • 1.5 L TSI I4 (Tiguan eHybrid)
  • Diesel:
  • 2.0 L TDI I4
Penghantaran
  • DSG 6-kelajuan (Tiguan eHybrid)
  • DSG 7-kelajuan
Jarak roda2,681 mm (105.6 in)
Panjang4,551 mm (179.2 in)
Lebar1,842 mm (72.5 in)
Tinggi1,640 mm (64.6 in)
Berkait
  • Škoda Kodiaq Mk2

Pada 14 Jun 2023, Volkswagen telah melancarkan prototaip Tiguan generasi ketiga, yang akan dilancarkan secara rasmi pada 2024. Versi pengeluaran telah dipersembahkan secara rasmi pada 19 September 2023.

Penjualan[sunting | sunting sumber]

Calendar year Eropah Turki China* Amerika Syarikat Mexico Rusia
Tiguan Tiguan Limited
2007 6,891
2008 92,638 53
2009 105,601 1,539
2010 104,971 70,112 2,673
2011 110,409 129,172 25,990[1] 2,994
2012 151,517 173,062 31,731[2] 3,560
2013 142,523 199,782 30,002[2] 4,042
2014 150,641 237,404 25,121[3] 3,881
2015 148,338 255,751 35,843[3] 3,835
2016 178,333 240,510 43,638[4] 3,176
2017 236,323 340,032 21,023[4] 25,960[4] 9,604 27,666[5]
2018 250,842 303,374 89,476[6] 13,546[6] 14,760 33,530[7]
2019 264,762 228,951 109,572[6] 391[6] 14,548 37,242[8]
2020 176,288 10,428[9] 190,444 100,687[10] 20 9,219 32,982[11]
2021 132,601 8,546[12] 164,649 109,743 4 9,009[13] 29,232[11]
2022 116,334 4,425

*Tidak termasuk model yang diimport.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "VOLKSWAGEN REPORTS 35.1 PERCENT INCREASE IN 2012 U.S. SALES".
  2. ^ a b "Volkswagen reports December 2013 and year-end results". media.vw.com (dalam bahasa Inggeris). Jan 3, 2014. Dicapai pada 2023-04-04.
  3. ^ a b "Volkswagen of America reports December sales and 2015 year-end results". media.vw.com (dalam bahasa Inggeris). Jan 5, 2016. Dicapai pada 2023-04-04.
  4. ^ a b c "Volkswagen of America reports December and 2017 year-end sales results". media.vw.com (dalam bahasa Inggeris). Jan 3, 2018. Dicapai pada 2023-04-04.
  5. ^ "Industry. The Hyundai Creta became the best seller in the SUV segment in 2017". www.oreanda.ru (dalam bahasa Inggeris). 2018-01-16. Dicapai pada 2020-12-03.
  6. ^ a b c d "Volkswagen of America reports December and 2019 year-end sales results". media.vw.com (dalam bahasa Inggeris). Jan 3, 2020. Dicapai pada 2023-04-04.
  7. ^ "TOP-10 of best-selling SUVs in Russia in 2018". eng.autostat.ru (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-03.
  8. ^ "Top 25 best-selling cars in 2019 in Russia". automechanika.ru.messefrankfurt.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-03.
  9. ^ "2020 yılında Türkiye'de en çok satılan SUV modeller". DonanımHaber (dalam bahasa Turki). 2021-01-08. Dicapai pada 2023-11-22.
  10. ^ "Volkswagen of America reports Q4 and 2020 year-end sales results - Volkswagen US Media Site".
  11. ^ a b "Статистика АЕБ | Топ-25 моделей | АвтоБизнесРевю". abreview.ru. Dicapai pada 2021-01-16.
  12. ^ "2021'de Türkiye'de en çok satılan SUV araçlar". DonanımHaber (dalam bahasa Turki). 2023-04-17. Dicapai pada 2023-11-22.
  13. ^ García, Gerardo (2022-01-08). "Los 379 autos más vendidos de México en 2021: la lista completa del ranking de ventas". Motorpasión México (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2022-01-11.